وزیر بهداشت گفت: اعتقاد دارم که اگر قرار باشد در عرصه نظام سلامت دچار تحول و دگرگونی شویم، این تحول از علوم پایه شروع میشود و امیدوارم بتوانیم در مسیر اعتلای علوم پایه حرکت کنیم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سعید نمکی در بیست و یکمین نشست شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی اظهار داشت: علوم پایه در کشور یکی از بحثهای مغفول و مظلوم ماندهای است که به نگرش مدیریت کلان کشور بر علوم پایه بر میگردد. البته توفیقات زیادی کسب کرده ایم، اما هنوز هم راههای نرفته زیادی داریم. وی تصریح کرد: نگاه بالین محور و پزشک محور به اداره امور وزارت بهداشت از دوران گذشته وجود داشته و ما هم به عنوان عضوی از علوم پایه، سالها تحت فشار این اندیشه بودیم و روسای دانشکدههای پزشکی نیز کمتر بخشهای علوم پایه را مورد تفقد قرار میدادند و همکاران ما گاهی در حوزه علوم پایه حصارها و دیوارهایی بین خودشان ایجاد کرده بودند و به دنبال پیوند با بیرون از گروههای علمی خود نبودند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: هنوز ممکن است در علوم پایه انزوا وجود داشته باشد که باید با هنرمندی نه با گروکشی و دسته بندی آن را برطرف کرد، چون امروز، روز وفاق ملی در همه عرصه ها، نه فقط پیوند بین علوم پایه و بالینی است و میتوان پایان نامهها و سیمنارهای مشترک بین علوم پایه و بالینی تعریف کرد، چون همکاران بالینی نیازمندی به علوم پایه را در پیشگیری، تشخیص و درمان احساس کرده اند و فضای موجود به مراتب بهتر از دوران گذشته است که باید قدر آن را بدانیم.
نمکی ضمن انتقاد از پذیرش بالای دانشجویان در رشتههای دکترا و تحصیلات تکمیلی، گفت: بنده به این شیوه پذیرش دانشجو اعتراض دارم، چون باید تناسب منطقی بین پذیرش دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و پایه وجود داشته باشد که باید وضعیت موجود را بازنگری کنیم که آیا این تعداد دانشجوی تحصیلات تکمیلی را نیاز داریم و آیا میتوانیم آنها را به کار بگیریم؟
وی افزود: متاسفانه همکاران ما در علوم پایه با همدیگر بیگانه هستند، چون جزیرهای عمل میکنیم که همین امر باعث ضرر و زیان برای همه ما میشود. در حالی که باید کار مشترک و پروژه ملی تعریف کنیم و نباید همسایههای بیگانه باشیم.
وزیر بهداشت با اشاره به تقویت رشتههای بین رشتهای با دانشگاههای غیرعلوم پزشکی، گفت: برخی دانشگاههای غیر علوم پزشکی در حوزه علوم پایه در برخی رشتهها دانشجو پذیرش میکنند و نباید آنها را حذف کنیم بلکه باید راهکارهایی پیدا کنیم که با همکاران غیر علوم پزشکی که رشتههایی مانند ایمونولوژی، ژنتیک و بیولوژی مولکولی سلولی پذیرش میکنند، همگرا شویم و قدرت چانه زنی خودمان را در عرصه ملی و بین المللی بالا ببریم.
نمکی یادآور شد: میتوان از مشارکت جوانان در نظرخواهی و برنامه ریزیهای شورای آموزش علوم پایه استفاده کرد، چون جوانان، بسیار باهوش، دلسوز و علاقهمند به اعتلای کشور هستند که باید راه را برای حضور و ظهور اندیشههای جوانتر باز کنیم. برای مثال در گروه علمی خودمان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چندین جوان فعال حضور دارند که هر کدام از آنها میتوانند در حد معاون وزیر و رییس دانشگاه، انجام وظیفه کنند.