به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، نشست تخصصی مسجد، وقف، علم و فناوری با حضور محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در مسجد الزهرا برگزار شد.
کافی در این نشست گفت: با برگشت به تاریخ قبل از اسلام و تاسیس جندی شاپور تا دوره اسلامی و درخشش دانشمندان مسلمان، بهویژه دانشمندان ایرانی و نقشی که در تولید علم و خدمت به جامعه بشری داشتند، ملاحظه میکنیم بیشتر از آنکه دولتها و حکومتها در پیشرفت علم داشته باشند در جهت حمایت از عالمان و مردم بودند و تلاش داشتند تا ظرفیت و زمینهای ایجاد کنند که دانشمندان آثار علمی خود را چاپ کنند.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به موفق بودن عالمانی که حمایت از جانب حاکمان داشتند، افزود: دولتها حمایتشان در جهت اهداف و برنامههای خودشان از دانشمندان است که اگر بخواهیم علمی عامالمنفعه شود و در جهت حل مشکلات مردم و جامعه حرکت کند مهمترین حامیان باید مردم و جامعه باشند.
وی بیان کرد: نکته دوم این است که دانشگاههای امروز همان مدارس و مراکزی هستند که در گذشته تعلیم امور دینی و تجربی در ان اجرا میشد.
کافی با تاکید به اینکه در گذشته علوم پیچیدگی امروز را نداشت، ادامه داد: با پیچیده شدن علم و تقسیمبندی آن موجب شد تا نهادها و بنیادهای مختلف تاسیس شود، یکی از این نهادها که در جهت تحقیق و پژوهش کاربردی علم، ماموریتگرا شد دانشگاهها بودند.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: دانشگاهها با مدارس علمیه گذشته فرقی ندارند اما مأموریتشان فرق دارد و هر نهادی مأموریت مشخص دارد، مأموریت همه ما این است در جهت حل مشکلات جامعه و تسهیل زندگی مردم تلاش کنیم نکته دیگر اینکه علم محدود به یک جامعه و یک کشور نیست علم میراث بشریت است.
وی با اشاره به تاثیرگذاری ایرانیان در دنیا مطرح کرد: اگر به ۲۰۰ سال گذشته برگردیم نتوانستیم سهم مهم در تولید علم و کاربردی کردن علم را ادا کنیم، امروز ایران به جایی رسیده که در عرصه تولید علم وضعیت مناسب ولی در زمینه کاربردی کردن علم مشکل داریم، ما نتوانستیم دانشمندان را به نحوی کاربردی کنیم.
کافی بیان کرد: ظرفیتهای موجود دانشگاهها این اجازه را نمیدهد که بتوانیم تأثیرگذار باشیم و بتوانیم این علوم را در جامعه به کار ببریم؛ چرا که نیازمند نیکوکاران هستیم.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه اگر بخواهیم اشتغال ایجاد کنیم، منابع طبیعی، آب و خاک کشور محدود است، متذکر شد: در ایجاد اشتغال و کارآفرینی اینکه بتوانیم علم را به فناوری تبدیل و از این راه ثروت آفرینی کنیم مؤثر است.
وی در پایان ابراز کرد: حمایت از یک دانشجو برای تغذیه و یا امکان تهیه دستگاه پزشکی و مهندسی کمک به علوم پایه است، زمانی یک چشم پزشک موفق است که به مدرنترین دستگاه مجهز باشد و لازمه آن تنها در مساعدت است.