به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، از زمان امضای موافقتنامه اعطای وام جهت توسعه این بندر 88 ماه می گذرد، اما بانک صادرات-واردات هند (اگزیم بانک) همچنان در انتظار درخواست رسمی سازمان بنادر ایران به همراه برنامه این سازمان در مورد چگونگی هزینه کردن این مبلغ است. بر اساس موافقتنامه اما شده، این قرارداد از روزی که وام پرداخت شود فعال خواهد شد.
یک منبع اگاه هندی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «تاکنون، سازمان بنادر ایران فرم درخواست تکمیل شده خود برای اخذ وام را ارائه نکرده است. در طی 8 ماه گذشته تقریبا هر ماه نامه های یادآوری از سوی اگزیم بانک به طرف ایرانی ارسال شده است. آخرین نامه یادآوری در هفته اول ماه فوریه ارسال شد.»
توسعه بندر چابهار به هند اجازه خواهد داد تا به بازار افغانستان و ذخایر انرژی کشورهای آسیای میانه دسترسی پیدا کند. هند همچنین یک جاده 218 کیلومتری بین دلارام و زرنج در افغانستان احداث کرده که در زدیکی مرز ایران قرار دارد. این بندر همچنین می تواند موجب تقویت منافع استراتژیک هند در خلیج فارس و تنگه هرمز شود.
یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود گفت: «تاخیرهای طرف ایرانی به این دلیل است که آنها هیچ پیشنهاد جالبی درباره این پروژه ندارند.»
بر اساس مفاد توافق امضا شده بین دو کشور، هند در طی 4 ماه نخست دریافت درخواست ایران باید150 میلیون دلار اعتبار برای توسعه فاز نخست بندر چابهار اختصاص دهد. هند همچنین قصد دارد با تامین تجهیزاتی به ارزش 86 میلیون دلار در طی یک و نیم سال، ترمینال های باری و کانتینری پابهار را نیز تجهیز نماید.