معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر دولت ۲ میلیارد دلار به شهرداری تهران اختصاص دهد، میتوانیم آلودگی هوای شهر را کاهش دهیم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن پورسیدآقایی در خصوص برنامههای حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: سال گذشته ۲ درصد و ۸ روز هوای ناسالم برای تمامی گروههای جامعه داشتیم و ۱۴ روز نیز هوا پاک بوده است.
وی ادامه داد: غلظت آلودگی هوا در نیمه دوم سال به شدت افزایش پیدا میکند و این افزایش آلودگی هوا بین آبان تا بهمنماه است.
وی یادآور شد: براساس اقداماتی که از گذشته آغاز شده است، دیاکسید گوگرد در هوای تهران حذف شده و این روند با حذف گوگرد از سوخت مصرفی آغاز شده است و امیدواریم تا پایان امسال به زیر عدد ۷ در دیاکسید گوگرد برسیم که پایینتر از حد استاندارد است.
پورسیدآقایی گفت: وضعیت ایران به لحاظ آلایندگی PM۱۰ ذرات بالای ۱۰ میکرون، از شهرهای بزرگ چین، هند و قاهره بهتر است و لازم است که جایگاه تهران به سمت بهبود بیشتر پیش برود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در سال ۲.۶ میلیارد دلار خسارت آلودگی هوای شهر تهران است و به دنبال کاهش این موضوع هستیم. اگر دولت ۲ میلیارد دلار بودجه برای شهر تهران بگذارد، میتوانیم آلودگی هوای تهران را برطرف کنیم.
وی خاطرنشان کرد: توسعه BRT، LRT و نوسازی ناوگان خودروهای سنگین به نصب فیلتر دوده و اجرای طرح LEZ از برنامههای معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است.
وی گفت: در زمستان ۹۶ در معاونت حمل و نقل برنامه جامعی را تدوین کردیم که ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای کاهش آلودگی هوا نیاز است که ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن از طریق دولت و مابقی را بخش خصوصی باید تأمین میکرد.
پورسیدآقایی گفت: برای کاهش آلودگی هوا در این طرح، نوسازی اتوبوسها، مینیبوسها تعویض کاتالیست تاکسیها و دیگر موارد مدنظر بوده است که اجرای این موارد ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک دولتی بوده است.
وی با تأکید بر اینکه اگر ۲ میلیارد دلار از منابع دولتی به شهردرای اختصاص یابد، میتوانیم آلودگی هوا را کاهش دهیم، گفت: در سال ۹۴ از ۲۱ آذر تا ۱۰ دیماه سکون کامل و وارونگی هوا را در تهران داشتیم که اگر این برنامه را اجرایی کنیم، دیگر به وضعیت فعلی آلودگی هوا نخواهیم رسید.
وی افزود: با پیشنهاد دادیم در بودجه سالیانه، دولت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شهرداری اختصاص دهد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: طرح LEZ در تهران اجرایی شده است و منابع حاصل از آن ۱۵۰ میلیاردبه شهرداری واریز شد و از طریق جرایم راهنمایی و رانندگی نیز ۲۱۵ میلیارد تومان برای شهر تهران تخصیص گذاشته شده که تاکنون ۱۷۳ میلیاردتومان آن ابلاغ شده است.
پورسیدآقایی ادامه داد: در همین راستا شهرداریها اوراق مشارکت با تدوین ۵۰ درصد از سوی دولت اقدام کرده است و ما در تهران ۳ مصوبه در رابطه با رفع آلودگی هوا داریم.
وی بیان داشت: فاز دوم طرح کاهش از اول آبانماه اجرایی میشود و معاینه فنی در کل شهر تهران الزام خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: با مصوباتی که دریافت کردهایم، مبادی ورودی شهر را به دوربینهای ثبت تخلف مجهز کرده و ۴۶ سامانه را طراحی کردهایم و اقدامات اتصال آن به فیبر نوری نیز انجام شده است.
وی افزود: یکی از مشکلات ما عدم رؤیت پلاکها در شب بود که دوربینها به پروژکتور مجهز شدهاند و در هنگام شب نیز میتوانند پلاکها را رؤیت کنند.
پورسیدآقایی بیان داشت:با نصب دوربینها بر روی خودروها، ثبت تخلف سیار معاینه فنی را اجرا کردهایم و با همکاری پلیس راهور، تیمهایی در کنار بزرگراهها مستقر شدند که خودروها را تست معاینه فنی میکنند که آیا معاینه فنی آنها درست است یا خیر.
* ۸۰ درصد ناوگان سنگین تهران معاینه فنی درستی ندارند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: ۸۰ درصد ناوگان سنگینی که در تهران تردد میکنند، معاینه فنی درستی ندارند و موجب آلودگی هوای شهر میشوند.
وی افزود: ۸۷۰ دوربین ثبت تخلف برای شهر تهران در خصوص معاینه فنی درنظر گرفته شده است که میتوانند وضعیت معاینه فنی خودروها را چک کنند و در این خصوص پوشش وسیعی را ایجاد میکنیم تا هیچ خودرویی بدون معاینه فنی نتواند در سطح شهر تردد کند.
وی ادامه داد: ساماندهی CRN را در شهر تهران راهاندازی کردیم و به هر شهروندی که معاینه فنی دریافت کرده است، سه هفته قبل از اتمام معاینه فنی پیامک انقضا آن را اعلام میکنیم تا معاینه فنی خود را تمدید کند.