اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی استان آذربایجان شرقی به نقل از زیتون، حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه در نشست «آیین عدالتخواهی» در حسینیه هنر تبریز مطرح کرد: عقل و عدل دو اصلی است که اساس حکومت اسلامی بر آن استوار شده است.
وی افزود: متاسفانه از کلام و سیره امام(ره) این دو مبحث بیرون کشیده نشده و ما حساسیت روی عقل و عدل را از دست داده و درگیر امور دیگری شدهایم. اینها ریشه است و باید بنای انقلاب روی همین دو مقوله شکل بگیرد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: پیامبران آمدهاند تا مخازن عقول را بروی انسان بگشایند و امام عصر(عج) هم خواهد آمد تا عقلانیت را احیا کند. انقلاب ما هم انقلابی تماماً عاقلانه بوده است. امروز متاسفانه بیان ما از انقلاب به سمتی رفته است که این جنبه مهم از انقلاب دچار غفلت شده است.
نظری تصریح کرد: در روایات ما چهار واژه وجود دارد که انفکاک ناپذیرند. انصاف، صدق، حق و عقل. در احادیث داریم اگر میخواهید میزان عقلانیت یک جامعه را بسنجید، ببینید در آن جامعه چقدر عدالت وجود دارد. به عبارتی عدالت میوهی عقلانیت است.
وی گفت: پایه عدالت اجتماعی، عدالت فردی است. کسی که در نظام اسلامی کاری بر عهده میگیرد باید اول عقلش را درست کند. بعد به عدالت فردی برسد و بعد می تواند عدالت اجتماعی را جاری کند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: رهبری روی مجموعههای مردمی انقلاب حساب بزرگی باز کرده است. در اولین دیداری که در منصب مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تبریز با رهبری داشتیم، ایشان تاکید داشتند که روی گعدههای دانشجویی سرمایهگذاری کنید.
نظری تصریح کرد: ما چارهای جز رجوع به مساجد نداریم. باید به مساجد بازگردیم، مثل دهه اول انقلاب که مساجد، حوزه اندیشه و تربیت بود.
وی افزود: باور کنید من تا حالا نمیدانستم چیزی هم با عنوان «جهاد کبیر» وجود دارد. بارها آن آیه را خوانده بودیم ولی رویش دقیق نشده بودیم. رهبری که این را مطرح کردند، تازه فهمیدیم یک جهاد کبیری هم هست که ما از آن غافلیم. قرآن میفرماید: « فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا». جهاد کبیر یعنی جهاد برهانی، جهاد عقلی، جهاد اقناعی.
نظری تصریح کرد: انقلاب ما امروز به آن سوی مرزها رفته و تشکیلاتی به مراتب قوی تر از حزب الله لبنان در عراق درحال شکل گیری است؛ اما در گفتمانسازی و در تامین محتوا و پشتوانه این مساله ضعف داریم. این ناشی از همان مشکلی است که اول بحث گفتم.
وی در پایان گفت: حرف اول و آخر اینکه شان انسان عقل است و میوه عقل هم عدل. اگر دنبال عدالت اجتماعی باشیم باید از تقویت عقلانیت و متعاقباً تقویت عدالت فردی شروع کنیم.