گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ این روزها بازار قیمت گذاری خودروهای وارداتی داغ داغ است. با وجود بی مهری مشتریان به بازار خودروهای خارجی، هر روز از شنیدن قیمتهای جدید نمایندگی های وارد کننده خودرو حیرت زده میشویم. انگار قرار است در پایان فستیوال قیمتها، جایزه حیرت برتر را به یکی از خودروها اختصاص بدهیم!
نوبتی هم باشد نوبت به تعیین قیمت نجومی برای تویوتا راو 4 رسیده است. نماینده وارد کننده تویوتا با توجه به ابلاغ تعرفههای جدید و نوسانات نرخ ارز، قیمت جدید تویوتا شاسی بلند سرزمین ساموراییها را تعیین کرد. به نظر میرسد افزایش قیمت دلار در کنار افزایش تعرفههای واردات خودرو و تعلل وزارت صنعت برای بازگشایی سامانه ثبت سفارشی که هنوز کسی متوجه نشده چرا بسته شد، اصلیترین دلایل قیمتهای حیرت آور جدید است.
بگذریم؛ تویوتا راو 4 با حجم موتور 2/5 لیتری حالا در نمایندگی در مرز 300 میلیون تومان الاکلنگ بازی میکند. راو 4 در سه تیپ از 500 هزار تومان مانده به 300 تا 310 میلیون تومان قیمت گذاری شده است که با توجه به تغییر مدل به 2018 و احتمالا واردات نسخههای به روزتر بعید نیست قیمت بالاتر از این هم برایش لحاظ کنند. این قیمتها در شرایطی اعلام میشود که شواهد نشان میدهد بازار خودرو به خصوص در گروه وارداتیها حال و روز خوشی ندارد و نمایشگاه داران از خرید خودرو بر مبنای قیمتهای جدید از مصرف کننده پرهیز میکنند.
حالا دیگر کراس اوری به نام کولیوس تنها نیست و رفیق آسیای شرقیاش به او میپیوندد تا بیش از پیش افزایش افسار گسیخته قیمت در حوزه خودروهای وارداتی به چشم بیاید. قابل توجه است افزایش بیشتر قیمت برخی مدل از خودروها در بازار به دلیل استقبال نسبی مردم در زمان بسته بودن ثبت سفارش نیز بوده که نباید از علاقه ایرانیها به شاسی بلند هم چشم پوشی کرد.
این شکاف نه تنها به سود تولیدکنندگان ایرانی نیست بلکه تا سالها باید ماشینهای از رده خارج رو سوار بشیم مطمئن باشید با این اوضاع تا 10 سال دیگه هم پژو میدن به خوردمون