عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس،گفت: سال گذشته خودروسازان حدود ۵هزار و ۲۰۰میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کردهاند، این سود بانکی بر روی قیمت محصولات اعمال شده و از خریداران دریافت میشود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سعید باستانی در خصوص فرمول قیمتگذاری خودروهای تولید داخل، اظهار داشت: قاعدتا شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرفکننده فرمولهایی برای محاسبه قیمت خودروها دارند، تاثیر هرکدام از موارد ارزی نیز بر روی خودروها مشخص است.
خودروسازان در تامین مواد اولیه وابستگی ارزی دارند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان از لحاظ تامین مواد اولیه مانند فولاد، آلمینیوم، مس و مواد پلیمیری وابستگی ارزی دارند، گفت: وابستگی در زمینه تامین مواد اولیه نیز یک ایراد است، استراتژی توسعه صنعت نداریم اگر خودرو بخشی از این استراتژی باشد باید در طول ۵۰ سال صنایع پشتیبان این صنعت احداث میشد.
استراتژی توسعه صنعت صنایع مرتبط را به یکدیگر وصل میکند
نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیویسی در کشور تولید میشود، اما برای تامین درجه پیویسی مورد نیاز صنعت خودرو باید واردات داشته باشیم در زمینه قطعات پلاستیکی، فولادی و ورقه خاص بدنه خودرو نیز این مشکل وجود دارد، ادامه داد: استراتژی توسعه صنعت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی نمیشود تا در زمینه تولید خودرو صنایع پتروشیمی، فولاد و تولیدآلو مینیوم را به یکدیگر متصل کنیم.
دولت در کاهش اثرگذاری نرخ ارز بر قیمت خودروناتوان بوده است
وی با تاکید بر اینکه در برخی از موارد با بررسی قطعات خودرو شاهد این هستیم که ۹۵ درصد آن داخلی است، اما زمانیکه لایههای زیرین آن قطعه را بررسی میکنیم مشاهده میکنیم که تنها ۶۰ درصد آن داخلی است، عنوان کرد: نتوانستهایم مشکل اثرگذاری نرخ ارز بر قیمت خودرو را برطرف کنیم، باید نخ خودروسازان را از دولت جدا کنیم زمانیکه این اتصال قطع شود خودروسازان باید با ارتقاء کیفیت در فضای رقابتی بازار فعالیت کنند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت گذاری فعلی را نمیتوان قبول کرد، تصریح کرد: قیمت مبنا در زمینه خودرو وجود دارد که هزینههای بالای سربار خودروها به آن اضافه و با در نظر گرفتن درصد سود فروش قیمت نهایی محصول اعلام میشود.
پرداخت ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سود بانکی توسط خودروسازان
باستانی با اشاره به اینکه هزینههای سربار نیروی انسانی و منابع مالی خودروسازان بسیار بالا است، اضافه کرد: سال گذشته خودروسازان حدود ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سود بانکی پرداخت کردهاند، این سود بانکی بر روی قیمت محصولات اعمال شده و خریداران دریافت میشود، شرکت سایپا اعلام میکند ۱۱ هزار نیروی مازاد دارد هزینه نیروی مازاد را مصرف کننده باید تقبل کند، در مسیر قیمتگذاری باید هزینههای مازاد حذف شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همیشه در ایرانخودرو و سایپا فشار تحمیل نیروی انسانی و افزایش هزینههای سربار وجود دارد به همین دلیل نمیتوانیم از این دو مجموعه نتیجه دلخواه را دریافت کنیم. /
مدتهای زیادی است که با جمع آوری پول بازنشستگی و وام از اینجا و اونجا تا خواستم خودروی ۲۰ ساله ام را تعویض کنم آنهم با خودروی داخلی، ناگهان همه تلاشم فرو ریخت و خودروی داخلی از دیده ها پنهان گشت و باید چند سال دیگر بدوم خدا میداند دوباره چی پیش میاد فعلا برگشتم سر جای اولّم.عده ای میلیاردی خودرو خرید کنند و من هم برای خودروی داخلی هم باید سرگردان باشم.
مهدی م
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
اشتباه اول شما این بوده که خودرو داخلی گرفتی و اشتباه بزرگتر شما هم اینه که می خواستی با یک ماشین ایرانی دیگه عوضش کنی
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.