به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا صباغیان بافقی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 24 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک سالروز ولادت امام رضا(ع)، گفت: ما نمایندگان طبق سوگندی که خورده ایم مسئول هستیم و باید به دنبال حل مشکلات باشیم لذا همانطور که مستحضرید در ابتدای مجلس که خدمت مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و نمایندگان صاحب تجربه ادوار گذشته و تعدادی از وزرا رسیدیم که همه آن عزیزان به نوعی و با زبانی از ضعف قوانین و نظارت و ضرورت توجه به طرح ها و برنامه های ملی به جای نگاه بیش از اندازه منطقه ای که مشکلات زیادی برای طرح های کلان به وجود می آورد، گفتند.
نماینده مهریز، بافق و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری خواستار مجلسی قوی و توانمند هستند که در رأس امور باشد، عنوان کرد: لذا متذکر می شوم مجلس در دو کارکرد اصلی خود یعنی قانونگذاری و نظارت طبق قانون اساسی و انتظارات جامعه انجام وظیفه نکرده است لذا بدون شک اگر مجلس که در رأس امور است درست و به جا عمل کند و به جای اینکه نمایندگان قدرت داشته باشند، مجلس قدرت داشته باشد هیچ دولتی ضعیف عمل نمی کند و وزیری کوتاهی نمی کند و کشور پله های ترقی و رشد را طی می کند و مشکلات مردم سامان می یابد.
وی افزود: اگر مجلس گرفتار مسائل محلی و منطقه ای و وابستگی های جناحی و خدای ناخواسته دنبال منافع باندی و شخصی خود رود، هرکه در رأس قوه مجریه باشد به جایی نمی رسد فقط چند روزی مردم دل خوش می کنند اما نتیجه ای نمی بینند البته نمی خواهم دولت ها را تبرئه کنم چرا که همه آنها در جای خود در مشکلات سهیم اند اما اگر مجلسی قوی و کارآمد باشد دولت نیز قوی و کارآمد می شود.
صباغیان با بیان اینکه امروز جامعه ما به دو بیماری مزمن و آزاردهنده ای مبتلاست، تصریح کرد: ضعف در قوانین و نبود نظارت جدی که هر دو از وظیفه نمایندگان است وجود دارد در حالی که نمایندگان از سوی مردم حائز قدرت برای تحقیق و تفحص، سوال، استیضاح و برکناری مجریان را درصورت کوتاهی به ما داده اند، اگر ضعیف هستند یا کوتاهی می کنند و مشکلات مردم درمان نمی شود باید مقصر را بیابیم.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس دهم اضافه کرد: اگر نظری به کشورهای پیشرفته داشته باشیم تنها نمایندگان مردم هستند که از قدرت بالای مردمی و قانونی خود به نحوی شایسته و به جا استفاده کرده اند و دولت ها را مجبور کرده اند که نقاط ضعف خود را کاهش و نقاط قوت را تقویت کنند لذا زمانی مجلس در رأس امور است که رئیس جمهور و وزرا دربرابر هرگونه قصور خود و زیرمجموعه خود را عزل شده ببینند اما وقتی بررسی می کنیم با وجود مشکلات مردم نه تنها رئیس جمهوری استیضاح نمی شود بلکه سوال هم از وی نمی شود درصورتی که از اجرای مصوبات مجلس سر باز زده اند.
وی ادامه داد: درصورتی که قانونگذاران منافعی را بر آن مترتب بدانند اینگونه به نظر میرسد رؤسای جمهور در حاشیه امنی قرار گرفتهاند و دغدغه ای نسبت به نظرات مجلس ندارند و اگر قولی هم باشد به خاطر انتخابات دور دوم ریاست جمهوری است که بعد از آن هم دیگر وقتی برای نمایندگان نمی گذارند که این نگاه به مجلس اثرات زیانباری برجای می گذارد گرچه لازم به ذکر است که این تفکر کم و بیش در تمام ادوار وجود داشته باشد.
صباغیان همچنین با بیان اینکه نظارت مجلس و وزرا هم به گونه ای است که برای نمونه در یک دوره 4ساله بیش از 3 هزار و 500 سوال پرسیده شده که تنها 78 مورد به صحن علنی رسیده است، اظهار داشت: اکثر همین سوال کنندگان نیز در صحن مجلس قانع می شوند لذا سوال اینجاست که آیا سوالات مبنای درستی نداشته و یا معضلات و مشکلات کشور رفع شده که از سوالات صرف نظر می شود.
وی ادامه داد: همه می دانیم که اکثریت سوالات اگرچه با اشکالات ملی مطرح می شود اما با امتیازات محلی رفع می گردد که این مشکل کلیدی مجلس است که مسئولان را به انحراف کشانده و ما را گمراه می کند و مشکلات کشور را نه تنها حل نمی کند بلکه پیچیده تر نیز می شود از این رو پیشنهاد می شود نهضتی را برای بازگشت مجلس به خویشتن و قرار گرفتن در رأس امور آغاز کنیم که رئیس جمهور و وزرا که باید به مجلس پاسخگو باشند همواره این احساس را داشته باشند که درصورت کوتاهی و قصور مورد بازخواست و نظارت مجلس قرار می گیرند و اعمال قانون می شوند.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در پایان ضمن تشکر از کسانی که طرح اصلاح قوانین را مطرح کردند، خاطرنشان کرد: به این دوستان پیشنهاد می شود سازوکاری اندیشیده شود که هر وزیری موظف شود سالی یک بار برای گزارش عملکرد و آن هم بر اساس شاخص هایی که مجلس تعیین می کنند به مجلس آمده و ارائه گزارش کند و این گزارش هم باید به نحوی شفاف و مقایسه ای باشد که عملکرد وزارتخانه را قبل از تصدی و بعد از آن بررسی شود که نتیجه این می شود که ضمن محفوظ ماندن حق سوال برای نمایندگان راه لابی گری نیز بسته می شود و با این کار سوال و پاسخگویی در بستری مناسب جریان می یابد و وزرا با آرامش بیشتری خود را در مقابل مجلس پاسخگو می بینند و وظیفه نظارتی مجلس به طور خودکار اعمال می شود.