«شب موسیقی» در هفدهمین نشست خود، شامگاه یکشنبه ۷ بهمن، با موضوع «جشنواره ملی نماهنگ» و اجرای رضا مهدوی میزبان داوران این جشنواره بود. خانم دکتر مریم جلالی، کارشناس رسانه و برنامه ساز و حمیدرضا نور بخش، خواننده و کارشناس موسیقی مهمانان برنامه هفدهم بودند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «شب موسیقی» در هفدهمین نشست خود، شامگاه یکشنبه ۷ بهمن، با موضوع «جشنواره ملی نماهنگ» و اجرای رضا مهدوی میزبان داوران این جشنواره بود. خانم دکتر مریم جلالی، کارشناس رسانه و برنامه ساز و حمیدرضا نور بخش، خواننده و کارشناس موسیقی مهمانان برنامه هفدهم بودند.
جشنواره نماهنگ اولین قدم برای ادامه و احیای نماهنگ
دکتر جلالی تفاوت کلیپ و نماهنگ را اینطور توضیح داد: آن چیزی که کلیپ نام برده میشود با آن چیزی که ما نماهنگ مینامیم یک تفاوت عمیق و عمده دارد. آقای نادر ابراهیمی میگوید ما باید اثری را خلق کنیم و بعد برایش نام بگذاریم نه اینکه خود را در قالب ژانرها محصور کنیم. تبدیل موسیقی انتزاعی، که با احساسات در اتباط است، به تصویری که به فهم آن کمک میکند باعث افزودن معنا و بالندگی آن میشود و این کاری است که هر چند دیر، هنرمندان ما انجام دادند. اولین جشنواره نماهنگ اولین قدم برای ادامه و احیای حرکتهایی که در دهه ۷۰ آغاز شد است.
چرا این جشنواره موضوعی عمل کرد و تنها در مورد ۴۰ سالگی انقلاب بود؟
دکتر جلالی پاسخ داد: من فکر میکنم عزم دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما جزم بر این اساس بود که ۴۰ سالگی انقلاب را بهانهای برای شکل دادن به یک حرکت بنیادین کرد.
وی ادامه داد: ۱۵۰۰ اثر از کل ایران در جشنواره حضور داشتند و ۲۰۰ اثر به هیئت داوران رسید.
سهم موسیقی ایرانی در جشنواره بسیار ناچیز
موسیقی ایرانی چه سهمی در این آثار داشت؟
نور بخش در پاسخ گفت: متاسفانه سهم موسیقی ایرانی بسیار ناچیز بود؛ و این جای نگرانی عمیق و سوال دارد. چه در صدا و سیما و چه در شبکههای ماهوارهای و چه در فضای مجازی، موسیقی سنتی دیده نمیشود و این یک هشدار جدی است، چون گوش و ذائقه مردم قابل تربیت است.
در رسانه اصل بر این است که عوام بفهمند و خواص بپسندند
دکتر جلالی گفت: نماهنگ میتواند احیاکننده داشتههای قدیمی ما مانند تصنیفها و نغمهها باشد. ما باید نواهای فرهنگ خود را با تصاویر فرهنگمان موازی کنیم و این نیاز به خلاقیت و اراده و برنامه ریزی دارد. در سبد شنیداری ما باید همه چیز وجود داشته باشد، اما ما مردم ذوق زدهای هستیم و ناگهان به یک ژانر حمله میکنیم و همه چیز در قالب آن ژانر در میآید. در رسانه اصل بر این است که عوام بفهمند و خواص بپسندند.
نور بخش در مورد سهم موسیقی و تصویر در نماهنگ گفت: موضوع ما موسیقی و بهتر شنیده شدن آن است و تصویر قرار است به شنیده شدن موسیقی کمک کند. موسیقی غربی بیشتر تصویری است، اما در شرق به خصوص موسیقی ما بسیار درونی، حکمی و اشراقی است. این تفاوتها باید لحاظ شود.
دکتر جلالی ادامه داد: موسیقی هنر ناب و انتزاعی است. موسیقی جایی است که کلام تمام میشود. وقتی موسیقیای را تنها میشنوید امکان دارد فضای خاصی را برای شما ایجاد کند، ولی وقتی در قاب تصویر مینشیند، شما اسیر برداشت سازنده میشوید. نمیتوان منکر این شد که تصویر باعث ماندگاری بعضی آثار در ذهن میشود.
نور بخش در نقد جشنوارهها گفت: این جشنوارهها برگزار و افرادی انتخاب میشوند و بعد از آن رها میشوند.
عزم شبکهها را برای پرداختن به نماهنگ در سال آینده
دکتر جلالی در مورد جشنواره نماهنگ گفت: این جشنواره برکاتی داشت. صبح قبل از اختتامیه نشست خوبی با مدیران موسیقی ۳۲ مرکز استان برگزار شد و مسائل خوبی مطرح شد. ما در حوزه نماهنگ سالها غفلت داشته ایم و من فکر میکنم این جشنواره میتواند فتح بابی باشد برای استعداد یابی و اینکه سبب شود مدیران رسانهها با دقت بیشتری این تصویر سازیها را انجام دهند. این جشنواره باعث شد که معاون سیما جناب آقای دکتر میرباقری به عزم شبکهها را برای پرداختن به نماهنگ در سال آینده تاکید کنند و بگویند که یک دبیرخانه دائمی در معاونت سیما ایجاد میشود. موسسات فرهنگی سرمایه گذار در این جشنواره برگزیده شدند نه سازندگان اثر.
آهنگساز، مهمترین عنصر در تولید یک اثر
نور بخش در مورد جایگاه روایت گری در کلیپ گفت: کلیپهایی که ساخته میشوند دو گونه هستند. در یکی که اصولا با عناصر سازنده موسیقی در تصویر کاری ندارند. به نظر من مهمترین عنصر در تولید یک اثر آهنگساز است. اثر موسیقی اثر آهنگساز است و بقیه مجریان این اثر هستند. در تمام دنیا اینگونه است که خواننده به جهت ارتباطی که با مخاطب پیدا میکند بیشتر دیده میشود و نمیشود با این قضیه ستیز کرد. بعضی بی مهریها میشود و من همیشه میگویم که در هنگام معرفی اثر آهنگساز هم باید معرفی شود و این باید در رسانه فرهنگ سازی شود. وی نقش فضای مجازی در توسعه کلیپ را بسیار دانست و افزود: در حال حاض
ر انحصار رسانهها شکسته است. فضای مجازی حرف اول را میزند و باید تلاش کرد تا در این بخش هم کار شایستهای کرد.