سخنگوی آموزش و پرورش گفت: فعالیت پژوهشی وجدان کاری و بودجه میخواهد تا با اتحاد و عشق به علم دست پیدا کنیم نظام اسلامی برنامه ریزیهای خوبی برای ما داشته است، اما مسوولین مملکت برنامه ندارند.
سید میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شواری اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «دانشجو»: درباره هفته پژوهش گفت: آموزش و پرورش بعد از وزارت علوم بیشترین دستاورد پژوهشی را دارد و پژوهشهای سازمان یافته را انجام میدهد، بعد از انقلاب نیز روز به روز بودجه بیشتری به پژوهشهای این وزارت خانه اختصاص پیدا کرده است.
وی ادامه داد: بنابراین حوزه پژوهش در آموزش و پرورش بسیار وسیع است حتی در مورد محتوای کتاب آموزشی کار پژوهشی انجام میدهند و نتیجه آن نیز همین نظام آموزشی امروزه است اگر اشتباه نکنیم بیش از ۲۰ تا ۲۵ سال است که در حوزه مطالعات و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشگاه تعلیم و تربیت، پژوهشگاه خانواده تحت نظر هستند و کل کارشان در وزارت خانه پژوهش در حوزه تربیت میباشد.
میرزاده تصریح کرد: همانطور که کار پژوهشتی در دانشگاه مستلزم پول است پژوهش در آموزش و پرورش نیز درگیر بودجه میباشد که پول نیست، تا از یافتههای علمی استفاده شود البته بیشترین مشکل نظام آموزشی ما چه در وزارت علوم و چه در آموزش و پرورش این است که بیشتر از بافتههای ذهنی استفاده میکنیم.
سخنگوی آموزش مجلس بیان کرد: استفاده از پژوهشها به سلیقه افراد برمی گردد و سلایق مختلف و مدیریتها و وزرا و مسوولیتها و کل برنامه ریزیها ممکن است تحت شعاع قرار بگیرد که این باید مداوا شود که یافتههای پژوهشی نتوانسته تا حالا آن رو حل کند.
میرزاده در خصوص برنامه آموزش پوررش برای پژوهش گفت: به اندازه کافی در کشور ما برنامه است کمبود برنامه نداریم ما کارمان شده برنامه نوشتن و جزوه نوشتن و کتاب نوشتن، فعالیت دیگری نداریم که البته خیلی از این کارها اصلا در شان علم نیست مانند اینکه دیوارهای نزدیک به دانشگاههای ما پر است از تبلیغات فروختن پایان نامه و انجام کارهای پژوهشی، حتی خیلی از رسانهها و روزنامهها نیز این کار را تبلیغ میکنند و به اصطلاح میخواهند بگویند که کمبود برنامه ریزی پژوهشی نداریم.
وی عنوان کرد: فعالیت پژوهشی وجدان کاری میخواهد تا با اتحاد و عشق به علم دست پیدا کنیم نظام اسلامی برنامه ریزیهای خوبی برای ما داشته است، اما مسوولین مملکت برنامه ندارند یا مثلا میخواهند بگویند ما از علم غنی هستیم.