با تشدید آشفتگی بازار لزوم نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای مدیریت بازار بیش از پیش احساس می شود اما این بخش سکوت کرده و راهکاری برای جلوگیری از افزایش بی ضابطه قیمت خودرو در سطح بازار ندارند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امروز بازار خود همانند روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت پراید بود به نحوی که قیمت این محصول به مرز ۴۰ میلیون تومان رسیده است و این موضوع برای مردم با علامت سوالهای زیادی روبه رو است.
قیمت پژو ۴۰۵ GLX هم با افزایش ۳ میلیون تومانی با قیمت ۵۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک با افزایش ۸ میلیون تومانی با قیمت ۱۰۸ میلیون تومان، سمند LX با افزایش ۶ میلیون تومانی با قیمت ۶۰ میلیون تومان، سمند EF۷ با افزایش ۴ میلیون تومانی با قیمت ۶۰ میلیون تومان، ساندرو اتوماتیک با افزایش ۳ میلیون تومانی با قیمت ۱۰۷ میلیون تومان و استپ وی اتوماتیک با افزایش ۳ میلیون تومانی با قیمت ۱۱۷ میلیون تومان به فروش میرسد.
سعید موتمنی رئیس نمایشگاه داران خودرو در همین ارتباط با اشاره به اینکه متأسفانه نظارتی بر بازار خودرو نیست و قیمتها سلیقهای تعیین میشود گفته است: امروز شرایط بازار به نفع واسطههاست به این صورت که با خرید از نمایندگیها و فروش در بازار سودهای هنگفت نصیب این افراد میشود.
وی با اعلام اینکه متأسفانه برخی نمایندگیها نیز محصولات خود را با قیمت آزاد به بازار عرضه میکنند، افزود: هیچ نظارتی به عملکرد شرکتها و نمایندگیها نمیشود آنها به دلخواه خودرو را قیمت گذاری کرده و راهی بازار میکنند.
رئیس نمایشگاه داران خودرو با اعلام اینکه در خودروهای زیر ۳۰ میلیون اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار به ۱۳ میلیون رسیده است، گفت: در خودروهای ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومانی نیز اختلاف قیمت کارخانه تا بازار از ۲۰ تا ۴۰ میلیون رسیده که این موضوع اصلا منطقی نیست. در بازار قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان نیز شاهد اختلاف ۳۹ تا ۵۰ میلیون تومانی از کارخانه تا بازار است.
وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی خرید و فروشی در بازار انجام نشده و دلالان و واسطهگران یکهتاز بازار هستند، تصریح کرد: قرار بود با فروش خودروسازان اوضاع بازار ساماندهی پیدا کند، اما تحویلهای بلندمدت و فروشهای محدود باعث شده رشد قیمتها در سطح بازار قابل توجه بوده و نابسامانی بازار تشدید پیدا کند.
با تشدید آشفتگی بازار لزوم نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای مدیریت بازار بیش از پیش احساس میشود، اما این بخش هم روزه سکوت گرفته و راهکاری برای جلوگیری از افزایش بی ضابطه قیمت خودرو در سطح بازار ندارد. این درحالی است که هر روز حقوق مصرف کننده در بازار خودرو تضییع و سرگردانی آنها تشدید پیدا کرده است.
بعضیها فکر کردند اگر پراید گران شود مردم برای پراید به عنوان یک ماشین ایمن !!! و فول آپشن !!! احترام قائل خواهند شد :))
از شوخی که بگذریم بخشی از این گرانی برمیگرده به این که بعد از ارز دلالی رفت سمت سکه و بعد از سکه رفته سراغ ماشین و این داستان ادامه دارد....
بخش دیگر آن افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی است که تولید کنندگان داخلی را بیشتر به صادرات سوق میدهد و براش صرف نمیکنه که فولاد رو با قیمت پایین تر به داخل عرضه کند یا اگر مجبور باشه با قیمت بیشتری نسبت به قبل عرضه خواهد کرد با افزایش قیمت فولاد که یکی از مواد اولیه برای تولید خودرو هست متعاقبا قیمت خودرو بیشتر میشه
حالا باید دید که آیا افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش مواد اولیه است یا اینکه شرکت سایپا خارج از چارچوب این قیمت رو افزایش داده !!؟
اینکه چرا سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیید کننده سکوت کرده !؟ شاید ترجیح داده در این شرایط (جنگ اقتصادی بین چین امریکا یا ترکیه و امریکا بخصوص بر سر تعرفه واردات و صادرات فولاد و متعاقبا افزایش قیمت جهانی آن) طرف تولید کننده رو بگیره تا شرکت های فولاد داخلی بتوانند از این فرصت استفاده کنند و با صادرات سود بیشتری بدست بیاورند
افزایش قیمت جهانی فولاد رو کاریش نمیشه کرد فقط باید مواظب بود این افزایش قیمت بهانه ای برای افزایش بدون ضابطه خودرو نباشد و این ضابطه و چارچوب را باید وزارت صنعت طوری مشخص کند که اولا قابل پیگیری و نظارت باشد ثانیا نه تولید کننده ضرر کند و نه مصرف کننده
سازمان حمايت از توليدكنندگان و خيانت به مصرف كنندگان. كجاي دنيا يك هموطن! به هموطن ديگرش اين چنين خيانت ميكنه. قيمت مسكن، اجاره، دلار، طلا،خوردو، خوراك مردم!!! اگه همين مردم نبودن و نباشن كي از اين مملكت دفاع كنه. شما مسئولين دوتابعيتي يا شكم باره ميخواين دفاع كنين.
از شوخی که بگذریم بخشی از این گرانی برمیگرده به این که بعد از ارز دلالی رفت سمت سکه و بعد از سکه رفته سراغ ماشین و این داستان ادامه دارد....
بخش دیگر آن افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی است که تولید کنندگان داخلی را بیشتر به صادرات سوق میدهد و براش صرف نمیکنه که فولاد رو با قیمت پایین تر به داخل عرضه کند یا اگر مجبور باشه با قیمت بیشتری نسبت به قبل عرضه خواهد کرد با افزایش قیمت فولاد که یکی از مواد اولیه برای تولید خودرو هست متعاقبا قیمت خودرو بیشتر میشه
حالا باید دید که آیا افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش مواد اولیه است یا اینکه شرکت سایپا خارج از چارچوب این قیمت رو افزایش داده !!؟
اینکه چرا سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیید کننده سکوت کرده !؟ شاید ترجیح داده در این شرایط (جنگ اقتصادی بین چین امریکا یا ترکیه و امریکا بخصوص بر سر تعرفه واردات و صادرات فولاد و متعاقبا افزایش قیمت جهانی آن) طرف تولید کننده رو بگیره تا شرکت های فولاد داخلی بتوانند از این فرصت استفاده کنند و با صادرات سود بیشتری بدست بیاورند
افزایش قیمت جهانی فولاد رو کاریش نمیشه کرد فقط باید مواظب بود این افزایش قیمت بهانه ای برای افزایش بدون ضابطه خودرو نباشد و این ضابطه و چارچوب را باید وزارت صنعت طوری مشخص کند که اولا قابل پیگیری و نظارت باشد ثانیا نه تولید کننده ضرر کند و نه مصرف کننده