رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور گفت: حدود ۴۷۰ هزار دانشآموز پناهنده در مدارس ایران تحصیل میکنند که این تعداد ۸۰ درصد واجدین شرایط تحصیل دانشآموزان اتباع را شامل میشود درحالیکه در سایر کشورهای جهان این رقم حدود ۶۰ درصد است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دومین همایش مسؤولان تحصیلات اتباع و مهاجرین ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور در مشهد مقدس برگزار شد.
غلامرضا کریمی قائممقام وزیر در امور بینالملل و رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور، برپایی دومین همایش در مشهد مقدس را فرصت مناسبی جهت استفاده مسؤولان تحصیلات اتباع و مهاجرین ادارات کل آموزش و پرورش از تجربیات یکدیگر بهویژه تجربیات ارزنده خراسان رضوی در این زمینه دانست.
وی ضمن برجسته خواندن نقش آموزش بین فرهنگی در زمینه آموزش اتباع و مهاجرین گفت: روابط گستردهای در عرصه آموزش و پرورش با کشورهای همسایه خصوصاً کشورهایی که اهداف مشترک بیشتری باهم داریم ایجاد شده است و امضای یادداشت تفاهم و ایجاد زمینههای همکاری بیشتر در سفر مسؤولان آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه در دستور کار است.
کریمی ضمن اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد شرایط تحصیل برای اتباع خارجی و پناهندگان حتی کسانی که مجوز اقامت در کشور را ندارند، نگاه حاکم به تحصیل پناهندگان را یک نگاه انسانی و بشردوستانه دانست که در راستای فرمایشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی شکلگرفته است.
وی عدم مستندسازی فعالیتها را در کشور بهویژه در زمینهٔ آموزش اتباع یک اشکال دانست و گفت: خیلی از کشورها با استفاده از دیپلماسی نرم و مستندسازی مطابق با استانداردهای بینالمللی در مجامع رسمی و سطح بینالملل خودنمایی میکنند درحالیکه حجم فعالیت آنها کمتر از جمهوری اسلامی ایران است و هنوز کشور ما در مستندسازی و انعکاس دستاوردها در این زمینه دچار مشکل است.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۴۷۰ هزار دانشآموز پناهنده در مدارس جمهوری اسلامی ایران مشغول به تحصیل هستند که این تعداد ۸۰ درصد واجدان شرایط تحصیل دانشآموزان اتباع را شامل میشود درحالیکه در سایر کشورهای جهان این رقم حدود ۶۰ درصد است.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور به هزینههای تحصیل این دانشآموزان اشاره کرد و ادامه داد: سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار هزینه تحصیل اتباع در ایران میشود که از این مقدار سهم مجامع بینالمللی اندک است و باید سعی کنیم تا توجه این سازمانها و مجامع بینالمللی را به برنامهها و فعالیتهای کشورمان در زمینهٔ آموزش اتباع جلب کنیم تا بتوانیم درصد بیشتری کمکهای مالی جهت این امر از آنها دریافت کنیم، زیرا بسیاری از کشورها در این زمینه کمکهای قابلتوجهی را از سازمانهای بینالمللی دریافت میکنند و جمهوری اسلامی نیز میتواند با ارائه فعالیتها و پروژههای خود در این عرصه از کمکهای بینالمللی بیشتر استفاده کند.
وی بر علاقه اتحادیه اروپا در خصوص کمک مالی به جمهوری اسلامی در زمینه تحصیل اتباع خارجی و پناهندگان اشاره کرد و گفت: در جلسهای که با ۲۵ نفر از نمایندگان این اتحادیه داشتیم ضمن ارائه دستاوردهای کشور در زمینه آموزش اتباع، مذاکراتی در جهت کمک اتحادیه اروپا به کشورمان انجام شد که در حال پیگیری آن هستیم، زیرا بر این عقیده هستیم که باید از ظرفیتهای بینالمللی استفاده لازم را کنیم.