به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدباقر قالیباف امروز طی سخنانی در مراسم بهره برداری از 43 دستگاه واگن مترو تهران و حومه که در محل کارخانه واگن سازی تهران برگزار شد، گفت: در شرایط رکود اقتصادی متاسفانه بعضا می شنویم که کارخانه های باسابقه متعددی، یکی پس از دیگری در کشور تعطیل می شوند، اما با زحمت شما عزیزان این مجموعه روز به روز رونق می گیرد. حتی این مجموعه جزو آخرین واگن سازی های کشور به شمار می رود که از سابقه و قدمت کمتری برخوردار است اما امروز پر رونق ترین، پرکارترین و با نشاط ترین مجموعه ای است که کار خود را با کیفیت بالا و بهترین تکنولوژی انجام می دهد و امیداوریم روزی شاهد باشیم این مجموعه به صورت سه شیفت کار کند.
وی تاکید کرد: کشور به صنعت حمل و نقل و به این تحرک نیازمند است و اقتصاد ملی نیز به تلاش شما نیاز دارد. از این رو امیدواریم بتوانیم این کار را به عنوان نمونه ای از مدیریت جهادی، کیفیت، اقتصاد مقاومتی و نگاه به منابع تولید داخلی و استفاده از سرمایه ایرانی انجام دهیم.
شهردار پایتخت ادامه داد: این کار بزرگ به حدی برای ما عادی شده که گاهی درک نمی کنیم مشکل چگونه حل شده است. این در حالی است که اگر به بقیه شهرهای کشور نگاه کنیم، شاهد هستیم ورود یک رام قطار چند سال طول می کشد. همچنین بقیه کلانشهرهای کشور برای ساختن پنح یا 10 کیلومتر خط مترو، چند دهه را پشت سر گذاشته اند اما در تهران به راحتی می گوییم که تا پایان امسال 70 کیلومتر مترو به مجموعه بهره برداری اضافه خواهیم کرد.
قالیباف در ادامه صنعت حمل و نقل را پیشران توسعه کشور توصیف کرد و گفت: اگر به مجموعه خطوط متروی کشور منهای تهران در طول بیش از دو دهه گذشته نگاه کنیم، شاهد هستیم که این فعالیت مهم در شهر تهران با همه مشکلات طاقت فرسای اقتصادی و موانع سیاسی که سر راه وجود دارد پیش رفته است و همه باید از این کار استقبال کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: همه ما مطمئن هستیم که آفتاب حقیقت، آفتاب زیبای کار و تلاش و فرهنگ جهادی در بستر اخلاص یخ خدعه و نیرنگ را ذوب خواهد کرد.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه فعالیت های کارخانه واگن سازی تهران اشاره کرد و گفت: با همه مشکلات اقتصادی، شرایط رکود و عدم پشتیبانی ها در کنار فشارهای روحی و روانی که به مجموعه کار وارد می شود اما با برنامه ریزی مدون صورت گرفته در سال 94 و تعهد حوزه پشتیبانی شهرداری تهران هم اکنون تحویل واگن به مجموعه بهره برداری مترو را چهار نوبت در سال خواهیم داشت. بر این اساس در آغاز سال تحصیلی واگن ها را وارد ناوگان خواهیم کرد و در ابتدای فصل زمستان نیز این اتفاق مجددا رخ خواهد داد.
قالیباف به روند توسعه خطوط مترو شهر تهران نیز اشاره و تاکید کرد: خط هفت با 31 کیلومتر از شرقی ترین نقطه تهران و از اتوبان افسریه آغاز شده و تا غربی ترین نقطه تهران و انتهای منطقه دو امتداد پیدا خواهد کرد. این خط از مسیرهای اصلی شهر عبور می کند و هزینه گزافی برای تملک ایستگاه های آن صورت گرفته است اما به راحتی گفته می شود که یک ایستگاه ساخته شد و به بهره برداری رسیده است.
وی به روند ساخت خط شش مترو تهران نیز اشاره کرد و گفت: در هفته بیشتر از هزار و 200 متر تونل در خط شش مترو تهران احداث شده است که این ثمره زحمات دوستان در حوزه زیرساخت ها، ایستگاه ها و تونل است.
شهردار تهران خطاب به کارگران و زحمت کشان واگن سازی و حوزه حمل و نقل عمومی، ابراز داشت: مطمئن باشید خداوند زحمات شما را می بیند و مردم ما نیز قدرشناس، فکور، فهیم و با محبت هستند و این زحمات را مشاهده می کنند. در این شرایط هرگز به حرف هایی گوش نمی دهیم که گفته می شود کار عمرانی در تهران تعطیل شده است. آن ها می بینند و می فهمند که هر روز ایستگاه های مترو در کوچه پس کوچه های شهر افتتاح می شود. همچنین دنیا به متروی تهران نگاه می کند چرا که در هیچ کدام از کلانشهرهای دنیا توسعه مترو با این سرعت اتفاق نمی افتد.
وی افزود: مجموعه مدیریت شهری و شورای شهر باید به کارنامه عملکرد خودشان در حل آلودگی هوا و آلودگی صوتی به عنوان مهم ترین چالش شهر افتخار کنند چرا که تنها راه حل این موضوع توسعه حمل و نقل عمومی است.
قالیباف ادامه داد: ما افتخار می کنیم که تربیت شده فرهنگ جهادی هستیم و در دوران دفاع مقدس به برکت خون شهدا، درک کردیم که اگر در مسیر سنت های الهی با صداقت، حقیقت، محبت و تلاش بر بستر اخلاص کار کنیم، خداوند از کار ما گره گشایی خواهد کرد.
وی یادآور شد: در کنار همه فضاسازی های منفی که انجام می شود اما در این شهر باید با فرهنگ جهادی و توجه به اقتصاد مقاومتی، به سند چشم انداز - که پیمان ملی ما است - وفادار باشیم و به منابع، نیروی متخصص و پول داخلی اعتقاد داشته باشیم.
شهردار تهران در ادامه به مقایسه زیر ساخت های شهر در طول تاریخ تاسیس بلدیه و همچنین روند توسعه زیرساخت ها در یک دهه گذشته با تاسی به فرهنگ جهادی پرداخت و گفت: 40 درصد زیرساخت های شهر تهران تنها در یک دهه اخیر ساخته شده و این کار با همه مشکلات اقتصادی و در اوج تحریم های دشمن رخ داده است.
قالیباف خاطرنشان کرد: خیلی از کارهایی که در تهران می خواست انجام شود، جزء آرزوها بود اما این آرزوها به واقعیت پیوست، عینیت پیدا کرد و برای مردم یک خاطره شد. در این شرایط کسانی می خواهند تلاش کنند تا خاطره ها به فراموشی سپرده شود.
وی افزود: روزی که توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کردیم، فکر نمی کردیم اتوبان آزادگان با حدود 20 کیلومتر ساخته نشده باشد بلکه تصور داشتیم اتوبان آزادگان همین است. این در حالی است که اتوبان آزادگان شلوغ ترین نقطه ترافیکی کشور به شمار می رود و هیچ قطعه ای از کشور به اندازه اتوبان آزادگان تردد ندارد. اما پس از انجام مطالعات، متوجه شدیم که اصلا اتوبانی وجود ندارد و آن را به عنوان بزرگراه تحویل داده اند. با این وجود امروز شاهد هستیم که اتوبان آزادگان با زحمات صورت گرفته، به خوبی فعالیت می کند و حالا می خواهند این را به فراموشی بسپارند.
.