یکی از مهمترین معضلات حوزه صنایع تبدیلی این است که بدلیل بروکراسیهای اداری موجود، تولید و به تبع آن عرضه بصورت زیر زمینی و غیراستاندارد شکل میگیرد. این امر بدلیل اینکه در حوزه سلامت اتفاق میافتد میتواند خطرناک باشد.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو-سید مصطفی موسوی نژاد: اموری از جمله خشک کردن، بسته بندی، روغن گیری و اسانسگیری، پودر کردن، رب و عصاره و ترشیجات، فرآوری، مربا، ریسندگی و بافندگی و چند حوزه دیگر در راستای صنایع تبدیلی شمرده میشود. سازمان بسیج سازندگی، بخشی از فعالیتهای خود را در حوزه صنایع تبدیلی متمرکز کرده و در این حوزه اقدامات قابل توجهی انجام داده است. از این رو در خبرگزاری دانشجو میزبان دکتر مهدوی، مسئول صنایع تبدیلی بسیج سازندگی کشور بودیم تا گفتوگویی تفصیلی در این حوزه داشته باشیم.
در مورد سمت و سوی فعالیتهای بسیج سازندگی در صنایع تبدیلی توضیحاتی را بفرمایید. عمده فعالیت ما اعطای تسهیلات به علاقهمندان در این حوزه و کمکهای کارشناسی بوده است. ظرفیتهای مختلف هر استان را شناسایی کردیم و در هر استان میثاقنامهای با حضور مدیران استانی نوشته و در دستور کار قرار دادیم. امروز دیگر از تمرکز بر ایجاد صنایع عبور کردهایم. اکنون دیگر بحث توسعه واحدهای ایجاد شده، برندسازی وارائه محصول بصورت استاندارد در اولویت اصلی ما قرار گرفته است.
تعداد واحدهای فعال و هدفگذاری شغلیتان برای سال اینده چقدر است؟ ۱۳۴ هزار و ۲۲۷ واحد را در سرتاسر کشور در حوزه صنایع تبدیلی مستقر کردهایم. هدفگذاری ما در سال ۹۶ ایجاد ۱۰۰ هزار شغل بوده است.
اگر بخواهیم مهمترین معضلات حوزه صنایع تبدیلی را لیست کنیم، چه مواردی را نام میبرید؟
یکی از مهمترین معضلاتی که در حوزه صنایع تبدیلی وجود دارد این است که بدلیل بروکراسیهای اداری موجود، تولید و به تبع آن عرضه بصورت زیر زمینی و غیراستاندارد شکل میگیرد. این امر بدلیل اینکه در حوزه سلامت اتفاق میافتد میتواند خطرناک باشد.
دومین معضل بحث قوانین دست و پاگیر است که انرژی تولیدکنندگان را برای ورود به این حوزه میگیرد. سعی کردیم بسیاری از قوانین را با رایزنی حل کنیم.
معضل سوم نیز مشکل ارزی در حوزه صادرات محصولات صنایع تبدیلی است.
آیا آماری در حوزه صادرات برای عرضه وجود دارد؟ آمارهای موجود خیلی گسسته است. کشور ما بصورت جزیرهای اداره میشود. هر حوزهای در حال انجام کار خود است؛ لذا آمار دقیق و درستی وجود ندارد. بخش اعظمی از صادرات ما نیز بصورت چمدانی صورت میگیرد.
آیا برنامهای برای صنعت بستهبندی وجود دارد؟ بسیاری از تولیدات ما با برندهای خارجی و بستهبندیهای غیر ایرانی به فروش میرسد و سود کمی به تولیدکننده واقعی میرسد. ما در این راستا برای اینکه واحدهای تولیدکننده خوشهای را سازماندهی کنیم، برنامههایی در نظر داریم. در همه دنیا برندها به شرکتهای تعاونی داده میشود تا تولیدکنندگان بروند عضو این شرکتهای تعاونی بشوند. بدین ترتیب عملا راهی برای اینکه محصولاتشان را کیفیسازی بکنند، باز میشود.
ضمن اینکه در حوزه بستهبندی محصول هزینه چندانی لازم نیست، بلکه بیشتر بحث سلیقه و تخصص مطرح میشود و متاسفانه از این ناحیه در حال ضربه خوردن هستیم و محصولمان به ثمن بخس در حال فروش است و در واقع نوعی خامفروشی محسوب میشود.
اگر امروز کسی بخواهد در حوزه صنعت بستهبندی و نگهداری بهداشتی محصولاتش ورود کند متولی امر کیست؟ به کجا باید مراجعه کند؟ چه مقدار تسهیلات به او تعلق میگیرد؟ در سال ۹۶ در حوزه صنایع تبدیلی ۵۰ میلیاردتومان با سود ۱۰ % اختصاص دادیم. البته سعی ما بر این بود که به سمت تسهیلات قرضالحسنه برویم و کارهایی را نیز در این راستا شروع کردهایم. با این وجود در این حوزه دست روی دست نگذاشتهایم و با بانکهای مختلفی رایزنیهایی انجام دادهایم تا بتوانیم تسهیلات بهتر و بیشتری را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم. هرچند باید متذکر شوم که مشکل امروز صنایع تبدیلی ما عدم وجود نقدینگی نیست. بسیاری از واحدها از دریافت مجوز بهداشتی خودداری کردند. علت هم پروسه سنگین بروکراسی در این زمینه بود. در این حوزه ورود کردیم و بسیاری از قوانین دست و پاگیر را حل کردیم.
در حوزه صدور مجوز برای تعاونیها تفاهمنامهای را با وزارت تعاون بستیم که خیلی راهگشا بود. با وزارت جهادکشاورزی، بنیاد برکت و سایر سازمانهای متولی دیگر در آستانه انعقاد تفاهمنامههای دیگری هستیم.
همکاری دولت در این حوزه چگونه بوده است؟ همکاری که سازمان محیط زیست در صدور مجوزها انجام داد یا کمکهایی که در حوزه تعاونیها صورت گرفت، راضی کننده بود. با تفاهمنامههایی که به امضا رساندیم، بروکراسی اداری را کاهش دادیم.
مردم چطور میتوانند با شما ارتباط بگیرند؟ سایت سازمان بسیج سازندگی www.sazandegi.ir یکی از راههای ارتباطی است. در بسیج سازندگی میزهای تخصصی در حوزههای مختلف داریم که هر مراجعه کنندهای میتواند درخواست خود را مطرح کند. سپس میتواند با کارشناسان مرتبط حوزه خود تماس گرفته و مشاورههای لازم در حوزه خود را دریافت کند.
علاوه بر این، در هر استانی مجلهای منتشر میکنیم به نام منهای نفت که معرف عرصههای مختلف و کارآفرینان موفق در آن استان است. این مجله در واقع یک نقشه راه است که روند موفقیت افراد کارآفرین در آن بیان شده. ضمن اینکه در آن نحوه دریافت تسهیلات و کمکهای کارشناسی مورد نظر در هر زمینه مشخص شده.
همچنین در سایت بسیج سازندگی ۶۵۰ الگوی موفق را معرفی کرده و تلفن همراه این افراد را هم در دسترس گذاشتهایم. مردم میتوانند تماس بگیرند، مشاوره دریافت کنند و با روند کار آشنا بشوند.