هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران با اهدای جوایز برگزیدگان، نکوداشت ویکتور دارش و رونمایی کتابهای سه دوره دوسالانه به کار خود پایان داد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ اختتامیه هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران با اهدای جوایز برگزیدگان، نکوداشت ویکتور دارش و رونمایی کتابهای سه دوره دوسالانه عصر جمعه ۲۱ مهرماه در تالار وحدت برگزار شد.
کورش گلناری؛ دبیر هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران در این مراسم گفت: ما در این دوسالانه یک استراتژی داشتیم که رویکردی چندسویه بود و تئوری را بر دوسالانه مفروض و به آرای اندیشمند ایرانی داریوش شایگان رجوع کردیم. با تماتیک کردن دوسالانه سعی شد مبنای نظری سرلوحه کار قرار گیرد.
هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران پذیرای هنرمندانی شد که تفکر و آثارشان در فضای معاصر و امروز است و از سوی دیگر سعی شد بازدیدکنندگان به مخاطبانی تبدیل شوند که با تفکر، اثر و بیانیه هنرمند تعامل داشته باشند بنابراین هنرمندی که به این دوسالانه فقط یک ابژه تصویری را به دوسالانه نیاورد بلکه یک دیدگاه را بیان کرد.
گلناری در ادامه گفت: آثاری که ارجاع تاریخ هنری دارند، انتقاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را طرح کردند، به مسایل محیط زیستی توجه داشتند و در واقع رویکردهای گوناگونی از تم وضعیت را خوانش کردند در دوسالانه به نمایش گذاشته شد. این دوسالانه وضعیتی از هنرهای تجسمی است که از طریق تم و در پروسهای در آثار بیان شده است و تعاریف تازهای که از مجسمه سازی مطرح است در آثار دوسالانه ارائه شد.
دبیر هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران افزود: یکی از کارهایی که در این دوسالانه انجام شد ۱۰ سال اخیر مجسمه سازی ایران مستند سازی شد و کتابهای دوسالانههای پنجم تا هفتم که در این ۱۰ سال برگزار شده است منتشر شد که این مستند سازی مجسمه سازی ده سال اخیر میتواند مورد استفاده پژوهشگران قرار گیرد.
گلناری با قدردانی از مجموعهها و افرادی که در برگزاری هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران حمایت کردند همراهی و همکاری کردند، گفت: این دوسالانه هر دستاوردی داشته است محصول کار جمعی است.
در این مراسم نشان ویکتور دارش که با طراحی کورش گلناری ساخته شده است با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی، دبیر هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران و بهروز دارش رونمایی شد و با اهدای این نشان و لوح نکوداشت ویکتور دارش برگزار شد که بهروز دارش به نمایندگی از ویکتور لوح و نشان را دریافت کرد.
بهروز دارش گفت:، چون هیجان برای برادرم ویکتور دارش خوب نیست نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد، اما به خاطر این نکوداشت تشکر کرد و به من گفت: کاری نکرده ام که شایسته تجلیل باشم، وظیفه ام را انجام داده ام. بد به حال کسانی که کاری را که به آنها محول شده است انجام نمیدهند، اما در کارهای متعدد دخالت میکنند.
همچنین انجمن آشوریان نیز با اهدای لوحی از ویکتور دارش تجلیل کرد. آلبرت کوچویی؛ رییس انجمن آشوریان گفت: ویکتور دارش فرزند راستین آشوری است و سنت پیکره سازان تمدن پیش تاریخ را زنده کرد.
کتابهای پنجمین، ششمین و هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران که در دوسالانه هفتم منتشر شده است با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی، دبیر دوسالانه، رییس انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران، رییس انجمن آشوریان و بهروز دارش در این مراسم رونمایی شد.
علی مرادخانی؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: خوشحالم که اتفاقات خوبی در هنرهای تجسمی افتاد و با همه کاستی ها، خوبیها شرایط منجر به آن شد که در چند سال اخیر حوزه هنرهای تجسمی رخ دیگری از خود نشان دهد و مهم بودن خود را بیان کند. هنرهای تجسمی در چند سال گذشته به اندازه سالهای اخیر بروز و ظهور نداشته است که البته به وضعیت اجتماعی هم ارتباط دارد.
در این سالها دولت و انجمنها و بخش خصوصی فعالیت هایی را در حوزه هنرهای تجسمی انجام دادند، از انجمنها خواستیم که فقط تحلیل وضعیت نکنند، وارد کارشوند. هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران حاصل تعامل بین دولت و انجمن است.
خوشحالیم که بخش خصوصی در حوزههای مختلف هنری از جمله هنرهای تجسمی وارد فعالیت میشود و زمینه هایی را برای امور هنری فراهم میکنند.
مرادخانی افزود: کتابهای سه دوره دوسالانه مجسمه سازی در این دوسالانه منتشر شد، ضرورت داشت این اسناد ثبت و مستندسازی شود و اینکه فعالیتها به طور جدی مستندنگاری شود اهمیت دارد.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: هنرهای تجسمی و بویژه مجسمه سازی باید بروزتر باشد و مناسبات اجتماعی را درک کند و این دوسالانه نیز با تم وضعیت کارهای خوبی را ارائه کرد و بر اساس شرایط و وضعیت امروز آثار ارائه شد.
انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران در این دوسالانه خیلی خوب کار کرد و امیدواریم برای دوسالانه بعدی هم کار را شروع کنند. در زمینه هنر دولت نباید فعال مایشا باشد و سیاست کلی دولت این است که حمایت هایی را انجام دهد تا خود هنرمندان فعالیت و کار کنند.
مرادخانی با تاکید بر ضرورت معرفی هنر و هنرمندان ایران در عرصه بین المللی گفت: ما همیشه افسوس میخوردیم که وقتی اسم هنر شرق میآید جای هنر ایران خالی است، خوشبختانه برای معرفی هنر ایران تلاش هایی شده است، اما ضرورت دارد که نمایشگاههایی از آثار هنرمندان ایران در نقاط مختلف جهان برگزار شود.
متاسفانه ما هنرمندان و افراد بزرگ را به درستی در معرض جهان قرار نمیدهیم و معرفی نمیکنیم، امیدواریم عرصه تجسمی هنرمندان خود را در نقاط مختلف و مهم دنیا معرفی کند تا وقتی اسم هنر شرق میآید، ابتدا نام ایران باشد. این بضاعت در هنر ما موجود است، اما کم کاری کرده ایم.
در ادامه مراسم بیانیه هیات داوران خوانده شد و با حضور حمید سوری، حمید کشمیرشکن و حمید شانس سه نفر از داوران دوسالانه جوایز برگزیدگان اهدا شد.
جایزه ویژه هیات داوران و نگاه ویژه دوسالانه به باربد گلشیری برای اثر «سیره الموت» تعلق گرفت و تندیس دوسالانه، لوح تقدیر و جایزه نقدی به گلشیری اهدا شد. باربد گلشیری به دلیل سفر در این مراسم حضور نداشت و فرزانه طاهری؛ مادر باربد گلشیری و مترجم این جایزه را دریافت کرد.
مهسا الف. (احسنی) با اثر «مقدمهای بر کتابخانه الف»، مرضیه سرسریان با اثر «قابلیت بی پایان تفسیر واقعیت» و پیمان شفیعی زاده با اثر «واگیره» برگزیدگان دیگر این دوسالانه بودند که تندیس دوسالانه، لوح تقدیر و جایزه نقدی دوسالانه را دریافت کردند.
نمایشگاه هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران امروز در موزه هنرهای معاصر تهران پایان مییابد و هنرمندانی که آثارشان در دوسالانه به نمایش گذاشته شده است، میبایست روز یکشنبه ۲۳ مهرماه برای دریافت اثر خود به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.