اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مظفر چشمهسهرابي، عضو هيئت علمي گروه علم اطلاعات و دانششناسي دانشكده علوم تربيتي و دبير علمي دومين كنفرانس ملي سنجش و ارزشيابي علم در نشست خبري با اصحاب رسانه سه هدف اصلي اين همايش را «ارائه مفاهيم»، «ساختار» و «روش شناسي» بيان كرد.
وي با بيان جايگاه مطلوب جامعه پژوهشي ايران در دنيا افزود: در بحث كميت و تعداد مقالات در جهان وضعيت مناسبي داريم و ما بايد در راستاي كيفيت نظامهاي سنجش و ارزشيابي علوم متمركز شده و درست گام برداريم.
دبير علمي دومين كنفرانس ملي سنجش و ارزشيابي علم در خصوص اينكه در ارائه مفاهيمي همچون توليد علم، سنجش علم و كميتگرايي در علم دچار چالش هستيم گفت: اين مفاهيم بخشي از دغدغهي جامعه دانشگاهي هستند كه در اين همايش در نظر داريم با بررسي و اطلاع رساني اين موارد به پاسخي صحيح دست يابيم.
چشمهسهرابي با بيان نبود ساختار مشخص براي ارزيابي علوم در سطح كشور تصریح كرد: هدف دوم اين همايش بخش ساختاري در حوزه نظارت و ارزيابي علوم است كه در نظر داريم با تجزيه و تحليل ساختاري نظامهاي ارزيابي علم در دنيا و كشور به بيان راهكارها و پيشنهادهاي موجود در جهت كمك به ارتقاء سطح سنجش در كشور برآييم.
وي سومين هدف اصلي همايش را بيان روشهاي صحيح معرفي كرد و افزود: در سطح دنيا سه روش ارزشيابي كيفي، كمي و تركيبي غالب نظامهاي سنجش را شكل ميدهد؛ ولي در كشور اغلب رويكردهاي كمي در ارزيابي هاي پژوهشي غالب است كه عمده شاخصها از يك حوزه پژوهشي به نام كتاب سنجي گرفته ميشود؛ كه هدف همايش تغيير در نگرش از كمي به كيفي و تركيبي است.
لازم به ذكر است، دومين كنفرانس ملي سنجش و ارزشيابي علم در روزهاي ششم تا هشتم بهمن ماه با ۱۶ كارگاه آموزشي و شش نشست تخصصي با حضور صاحبنظران داخلي و خارجي در محل تالار پيامبر اعظم (ص)دانشگاه اصفهان برگزار ميشود.
همچنين در اين همايش ۳۲ سخنران از سراسر كشور حضور دارند كه چهارم نفر از آنها ايرانيان مقيم آلمان، فرانسه، كانادا و استراليا هستند.