معاون وزیر کار بااشاره به اینکه آموزشهای هدفمند، فعالانه واثربخش ۳استراتژی جدید سازمان در ارائه آموزش های مهارتی هستند،از توافق با وزارت علوم برای حضور دانشجویان در کارگاه های آموزشی خبرداد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سلیمان پاک سرشت امروز در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: سیاستهای توسعه اشتغال و کاهش فقر به عنوان سیاستهای اصلی دولت و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مطرح هستند که تحقق این اهداف قطعاً مستلزم مداخلات توسعهای و در عین حال مداخلات مهارت آموزی است تا در نتیجه آن بتوانیم در وحله نخست جامعه را به لحاظ اقتصادی توانمند کنیم که قطعاً در این صورت میتوانیم شاهد تحقق کاهش فقر و توسعه اشتغال در کشور باشیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور ادامه داد: طی ۳ ماه گذشته از مسئولیت ریاست سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور تمام تلاشم این بود که اولویتهای اساسی وزارت کار و دولت تدبیر و امید را در جهت تحقق سیاستهای کاهش فقر و توسعه اشتغال مبتنی بر مهارت آموزی شفاف و فرآیندهایی را در این زمینه ترسیم کنم تا این مسیر هموار شود.
پاک سرشت افزود: یکی از موضوعات مدنظر ما تاکید بر تمرکز زدایی بود که در این زمینه نیز توفیقاتی حاصل شده است. چرا که یکی از نقدهای وارده به سازمان، همواره این بود که سیاستها و تصمیماتی که گرفته میشود متمرکز بر ستاد است و استانها صرفاً مجری هستند، اما در دوره مدیریت جدید تاکید ما این است که تهیه هر برنامه و سیاست در توسعه محلی مناطق مختلف کشور باید مبتنی بر اقتضائات همان استان و منطقه باشد؛ بنابراین سیاستها و مراکز تصمیم گیری در حوزه ارتقاء فرهنگ مهارت آموزی و مداخلات توسعهای از ستاد به ۳۱ استان تامیم داده شده است.
وی با اشاره به ۳ استراتژی جدید سازمان آموزش فنی و حرفهای برای ارتقاء مهارت آموزی گفت: معتقدیم آموزشهای مهارتی باید مبتنی بر ۳ ویژگی «هدفمند»، «فعالانه» و «اثربخش» باشد.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: در ویژگی «هدفمند» ما مشخص خواهیم کرد که چه کسانی در جامعه نیاز به آموزشهای مهارتی دارند. به این ترتیب که در این مرحله باید جامعه مورد نیاز را شناسایی کنیم. ضمن اینکه باید محتوای آموزشی در کارگاههای فنی و حرفهای متناسب با نیاز بازار کار هر منطقه از کشور متغیر باشد؛ در ویژگی آموزشهای مهارتی بتنی بر «فعالانه» نیز قرار نیست ما صرفاً به عنوان متولی ارائه آموزشهای فنی و حرفهای مسئولیت آموزش را برعهده داشته باشیم بلکه باید پیگیری شود آیا پس از ارائه آموزشهای مهارتی، اهداف تعیین شده یعنی اشتغال و کاهش فقر محقق شده است یا خیر؛ بنابراین در این زمینه حلقههای مکمل با سیاستهای آموزشی مدنظر قرار دارند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با تاکید بر اینکه علاوه بر آموزش باید به دنبال مداخلات توسعهای به عنوان سیاست گذار در بازار کار باشیم افزود: در این زمینه باید اسناد بالادستی و طرحهای اشتغال نیز به خوبی مورد توجه قرار گیرند.
وی به ویژگی «آموزشهای اثربخش» به عنوان یکی دیگر از سه استراتژی جدید این سازمان اشاره کرد و گفت: در این فاز باید پیگیری کنیم آیا آموزشهای ارائه شده در همان مسیر پیش بینی شده هدایت شده اند یا خیر و آیا اگر هدف از آموزش ایجاد اشتغال و اتصال به بازار کار بود این مهم تحقق یافته است؛ بنابراین اگر یک نظام هدفمند برای آموزشهای مهارتی وجود نداشته باشد، نمیتوانیم مدعی باشیم آموزشهای ما فعالانه و اثربخش بوده است.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نقش سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در اجرای برنامه اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی نیز گفت: ماموریت اصلی سازمان در جریان اجرای این برنامهها این است که بررسی کنیم که افراد متقاضی دریافت تسهیلات صلاحیتهای مختلف برای استفاده از منابع را داشته باشند؛ که این صلاحیتها صرفاً مهارتهای فنی نیست بلکه بررسی صلاحیت متقاضی از جنبههای مهارتهای بازار کار، مهارتهای کارآفرینی، مهارتهای عمومی و... نیز خواهد بود.
پاک سرشت ادامه داد: در همین راستا به زودی دستورالعملی به استانها ابلاغ میشود تا در هر استان به تفکیک نیازهای آموزشی شناسایی و بر اساس آن آموزشهای مهارتی ارائه شوند.
وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغههای جامعه، فقدان مهارت در بین جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی است، گفت: در حال حاضر بخشی از فارغ التحصیلان برای دریافت آموزشهای مهارتی در کارگاههای آموزشی فنی و حرفهای شرکت میکنند. در همین راستا در جهت ساماندهی و ارتقاء مهارت دانشجویان در حین تحصیل طبق مذاکره و توافق با وزارت علوم، دانشجویان در هنگام تحصیل خود میتوانند در کارگاههای آموزشی و مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفهای شرکت کنند که این موضوع در مرحله نخست کنترل شده خواهد بود.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: علاوه بر این، طبق توافق صورت گرفته با وزارت علوم قرار است رشته مدیریت آموزشهای فنی و حرفهای به مجموعه رشتههای آموزش عالی اضافه شود؛ در حال حاضر بالغ بر ۱۰ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفهای در کشور فعالیت میکنند که از این حیث ضرورت ارتقاء مهارتهای آموزشی مدیران این آموزشگاهها احساس میشود؛ بنابراین اضافه شدن این رشته آموزشی به مجموعه رشتههای آموزش عالی میتواند در جهت ارتقاء سطح علمی مدیران آموزشگاهها کمک کند.
پاک سرشت در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به موانع پیش روی ارتقاء فرهنگ مهارت آموزی در کشور گفت: در حال حاضر دو مانع مهم پیش روی خود داریم. نخست مقرراتهای آموزشهای عمومی، مهارتی و آموزش عالی است به نحوی که هر چند قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد، اما این قوانین اجرا نمیشوند. ضمن اینکه از حیث بودجه نیز منابع مناسبی وجود ندارد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با اشاره به سهم بسیار اندک سازمان آموزش فنی و حرفهای در بخش آموزشهای مهارتی از بودجه کشور گفت: قطعاً سازمان با برخورداری از یک و سه دهم درصد از بودجه آموزشی کشور نمیتواند به جامعه پیام دهد که آموزشهای مهارتی را باید جدی بگیرند.