رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: به طور جدی با مسأله بیکاری و بیمهارتی نیروی کار و جویای کار مواجه هستیم؛ بازتاب نسبت منفی آموزش و توسعه در ایران امروز بسیار نگران کننده است و باید در آموزش دست به اصلاح بزنیم.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، همایش هماندیشی و برنامهریزی تعاملی سال ۱۳۹۷ مدیران کل ستاد و استانهای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در استان اصفهان طی دو روز در حال برگزاری است.
سلیمان پاک سرشت معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در سخنرانی آغازین این گردهمایی خاطرنشان کرد: در وضعیتی اولین هماندیشی سال ۱۳۹۷ را برگزار میکنیم که کشورمان با چالشهای داخلی و خارجی مواجه است و نگاههای زیادی به سمت کشور ما دوخته شده است.
وی افزود: مقطع نشست ما با این فضایی که در کشور و بینالملل مطرح است را به فال نیک میگیریم و تاکید میکنیم که تنها با تعامل و گفتوگوی ملی میتوانیم بر مشکلات پیش آمده فائق آییم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بیان داشت: به طور جدی با مسأله بیکاری و بیمهارتی نیروی کار و جویای کار مواجه هستیم؛ بازتاب نسبت منفی آموزش و توسعه در ایران امروز بسیار نگران کننده است و باید در آموزش دست به اصلاح بزنیم و آموزش را نجات بدهیم که در این مسیر راهی نداریم جز اینکه آموزش صحیح و مهارت بنیان را جایگزین کنیم.
این مسؤول مطرح کرد: در دنیای جدید دیگر صرفاً آموزشهای تئوری جوابگو نیست و در دنیایی که تحولات در مسائل جامعه روزافزون است، نمیتوانیم براساس آموزشهای کلاسیک عمل کنیم.
پاکسرشت تشریح کرد: بنگاههای خرد و کوچک به شدت متنوع شده و تکنولوژی محور شدهاند و این در حالی است که آموزشهای بلند مدت دانشگاهی پاسخگوی نیازهای این بخش نیست.
وی تصریح کرد: کلیدیترین عامل استفاده از فضای موجود و تحول فضای آموزشی کشور این است که خودمان را باور کنیم؛ این جلسه گفتگو برای تقویت و اثربخشی مهارتی است برای اینکه تجربههایمان را به هم منتقل کنیم و ایدهها را به اشتراک بگذاریم و در جامعه دچار یک خلع اساسی و بنیادی هستیم که متاسفانه این آموزشها هنوز شناخته نشدهاند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور توضیح داد: صدای چالش فقر مهارت را باید فریاد بزنیم و این امر با جریانسازی و مساعد کردن فضای فرهنگی جامعه امکانپذیر است؛ باید شکاف مهارت به عنوان یک شاخص وارد ادبیات مدیران کشور شود.
وی در پایان مطرح کرد: فرصت تاریخی فعلی نیازمند شروع گفتوگوی ملی مهارت است؛ رویکرد مدیریت آموزش فنی و حرفهای کشور از مدیریت متمرکز به سمت مدیریت تحولگرا و منطقهای تغییر کرده است و باید با جسارت و ابتکار از این فرصت مدیران استانی بیشترین استفاده را بکنند.