به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد راستاد روز دوشنبه در آیین افتتاحیه سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازههای دریایی (ICOPMAS ۲۰۱۸) در تهران به اقدامهای انجام شده برای توسعه بنادر اشاره کرد و گفت: در مرحله سوم ساخت پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با احداث هزار و ۴۰۰ متر اسکله، ظرفیت این بندر به هشت میلیون کانتینر در سال خواهد رسید.
راستاد ادامه داد: همچنین با توسعه بندر چابهار، قابلیت پذیرش کشتیهای بزرگ در این بندر فراهم میشود و ظرفیت آن از ۲ به چهار میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
به گفته این مقام مسئول، ساخت کشتیهای بزرگ و کانتینربر با ظرفیت بالای ۲۰ هزار تی. ای. یو (TEU) و تامین زیرساختهای لازم برای پذیرش چنین کشتیهایی از جمله چالشهای مهندسی دریایی کشور است.
وی افزود: در توسعه بندر شهید رجایی برنامه پذیرش نسل جدید کشتیها را در دستور کار داریم و از این رو یکی از چالشهای اصلی صنعت دریایی، ایجاد ظرفیت لازم برای کشتیهای با اندازه بزرگ همچون کشتیهای با ۴۰۰ متر طول، ۶۰ متر عرض و ظرفیت ۲۰ هزار تی. ای. یو است.
راستاد همچنین یکی دیگر از چالشهای صنعت کشتیرانی را لزوم کاهش تولید گازهای گلخانهای برشمرد که یکی از مصوبات مهم آن ضرورت کاهش استفاده از ماده شیمیایی «سولفور» در سوخت کشتی هاست.
وی افزود: تحقق چنین مصوبهای نیازمند دستکم ۲ میلیون دلار سرمایهگذاری برای هر کشتی بوده و بر این اساس حضور متخصصان دریایی و تبادل دانش و تجربیات آنها برای ایران بسیار مهم است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به برخی اقدامهای زیربنایی سازمان بنادر در حوزه مهندسی سواحل و بنادر اشاره کرد و گفت: از جمله اقدامهای اجرایی در سواحل مکران، توسعه بندر چابهار و ساخت ۱۵ موج شکن چند منظوره برای بهبود فعالیت ساحل نشینان است.
وی ادامه داد: در زمینه شبکه ملی پایش مشخصههای دریایی نیز اقدامهای خوبی انجام شده که از آن جمله میتوان به استقرار دستگاههای موج نگار سامانههای جزر و مد سنج در طول سواحل مکران اشاره کرد ضمن آنکه سامانههای هشدار سونامی و طوفانهای حارّهای در این منطقه در دست ساخت است.