رئیس شورای رقابت با بیان اینکه بازار خودرو ایران در انحصار دو خودروسازی است ۳ شرط فروش خودرو در مرحله جدید را اعلام کرد و گفت: خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند که در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، رضا شیوا رئیس شورای رقابت با حضور در برنامه تیتر امشب دوشنبه شب درباره قیمت گذاری خودرو اظهار کرد: در جلسه شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد. وی افزود:دستورالعمل بازار و قیمت خودرو هرسال در خرداد انجام میشود، اما با توجه به اتفاقات چند هفته گذشته قیمت مواد اولیه بالا رفته و نرخ ارز نیز تغییر داشته است که خودروسازان درخواست بازنگری در قیمت خودرو را دارند که در شورای رقابت قیمت خودرو بازنگری خواهد شد. وی درباره حاشیه خودرو تصریح کرد: دو خودروساز براساس دستورالعمل قیمت گذاریها را انجام میدهند و گرانفروشی و احتکار بحث دیگری است که باید نظارت شود. رئیس شورای رقابت با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون اصل ۹۰ و حضور دو خودروساز در این کمیسیون، بیان کرد: مشکل اصلی نیاز به قطعه است که خودروسازان در انتظار قطعه هستند تا خودروهای دپو شده در پارکینگها در بازار عرضه شود. تولید ماه گذشته خودروسازان نیز در ماه گذشته نسبت به سال قبل کاهش نداشته بلکه افزایش و تقاضا نیز افزایش داشته است.
شیوا با بیان اینکه توقف در عرضه خودرو برای خودروساز هزینه دارد بنابراین عرضه متوقف نشده است، اظهار کرد: تقاضاهای کاذب مشکلات در بازار خودرو را افزایش داده است. بر اساس دستورالعمل هر بازاری که انحصار گر باشد باید دستوری با او برخورد کرد. ما دو خودروساز داریم که ۸۸ درصد تولید خودروی کشور را در دست دارند که این انحصار است؛ در تمام دنیا فرمول hhi استفاده میکنند که hhi ما بالای ۴ هزار و انحصار کامل است.
وی با بیان اینکه بازار خودرو به شورای رقابت مربوط نمیشود، افزود:روش ما این است که به خاطر مشکلات و هزینههای اضافی خودروسازان و براساس سقف قیمتی، قیمتها براساس اعلام تورم بخشی بانک مرکزی انجام میشود. در بازاری که انحصار وجود داشته باشد، شورای رقابت باید قیمت گذاری را انجام دهد.
رئیس شورای رقابت گفت: قیمت تمام شده برای قطعه ساز نباید بر دوش مصرف کننده اعمال شود بنابراین باید قیمتها سقف داشته باشد و بهره وری باید به نفع مصرف کننده باشد. بارها اعلام شده اگر به فرمول قیمت گذاری شورای رقابت انتقادی وارد است اعلام شود که تاکنون انتقاد علمی به فرمول قیمت گذاری نبوده است. شورای رقابت در هر بازاری که انحصار باشد ورود میکند حتی در پتروشیمی که بزرگترین بازار است ورود کرده ایم.
شیوا با بیان اینکه حاشیه بازار فعلی خودرو کاذب است که استفاده از حاشیه بازار فعلی برای قیمت گذاری و فروش خودرو کار اشتباهی است، افزود: پیشنهاد شورای رقابت برای فروش خودرو که در جلسه (امروز دوشنبه) مطرح میشود به این شرح است که فروش خودرو بر اساس شرایط انجام شود؛
۱- به هرکس فقط یک خودرو و بر اساس شماره ملی فروخته شود.
۲- سن خریدار بالای ۱۸ سال باشد.
۳- خریدار خودرو تا یکسال حق فروش خودرو را نداشته باشد.
*شورای رقابت دلیل بی کیفیتی خودرو
احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان درباره قیمت خودرو نیز با بیان اینکه روش شورای رقابت برای فروش خودرو نتیجه نمیدهد، اظهار کرد: راهی که شورای رقابت در سالهای گذشته انتخاب کرده کارساز نبوده و حاشیههای بازار خودرو را افزایش داده است. راه درست این است خودرو در حاشیه بازار فروخته شود بنابراین اگر تجربه دهه هفتاد که فروش خودرو در حاشیه بازار بود، انجام شود قیمتها کاهش خواهد یافت و مردم به صورت عادی میتوانند ثبت نام کنند.
وی با انتقاد از شورای رقابت، دلیل بی کیفیتی خودرو را شورای رقابت دانست و افزود: روش شورای رقابت موجب افت کیفیت و تعطیلی کارخانهها شده است چراکه شورای رقابت کاری غیر از قیمت گذاری برای انحصار خودرو کاری انجام نداده است.
وی بیان کرد: اگر فروش خودرو در حاشیه بازار انجام نشود بازهم قیمت خودرو افزایش خواهد یافت. با فروش خودرو در حاشیه بازار تمام تقاضای کاذب بازار از بین میرود. پیش فروش ۲۰ هزار خودروی شرکت سایپا این هفته انجام خواهد شد و ایران خودرو نیز ۱۰ هزار خودرو تکمیل شده را این هفته تحویل خواهد داد.
رضایی رئیس انجمن قطعهسازان دیگر مهمان برنامه درباره مشکل قطعه در بازار خودرو گفت: بارها به شورای رقابت توضیح داده شد که براساس کیفیت خودرو و برای خودروهای مختلف قیمت قطعه فرق میکند.
وی افزود: بانک مرکزی اگر تورم را اعلام میکند ربطی به صنعت خاص ندارد. قطعه ساز با شناسنامه و استاندارد قطعه را تولید میکند و کیفیت قطعه کنترل میشود.
جناب آقاي دكتر شيوا چرا در جواب آقايان نمگيد ما قيمت شما را مي پذيريم ولي در عوض بايد خودرو خارجي بدون گمرگ وارد كشور شود تا مردم خودش انتخاب در خريد داشته باشند چرا اجازه داده مي شود كه دو خودرو ساز بصورت انحصاري و بدون رقيب در بازار جولان دهند مردم از مقامات بالا در خواست دارند كه اجازه ورود به رقبا داده شود كه در بازار ايران خودروي بدون گمرك وارد شود.
یکبار دیگر داریم هشدار میدیم اگر صرفا به شرط اول و دوم که اشاره کردید عمل شود امکان دور زدن آن وجود دارد دلال سرمایه دار با بکار گرفتن چندین نفر که قبلا ثبت نام نکرده باشند و با پرداخت مزد +حق السکوت+ هزینه ثبت نام خودرو به آنها ، خرید خودرو رو انجام میدهند و بعد با استفاده از سفته ای که از قبل از انها گرفته و با توجه به اینکه سرمایه ثبت نام خودرو از خود دلال بوده میتواند انها را مجبور به واگذاری خودرو به خود دلال یا فروش خودرو توسط فرد ثبت نام کننده از طرف دلال در بازار بکند و هیچ ردی از خودش بجا نگذاره / سایت محترم دانشجو اگر بخاطر سوء استفاده برخی عرایض مارو منتشر نمیکنید حداقل بگوش مسئولین مربوطه برسانید تا مصر باشندبرای جلوگیری از آن شرط سوم فروش را اجرا کنند
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.