استاندار تهران با بیان اینکه سوخت خودروهای فرسوده و موتورسیکلتها به شکل ناقص انجام میشود، گفت: ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل حمل و نقل عمومی است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، محمدحسین مقیمی استاندار تهران، احمد تواهن معاون امور عمرانی استانداری، کیومرث کلانتری مدیرکل محیط زیست استان، پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و اعضای کارگروه در سالن جلسات استانداری تهران برگزار شد.
محمدحسین مقیمی در این جلسه با اشاره به اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل حمل و نقل عمومی است گفت: یکی از مسائل عمده در آلودگی هوای تهران وجود اتوبوسهای فرسوده است که براساس گزارشها از ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوسی که در سطح شهر تردد دارند ۳۵۰۰ دستگاه فرسوده و از رده خارج هستند.
وی بیان کرد: در مورد تاکسیها اقدامات خوبی انجام شده است، ولی همچنان باید درصدد نوسازی ناوگان تاکسیرانی بوده و از خودروهای هیبریدی و موتورسیکلتهای برقی برای تردد استفاده کرد و از طرفی باید فضا را برای جذب سرمایهگذار در تولید این نوع وسایل حمل و نقلی بیش از پیش فراهم کرد.
استاندار تهران افزود: زبالهسوزها و پسماندها یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا هستند که در این زمینه فرمانداران و دهیاران را مکلف به مقابله با این موضوع کردیم البته باید محلی برای سوزاندن پسماندها نیز مشخص شود.
مقیمی یکی دیگر از از دلایل آلودگی هوا را آلایندگی واحدهای شن و ماسه و ریزگردهای ناشی از آن عنوان کرد و گفت: با هدف مقابله با این معضل در گام نخست مجموعه مدیریت شهری توسعه فضای سبز و درختکاری را در اولویت برنامههای خود قرار داد و در این راستا هزار هکتار فضای سبز در جنوب و ۲۰۰ هکتار نیز در غرب استان تهران ایجاد شده است.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه آلودگی هوای تهران به دلیل سوخت حاوی گوگرد نیست تصریح کرد:سوخت خودروهای فرسوده و موتورسیکلتها به شکل ناقص انجام میشود و یکی از دلایل آلودگی ناشی از خودروها این موضوع است.
به گفته مقیمی؛ قرار است با پیگیریها از سوی دولت در بودجه سال آینده ردیف مشخصی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای فرسوده در نظر گرفته شود.