نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس گفت: با پذیرش الزامات افای تی اف میخواهیم مسیر اتوبان چهاربانده را برای بازرسیها کنترلها و نظارتهای سخت گیرانه و یک مسیر برای سیاستهای چندگانه به وجود می آوریم.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیداحسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی امروز در همایش دانشجوی مردمی تضمین نمیدهیم که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، اظهار کرد: ما با پیوستن به ام پی تی یک اتوبان چهاربانده برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی درست کردیم با این وجود باید آن روز فکر میکردیم که خروج از این کنوانسیون چه تبعاتی برای ما دارد البته الان خیلی از کشورهایی که صنعت هستهای دارند عضو NPT نیستند.
وی با بیان اینکه الان نیز میخواهیم با پذیرش الزامات افای تی اف میخواهیم مسیر اتوبان چهاربانده را برای بازرسیها کنترلها و نظارتهای سخت گیرانه و یک مسیر برای سیاستهای چندگانه به وجود بیاوریم، افزود: دیوید لوئیس، دبیر اجرایی افای تی اف اخیرا به صراحت گفته ما در مورد خروج ایران از لیست سیاه تضمین نمیدهیم او گفته است که ما از دو سال پیش مذاکرات خود را با مقامات ایران شروع کرده ایم و با مسئولان ایرانی در رم ملاقات داشته ایم. او همچنین تصریح کرده است که بازرسان ما سه بار در سال در ایران مستقر میشوند و کل عملیات مالی و بانکی را بررسی میکنند که آیا ما با گروههای تروریستی ارتباط داریم یا نه در هر حال با پیوستن به سی اف تی مسیر جدیدی برای اعمال فشار بر خود را باز میکنیم و این مسیر مشکلات ما را از لحاظ اقتصادی و حتی قوانین پولشویی حل نخواهد کرد بلکه اطلاعات مالی را در اختیار طرف مقابل قرار میدهد.
وی با طرح این سوال که آیا پاکستان با پذیرفتن الزامات افای تی اف از لیست سیاه خارج شد تصریح کرد: سوال این است که چرا کشورهایی مانند لتونی، استونی، لوکزامبورگ و کشورهایی در حوزه کارائیب که با عنوان کشورهای بهشت پولشویی در دنیا معروف هستند در لیست سیاه افای تی اف قرار نمیگیرند پس مباحث سیاسی در کار است.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید از تجربه ام پی تی عبرت بگیریم، تصریح کرد: حتی در مواضع دوگانه هیچ گاه منافع اروپا از آمریکا جدا نبوده است مثلا آمریکا در آلمان دارای پایگاه نظامی و مستشاران زیادی در این کشور دارد و حتی قانون کاپیتالاسیون نیز در این کشورها اجرا میشود پس کشورهای اروپایی هیچ گاه سیاستی فراتر از سیاستهای آمریکا در قبال ایران اعمال نمیکنند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ گاه شرکتهای اروپایی منافع مالی خود را با آمریکا به ایران ترجیح نمیدهند، افزود: بعد از برجام نیز بانکهای درجه سه و چهار اروپایی با کشورمان کار میکردند از طرفی توتال نیز هیچ وقت عملیات جدی در کشورمان انجام نداد پس اصولا ما از مواهب برجام هم نتوانستیم بهره برداری کنیم.
قاضی زاده به دیدار خود با ظریف اشاره کرد و گفت: من به ظریف گفتم کار شما در برجام تمام شده و نباید ستاد برجام در وزارت امور خارجه باشد و این ستاد باید در وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت صنعت شکل بگیرد، اما هیچ کدام از آنها ورود جدی به برجام نداشتند.
وی افزود: دوستان موافق لایحه افای تی اف گفتند که ما با مقامات روسیه و چین صحبت کردیم و آنها نیز تاکید کردند که ما سریعا به افای تی اف بپیوندیم تا آنها بتوانند با ما راحتتر کار کنند در هر حال این استدلال آقایان برای تصویب افای تی اف بود.
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام ایدئولوژیک منحصر بفرد است با این وجود ما به عنوان یک کشور مستقل باید بتوانیم در عرصه بین الملل و در مورد منافع ملی روی پای خود بایستیم، افزود: در بحث منافع ملی هیچ کشوری دوست کشور دیگری نیست پس باید روی پای خود بایستیم و اقتدار ما ذاتی و درونی باشد.
وی با طرح این سوال که چرا ایران باید برای عضویت پیمان شانگهای که برای ما منافع تجاری دارد در نوبت قرار بگیرد، ولی در مقابل پیمانی را که سیاستهای کنترلی و نظارتی را به همراه دارد هر چه سریعتر بپذیرد، افزود: ما باید در پیمانهای بین المللی مراقب باشیم که چه تعهداتی میدهیم به عنوان نمونه در نشستی که با وزیر خارجه افغانستان برای تعیین حدود آبهای مرزی داشتیم آنها معاهدهای را که بین دولت وقت ایران و در زمان هویدا با پادشاهی افغانستان منعقد شده بود را ارائه کردند که در آن ایران این موضوع را که هیرمند و هریر رود جزو آبهای داخلی افغانستان است را به رسمیت شناخته بود یعنی اینکه ما حتی حق ادعای یک قطره از آب هیرمند و هریر رود را نداریم.
قاضی زاده هاشمی افزود: با توجه به اطلاعی که دارم مرکز پژوهشهای شورای نگهبان لایحه سی اف تی را با دقت ترجمه کرده و کار کارشناسی بر روی این لایحه نیز به صورت جدی در حال انجام است در هر حال تمام تلاش ما این است که اقدامی را که انجام میدهیم شفاف باشد.