عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ویژگی مشترک میان دانشگاه و حوزه سکولار این است که فاصله طبقاتی برای آنها اهمیتی ندارد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر دیروز در همایش سکولاریسم در حوزه و دانشگاه که در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، گفت: اتحاد نیروهای انقلابی در حوزه و دانشگاه که در اقلیت نیز بودند، ضامن پیروزی انقلاب بوده و بدون شکلگیری چنین وحدتی امکان تشکیل نظام جمهوری اسلامی وجود نداشت.
رحیم پور ازغدی بیان کرد: دانشگاه و حوزه سکولار امروز باید مورد بررسی قرار گیرند؛ در دانشگاه سکولار صرفا روش تجربی مورد استناد قرار میگیرد و به تمامی مسائل علمی نگاهی غیردینی و سکولار و دنیوی صورت میگیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به حوزه سکولار نیز بیان کرد: حوزه سکولار اعتنایی به عدالت اجتماعی ندارد و خود را جدا از بطن جامعه تعریف میکند و از ویژگیهای مشترک میان دانشگاه و حوزه سکولار این است که فاصله طبقاتی برای آنها اهمیتی ندارد.
وی تاکید کرد: دانشگاه و حوزهای که رویکرد سکولاریستی داشته باشد، انقلاب را بهعنوان یک حادثه تاریخی که لزومی به ادامه آن نیست، در نظر گرفته و چنان عمل میکند که در آینده جز نامی از انقلاب اسلامی و ولایت فقیه در جامعه باقینمانده باشد.
رحیم پور ازغدی اضافه کرد: البته اینکه سطح علمی و حوزوی دانشگاهها و مراکز دینی پیشرفت کرده، بدیهی است، اما باید گفت، دانشگاه و حوزه نسبت بهخطرات آسیبهای اجتماعی و مشکلات معیشتی که جامعه با آن درگیر است، ضعیف عملکردهاند، این میتواند حفظ انقلاب و نظام را با چالشهای جدی مواجه سازد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: قبل از منزوی شدن و نسخهپیچیدن توسط دشمن، دانشگاه و حوزه باید اصلاحات درونی و همچنین گسترش تعامل بین خود را انجام دهند.
وی با اشاره بهضرورت حلکردن اختلافات داخلی در خود حوزه و دانشگاه٬ ادامه داد: نقدهای سازنده٬ رقابت معقول و اخلاقی٬ فراموش نکردن مشترکات٬ اتحاد در مقابله با دشمن و کنار گذاشتن اختلافات غیراصولی و همراه با توهین میتواند زمینهساز ایجاد و حفظ وحدت دانشگاه و حوزه شود.
رحیم پورازغدی تصریح کرد: افزایش تعاملات فی مابین و همچنین انجام اصلاحات گسترده درونی از جمله اقداماتی است که دانشگاه و حوزه باید آن را از درون خود شروع کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: حوزه و دانشگاه باید بر مشترکات میان یکدیگر تاکید کنند و نقد درون گفتمانی را به عنوان محور، مبنا و اساس قرار دهند و از مواردی که تفرقه انگیز است نیز اجتناب کنند.