مدیرعامل ایران خودرو گفت: طراحی پلتفرم نیازمند بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه است و ما برای خودروساز شدن به این سرمایه احتیاج داریم.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ هاشم یکه زارع در مراسم آغاز تولید انبوه دناپلاس توربو و ۲۰۷ اتوماتیک با بیان اینکه ما متعهد هستیم یک خودروی مطلوب به مشتری تحویل دهیم، بیان کرد: تعهد به کیفیت وظیفه ماست، اما ۸۰ درصد از کیفیت به قطعه سازان برمیگردد و صنعت قطعه سازی ما در حال پیر شدن است و اگر ما به نوسازی قطعه سازان فکر نکنیم، فاجعه در راه خواهد بود.
وی ادامه داد: در حوزه خودروهای فرسوده نیز باید توجه ویژه داشته باشیم و ما از مجلس میخواهیم که دولت را در حوزه خروج خودروهای فرسوده حمایت کند.
یکه زارع درباره همکاری با پژو تصریح کرد: شریک خارجی ما باید به ساخت داخل ۷۰ درصد پایبند باشد و این موضوع خط قرمز ماست. پژو باید در انتقال تکنولوژی کمک کند. با مذاکراتی که داشتیم پژو در سایت الجزایر خود از قطعات ایرانی و قطعه سازان ایرانی استفاده خواهد کرد.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به هزینه زیاد طراحی پلتفرم بیان کرد: طراحی پلتفرم نیازمند بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه است و ما برای خودروساز شدن به این سرمایه احتیاج داریم.
صنعت خودرو نیازمند حمایت ویژه
عزیز اکبریان نیز، در مراسم آغاز تولید انبوه دناپلاس توربو و ۲۰۷ اتوماتیک، به حمایت از قطعه سازان داخلی پرداخت و بیان کرد: کمیسیون صنایع مجلس رسما اعلام میکند که آمادگی هر نوع حمایتی که در توانش باشد از صنعت قطعه سازی و خودرو را دارد.
وی با تاکید براینکه دولت نباید در امور خودروسازان دخالت کند، اظهار کرد: اگر ایران خودرو امروز به یک بخش خصوصی قدرتمند واگذار شود قطعا تا سه سال آینده تبدیل به یکی از بهترین خودروسازان جهانی خواهد شد.
اکبریان با بیان اینکه قطعه سازان با مظلومیت مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: باید در سیستم بانکی برای نجات بخش خصوصی تجدید نظر شود و همچنین باید مبارزه جدی با قاچاق قطعه صورت بگیرد.
سازمان گسترش تکلیف سهامش را مشخص کند
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در این مراسم با ابراز خرسندی از فرآیند حرکت صنعت خودرو، بیان کرد: شرایط امروز ایران خودرو نشان میدهد از مشکلات و موانع فاصله گرفته و در مسیر درستی قرار دارد.
وی با اشاره به نکات مطرح شده از سوی وزیر صنعت، اظهار کرد: چارچوبهای مطرح شده بسیار خوب و درست بود، اما باید محقق شوند و نه اینکه صرفا در حد حرف باقی بماند.
لاریجانی با بیان اینکه من با شرایطی حاضرم از صنعت خودرو حمایت بیشتری صورت بگیرد، گفت: اولین شرط افزایش کیفیت محصولات از نظر ایمنی است.
وی افزود: بخش تحقیق و توسعه در ایران خودرو هنوز در تراز اول قرار ندارد و این باعث تاسف است که دانشجویان نخبه ما در این بخشها مشغول کار نمیشوند، باید روند رشد این بخش تسریع شود و از دانشجویان ایرانی استفاده شود.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به خصوصی سازی به عنوان شرط سوم، تاکید کرد: اگر خصوصی سازی واقعی صورت بگیرد ما شاهد توسعه خواهیم بود. قانون اصل ۴۴ در اجرا دچار سقط جنین شد و این خصوصی سازی حاصل همین اجرای نادرست است، حالا باید دوباره خصوصی سازی انجام شود و ایران خودرو اعلام کند تا چه زمانی خصوصی سازی واقعی صورت میگیرد و سازمان گسترش تکلیف سهامش را روشن کند.