به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ سریال انیمیشینی «آخرین پرواز کرکس» که از لحاظ فنی در نوع خود برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است از طریق کانال تلگرامی سازمان هنری اوج منتشر می شود. این نوع از انیمیشن و نوع انتشارش در کشور تازگی دارد. با تهیه کننده این اثر در خصوص کار ویژه شان گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.
وحید چالاک، تهیه کننده کمیک موشن «آخرین پرواز کرکس» در خصوص ایده اولیه این کار به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو گفت: این انیمیشن بر اساس طرح اولیه سازمان اوج کلید خورد و پیش از این که به صورت کمیک دربیاید قرار بود به صورت سریال در بیاید.
او ادامه داد: بعد از این که قصه را خواندیم پیشنهاد دادیم تا کار به صورت کمیک موشن اجرا شود که کمیک موشن در ایران کار جدیدی است و زمان زیادی نیست که این کار در حال اجراست.
چالاک گفت: این پیشنهاد مورد قبول واقع شد و ما کار را شروع کردیم. اولین کاری که می بایست انجام می دادیم اصلاح داستان بود چرا که کار برای سریال نوشته شده بود و ما باید آن را هماهنگ با کمیک موشن می کردیم.
تهیه کننده «آخرین پرواز کرکس» در مورد فیلمنامه خاص این کار گفت: این داستان قبلا فیلمنامه شده و اجازه انتشار اطلاعات موجود در آن از وزارت مربوطه گرفته شده بود؛ در نتیجه برای انتشار این اطلاعات مشکلی نداشتیم و تنها با انجام تغییراتی کوچک، فیلمنامه را بر اساس کمیک موشن آماده کردیم.
وی با بیان این که حدود 10 الی 15 نفر برای انجام این کار تلاش کردند و در کمتر از یک سال کار را به پایان رساندند، گفت: آخرین پرواز کرکس اولین پروژه ایست که به صورت کمیک موشن در ایران آن هم در این تایم بالا کار شده است. این کار، در سیزده قسمت ده دقیقه ای منتشر می شود.
وحید چالاک در مورد چرایی پیشنهاد انجام کار به صورت کمیک موشن گفت: پیش از این کار، کارهای زیادی با این سبک با موضوعات مختلف و در شبکه های مختلف انجام داده بودیم و حدود پانصد ششصد دقیقه تولید کار داشتیم و فضای کمیک را کاملا می شناختیم؛ به دلیل موفق بودن کارهای پیشین به ما اعتماد کردند و توانستیم این کار را هم به صورت کمیک پیش ببریم.
تهیه کننده «اخرین پرواز کرکس» در مورد چالش های پیش رو در تهیه کار گفت: اولین مشکلی که داشتیم با خود قصه بود چرا که قصه با هدف سریال شدن نوشته شده بود و ریتم و فضاسازی آن با کار کمیک متفاوت بود. این که قصه را بدون این که ساختار تغییر کند به فضای کمیک تبدیل کنیم بزرگترین چالش پیش رویمان بود.
وی ادامه داد: علاوه بر آن ریتم کمیک بسیار تندتر از سریال است و ما ناچار بودیم ریتم جدیدی برای آن ایجاد کنیم که این کار هم بسیار سخت بود.
وحید چالاک در خصوص جای خالی تکنیک کمیک در ایران گفت: کمیک در دنیا بیشتر از 150 سال عمر دارد و تمامی فیلم های سینمایی دنیا از روی کمیک ها ساخته می شوند ولی ما این اتفاق را در ایران نداریم و قصه ها قبل از ساخته شدن هیچ وقت کمیک نمی شود.
با کمک گرفتن از این تکنیک می توانیم قبل از این که برای یک فیلم یا سریالی هزینه کنیم، بازخوردهای آن را در بازار بگیریم و بعد تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم کارمان به شکل فیلم و سریال دربیاید یا خیر. با این که کسانی که این تکنیک را بلدند کارشان با کمیک کارهای دنیا برابری می کند اما هیچ وقت توجه خاصی به این تکنیک نشده است.
چالاک گفت: کار را علاوه بر کمیک موشن به صورت پی دی اف هم در آوردیم اما هنوز به چاپ نرسیده است چرا که بازار کمیک در ایران احتیاج به فرهنگسازی دارد. کمیک موشن در دنیا قدمتی 150 ساله دارد اما در ایران جای خود را باز نکرده است. این کار با رعایت تمامی استانداردهای دنیا ساخته شده و با یک تغییر زبان، قابلیت عرضه در عرصه های بین المللی را پیدا خواهد کرد.