به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مازیار حسینی روز سه شنبه در دویست و هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی در خصوص خطوط مترو افزود: در حال حاضر پنج خط فعال مترو در شهر تهران داریم که خط 3 در سال گذشته بطور کامل به بهره برداری رسید.
وی افزود: تا پایان سال جاری هفت خط متروی شهری و یک خط سریع السیر به سمت فرودگاه امام خمینی خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه باید نسبت به تکمیل ایستگاه های مترو و تجهیز ناوگان اقدام کنیم، یادآور شد: ریل مسافری در سال گذشته به 170 کیلومتر و تعداد ایستگاه ها به 100ایستگاه رسید.
وی با بیان اینکه در سال جاری احداث کامل خط 6 ، 7 و خط سریع السیر فرودگاه امام را در دستور کار داریم گفت: خط 6 مترو از جنوب شرقی تهران آغاز و به شمال غربی شهر می رسد.
وی خاطرنشان کرد: با حمایت کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران این خط به شهرری وصل می شود که تحول بزرگی در منطقه 20 تهران خواهد بود.
حسینی با بیان اینکه در خط 6 مترو ، 32 کیلومتر خط و 31 ایستگاه خواهیم داشت عنوان کرد: خط 7 مترو نیز 27 کیلومتر خط و 22 ایستگاه دارد.
وی با بیان اینکه طول خط مسافری ما تا سال 84 ، 89 کیلومتر بوده است و از 84 تا 94 به 170 کیلومتر رسیده است، گفت: طول خطوط مترو با آنچه که در سال های 95 و 96 احداث خواهد شد به 266 کیلومتر می رسد.
وی بیان کرد: در طول 10 سال گذشته زیرساخت مترو به نسبت تاریخ مترو 91 درصد افزایش یافته و در پایان سال 96 به 190 کیلومتر می رسد.
وی با اشاره به لزوم راه اندازی مترو در شهرهای اقماری اطراف تهران نیز اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه وزارت راه کار ساخت قطار حومه را بر عهده گرفته است، این در حالی است که تهران مبدا و مقصد سفرهای مربوط به این نقاط است و
بدون در نظر گرفتن شرایط تهران انجام این کار اشتباه است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه نام شرکت راه آهن شهری تهران و حومه نشان دهنده آن است که ساخت مترو در اطراف تهران مربوط به شهرداری است، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده سعی می کنیم؛ مردم
بیشترین استفاده را از خطوط مترو داشته باشند.
رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه استفاده از مترو مزایای زیادی دارد، گفت: با وجود این مزایا شهرداری میلیاردها تومان هزینه صرف ساخت بزرگراه های دو
طبقه می کند و این گلایه برانگیز است.
وی تاکید کرد: اگر شهرداری تهران در 10 سال گذشته تنها مترو را توسعه می داد و زباله های شهر را جمع آوری می کرد، ما دست آنها را می بوسیدیم.
وی با اشاره به مزایای استفاده از مترو، تاکید کرد: کاهش آلودگی هوا، تصادفات و ترافیک، افزایش جابجایی مسافر، صرفه جویی در مصرف سوخت و افزایش آسایش و رفاه مردم با استفاده از مترو فراهم می شود پس چرا به جای توسعه مترو،
اتوبان دو طبقه با صدها و هزاران میلیارد تومان هزینه ساخته می شود؟
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین تاکید کرد: طبق برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران تا پایان سال 95 باید مجموع تعداد واگن ها برای رسیدن به سرفاصله 4.5 دقیقه به هزار و 958 واگن و برای
رسیدن به سرفاصله 2.5 دقیقه به 3 هزار و 50 واگن برسد.
حافظی گفت: طبق برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، تعداد ایستگاه ها تا پایان سال باید به 173 ایستگاه برسد اما طبق گزارش ارائه شده توسط معاون شهردار، این تعداد به 166 ایستگاه خواهد رسید.