دبیر خواهران واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه صنعتی قم گفت: راه حل معضل «سلبریتی محوری» مراجعه به متخصصی است که با بینش و با شناخت تمامی مشکلات و اهداف، وظیفهاش تجمیع نظرات متخصصین و انتخاب راه کار صحیح باشد.
فائزه فرجیان دبیر خواهران واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: تقلید و الگو پذیری از دیرباز در جامعه امری رایج بوده است که با گذشت زمان نه تنها از شدت آن کاسته نشد، بلکه با گسترش وسایل ارتباطی جمعی، تشدید شد. این تقلید بیشتر به هدف دستیابی به شخصیتی مقبول و محبوب به صورت کورکورانه و گاها غیر منطقی صورت میگیرد. تا جایی که هر مسیری که آن الگو انتخاب کند را راه درست و اصلی میدانند.
فرجیان ادامه داد: مشکل از زمانی آغاز میشود که جماعت به اصطلاح سلبریتی در اموری که تخصص کافی ندارند دست به جریان سازی و راه اندازی کمپین بدون برنامهی جامع، صحیح و کاربردی، بی توجه به خلاءهای دیگر جامعه شناختی مینمایند، در صورتی که این نسخه پیچیدنها دلایل متعددی غیر از دلسوزی برای مردم دارد. مثل منافع سیاسی و وابستگی به قدرت، داشتن ثروت و طمع افزایش آن، مطرح ماندن و لیدر بودن در بین اقشار جامعه، رساندن اخبار فیک و حتی جناحی و...
دبیر خواهران واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم تصریح کرد: جماعت طرفداران دو آتیشه با موجه و منطقی جلوه دادن شخص محبوب این جریان را تسری میدهند. آنها برای رسیدن به امیال خود با در دست داشتن تریبون و محبوبیتشان از پایگاهی که در افکار عمومی دارند سوءاستفاده میکنند و باعث مشکلات زیادی شده و میشوند که هم خودشان و هم مردم بر آنها اذعان دارند و مجبور به عذرخواهی میشوند، در صورتی که کار از کار گذشته است.
وی با بیان اینکه راه کار حل این معضل اجتماعی «سلبریتی محوری» مراجعه به متخصص است، افزود: اما کدام متخصص؟ ایا هر کدام از شهروندان بطور جداگانه میتواند در مورد هر مسئله پیش آمده در جامعه به متخصص قابل اعتمادی مراجعه کند؟ مسلما پاسخ این سوال اگر مثبت هم باشد سبب میشود در جامعه چند دستگی در تحلیل مسائل پدید آید و چنین جامعهای بسیار زود آسیب خواهد دید.
فرجیان بیان داشت: باید به کسی مراجعه کرد که با بینش و بصیرت و با شناخت تمامی مشکلات و اهداف، وظیفهاش تجمیع نظرات متخصصین و انتخاب راه کار صحیح باشد و در عین حال همهی مردم از وی پیروی کنند و راهنمایی بخواهند.
دبیر خواهران واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم قائله اخیر راه انداختن کمپین برای نخریدن کالا تا ارزان شدن آنها را مثال زد و گفت: مردمی که معیشت عادی زندگیشان مختل شده و حتی در تهیه مایحتاج ضروری خود هم دچار مشکل اند آیا پولی برای خرید طلا و ماشین و خانه دارند؟ آیا تقلید از کسانی که چندین بار در مسائل کوچک و بزرگ اشتباهات آنها اثبات شده و صحبتهایشان قابل اعتماد نیست، درست است؟ آیا حمایت کسانی مثل مسیح علینژاد که دشمنی او با ایران اسلامی واضح و مبرهن است در رد این نظریه کافی نیست؟
وی با اشاره به اینکه اگر به طور عقلانی و منطقی به جوانب این تقلید فکر کنیم متوجه نکاتی کاملا واضح میشویم، اظهار کرد: این کمپین تحریم خرید هم نتیجهی مثبت دارد و هم نتیجه منفی؛ مثبت اینکه ممکن است دست دلالان و وارد کنندگان محصولات بی مصرف را از بازار کوتاه کند و منفی اینکه باعث فلج شدن و بیکار شدن عدهای تولید کننده و کارگر هموطن میگردد که این نتیجهی منفی به مراتب اثرات مخرب تری نسبت به آن نتیجه مثبت دارد...
فرجیان با بیان اینکه از آنجایی که در حال حاضر معیشت مردم با گرانی، تورم، بیکاری و... بسیار سخت شده است، افزود: اما این نوع تفکر مرفه گونه میتواند ضربه مهلکی به قشر متوسط وارد کند.
دبیر خواهران واحد سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم در پایان تصریح کرد: اگر مردم، سرمایه داران «سلبریتی ها» و مسئولین دست به دست هم دهند و به جای وابستگی و چشم امید به بقیه داشتن، خود برای سازندگی کشور خود تلاش کنند و از تولید داخلی حمایت کنند و کالای وارداتی را تحریم کنند هم چرخه اقتصاد در داخل کشور شکل میگیرد هم کار آفرینان میتوانند برای نیروی بیشتری از مردم شغل ایجاد کنند و هم اقتصاد از وابستگی به نفت که علت اصلی تورم است خارج میشود.