نماینده مردم شاهرود گفت: ما اصلا احزابی در کشور نداریم. کدام حزب و سازمان و تشکل و جریان است که نقش راهی را برای کشور کشیده و بیان کرده که افق پنجاه ساله من در کشور این است و این مسیر را طی خواهم کرد؟!
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تشکل عدالتخواه قسط در ۲۸ فروردین ماه نامهای را با موضوع طرح استانی شدن انتخابات به دفتر حسینی نماینده مردم شاهرود ارسال کرد و در آن به توضیحات و از معایب این طرح پرداخت.
پس از گذشت کمتر از یک ماه نماینده شاهرود در دانشگاه صنعتی شاهرود حضور یافت و به پرسش و پاسخ میان دانشجویان پرداخت.
در این میان دبیر تشکل عدالتخواه قسط در مقابل حسینی حضور یافت و به پرسش از وی پرداخت.
عارف نیا، دبیر تشکل عدالتخواه قسط گفت: در تاریخ ۲۸ فروردین تشکل عدالتخواه قسط یک نامه با موضوع استاتی شدن انتخابات به دفتر شما ارسال کردیم یکسری توضیحات و یکسری از معایب این طرح برایتان گفتیم همانطور که در نامه ذکر کردیم بار دیگر از شما درخواست میکنیم رای تان را در مورد طرح استانی شدن انتخابات شفاف کنید و اگر موافق این رای هستید دلایلتان را بیان کنید.
حسینی بیان کرد: بنده اگر بخواهم در تمام موضوعات پاسخ خبرنگاران را بدهم باید دائما بنشینم و پاسخ بدهم. با این حال برای رسانه احترام قائل هستم و در حوزههای متخلف نیز اعلام موضع کرده ام، شما اعلام موضع را تنها در مجلس نبینید، مجلس محدود است. زمانی که طرحی به مجلس میآید افراد موافق و مخالف ثبت نام میکنند، سپس قرعه کشی میشود و سه موافق و سه مخالف شروع به صحبت میکنند. در این بین طرحها و لوایح اگر پیشنهادی هم باشد، میبایست از میان ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفر از موافقین و مخالفین که شاید قرعه به نام فردی از آنها بیافتد، البته بعضی از آنها نیز مثل آقای قاضی پور که یا نوبت به او میافتد و یا اگر نوبت دیگری باشد، جای او صحبت میکند، خوش شانس هستند، اما کمتر نوبت به بنده میرسد. بنده در رسانهها درخصوص تمامی این مسائل اظهار نظر کرده ام.
وی در ادامه افزود: اول بحث استانی شدن انتخابات، قانون انتخابات که هرسال انجام میشود و نمایندگان در قوانین آن دست برده و تغییراتی را انجام میدهند. زمانی قانون ثبت نام نمایندگان در خصوص تحصیلات تنها خواندن و نوشتن مطرح بود، یعنی اگر کسی سواد داشت میتوانست برود و در مجلس ثبت نام کند و افرادی که به این شکل وارد مجلس شده بودند نیز وجود داشتند. اما بنده نمیخواهم از آن افراد اسم ببرم. در همین راستا این قانون اصلاح شد و در تحصیلات و سن و حوزههای انتخابیه و میزان آرا تغیراتی در آن انجام شده است.
حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته خاصی که داریم این است که در قانون انتخابات و طرحی که نمایندگان ارائه دادند و اقدام شد و به صحن آمد چند مورد بود. در نگاه اولیه بسیار خوب به نظر میرسد. یک نماینده ماموریت اصلیاش این است که قانون گذاری کند ماموریت دوم آن نظارت بر اجرای قانون آن هم در سطح کلان است. مثلا اگر یک بخشدار و یا کارمند جزء در ادارهای تخلفی کند بنده شخصا میتوانم به وزیر آن نهاد مربوطه تذکر دهم. این حق یک نماینده است که نظارت را از رییس جمهور تا پایینترین رده داشته باشد.اما آیا ما باید به جای سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و یا دستگاههای نظارتی بنشینیم؟ پس تکلیف آنها چیست؟ باید رها کنیم مجلس را! خصوصا در این زمان که وضعیت اقتصادی نابه سامان است و بسیار گزارشهای تخلف اقتصادی میآید.
نماینده شاهرود در ادامه گفت: این نگاه اولیه خوب است که انتخابات استانی شود و از رقابت شهرستانی برود به استان و از رقابت استانی برود به کلان کشور و تصمیمات کلان بگیرند، مثل مجلس سنا، متصل به یک حوزه انتخابیه نباشند. در شهر و ده خود کار نکنند، برای کشور خود کار کنند. اما سازو کار آن چیست؟ آیا این سازوکاری که در مجلس داده شده است درست است؟ البته که درست نیست. امروز در بحث استانی شدن انتخابات شاید بدترین وضعیت را ما در مجلس به تصویب رساندیم.
حسینی تصریح کرد: خصوصا قانونی که در سه شنبه هفته گذشته تصویب شد به نام "طرح تناسبی" یعنی اگر یک نماینده اگر ۱۵ درصد در حوزه انتخابیه خود رای بیاورد باقی آن را باید از سراسر استان رای بیاورد، اگر رای اکثریت را هم بیاورد؛ یعنی در استان سمنان ۱۰۰ هزار رای بیاورد؛ ولی فرض کنید عضو حزب خاصی باشم,، چون فرض بر این است که احزاب به مجلس راه پیدا کنند، نه افراد آزاده و مستقل افرادی که در اختیار جریانات سیاسی هستند که هرچه ما از انقلاب تا به امروز میکشیم از این جریانات سیاسی موجود در کشور است؛ و تنها شکل عوض میکنند. قرار است تا این گروهها به مجلس راه یابند.
وی اظهار کرد: اگر حزبی ۳۰ درصد آرای کل استان را داشته باشد و قبلتر فردی این ۳۰ درصد را از آن خود کرده باشد و هرچند اکثریت آرا را نیز داشته باشد با ۱۰۰ هزار رای به مجلس نخواهد رفت. مگر در حوزه انتخابی خود بتواند ۱۰۰ هزار رای بیاورد و رقبای او هزار رای بیاورند، یعنی اگر او بتواند ۹۹ درصد رای را کسب کند نیز باز به مجلس نخواهد رفت. زیرا او در شهرهای دیگر استان ناشناخته هست. باید شناخته شده باشد و برای اینکه شناخته شده باشد یا باید پول کلانی داشته باشد و هزینه کند و کدخداهای سیاسی و اجتماعی را ببیند و یا باید کدخدای اصلی که همان آقای حزب هست راببیند. تعهد و امضا دهد و سهم بخواهد و اینکه پای اصولی که میگویند باشد.
حسینی در خصوص اصول احزاب نیز بیان کرد: اصول آنها نیز این است که زمانی که میگویند رای بده و یا نده بگویی چشم، مخالف باش بگویی چشم، در جریان همین مواردی که در مجلس مطرح میشد من خدمت دوستان میرفتم و نظر آنها را میخواستم وآنها میگفتند ما به شدت با این طرح مخالفیم و حتی امضا نیز کرده بودند. اما در زمان رای گیری میدیدیم برخلاف آن حرفها عمل شده است. میگفتند: متاسفانه ما صبح نشستیم و فراکسیون گفت: چه چیزی بگوییم.حرف من این است فردی که نماینده است، به رای خود نیز معتقد است و به نتیجه درست و عقلانی رسیده است، مگر او در ابتدای ورود خود به مجلس قسم برای استقلال نخورده است، که حرفهای دیگران بر او و رای او تاثیری نگذارد؟
حسینی در ادامه خاطر نشان کرد: دوم آن که ما اصلا احزابی در کشور نداریم. کدام حزب و سازمان و تشکل و جریان است که نقش راهی را برای کشور کشیده و بیان کرده که افق پنجاه ساله من در کشور این است و این مسیر را طی خواهم کرد؟! به محض اینکه با نماد یک جریان به میدان میآید آقای نماینده و وزیر و رییس جمهور یادش میرود چه قولها و وعدههایی داده است و به مسیر خود ادامه میدهد و آن حوزهای که این شخص را حمایت کرده است حاضر به پاسخگویی نیست. به صورت شفاف بیان کنم در زمان هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد و روحانی همه جریانات سیاسی که حامی انها بودند از آنها عبور کردند. مردم به این جریانات اعتماد کردند، حامیان بدانند که زمانی که تعهد کردند عبور معنایی ندارد.
نماینده شهر شاهرود در خصوص حمایت احزاب از فردی و سپس عبور از آن شخص بیان داشت: چطور کسی را که در حزب تو نیست را حمایت کردی که در میدان برود؟ تشکلهای ما قالب حزب پاسخگو را به خود نگرفتند پس طبیعتا نمیتواند. ما اول آمدیم انتخابات را استانی کردیم و الان نمیدانیم باید چه کنیم. خصوصا در این قسمت آخر که تناسبی شده است و به تناسب احزاب میاسند و آن را بین افراد تقسیم میکنند، خیلی خنده دار است اگر حزب امید بیاید ۴۲ درصد رای بیاورد از ۱۰۰ درصد رای ۴۲ درصدر را در ۴ ضرب کنید میشود ۱.۷ نمایندگان، حال باید ۱.۷ را رند کنیم بشود ۲ یا به سمت پایین سوق دهیم بشود ۱!؟
حسینی ادامه داد: هیچ کس پاسخی برای آن ندارد متاسفانه، چون در کمیسیون شوراها تصویب و به صحن رسیده برای حذف آن پیشنهاد دادیم رای نیاورد. برای اصلاح آن پیشنهاد داده شد، رای نیاورد. برای ارجاع به کمیسیون ارجاع داده شد، رای نیاورد. ولی برای اصل طرح رای گیری شد، رای آورد. چه کار باید کرد، ما تسلیم هستیم. این ابهاماتی که هست باعث میشود شورای نگهبان قستی از مواد این قانون را حذف کند.
دبیر تشکل عدالتخواه قسط در آخر به بحث خصوصی سازی و بی تفاوتی وی به این موضوع پرداخت و گفت: چرا جنابعالی نسبت به مسئله خصوصی سازی های افسار گسیخته بی تفاوت هستید؟ و هیچ اظهار نظری در این باره نکردید؟ شما نماینده مردم هستید و کارگر هم قشری از این مردم است چرا نسبت به کارگرانی که در مسئله خصوصی سازی ها مظلوم واقع شده اند بی تفاوتید؟ البته این ایراد نه تنها به شما بلکه به بسیاری از مسئولین کشور وارد است.
حسینی نیز در پاسخ به سوال عارف نیا گفت: خصوصی سازی را در البرز شرقی مبتلا بودیم. شرکت خصوصی سازی آمد و معادن البرز شرقی در دامغان و مینودشت و آزادشهر را به ذوب اهن اصفهان واگذار کرد و ستاد خود را که مدیریت چهار شهرستان بوده است از جمله خانههای اداری، بیمارستان، فضای ورزشی و دانشگاه و.. را یک جا به اشخاص غیر واگذار کرد. اعتراضاتی در شهر شد که چرا این املاک را به غیر واگذار میکنید و سپس به شهرداری شاهرود واگذار کردند. یعنی تمام ستاد و خدمات این شرکت باید برداشته شود و معادن لخت و عوری که تنها ۲۸۰ میلیارد تومان بدهی انباشته داشته است را به ذوب آهن واگذار کردند و ذوب آهن زمانی که این وضعیت را مشاهده کرد تصمیم به بستن آن گرفت.
حسینی تصریح کرد: هزاران کارگر قراربود که بیکار شوند و شهرداری شاهرود نیز در پرداخت اقساط آن مانده بود. ۷۰ میلیارد بدهی آن در حال تبدیل شدن به ۱۷۰ میلیارد بود، از عهده آن خارج بود و ماهی ۱.۵ میلیارد تومان جریمه پرداخت میکرد و مانده بود که چه کند! ما جلسهای تشکیل دادیم با خصوصی سازی و وزارت اقتصاد و پس از یک سال و نیم موفق شدیم تا طرح نجات معادن و شهرداری به تصویب برسانیم و ۲۸۰ میلیارد تومان بدهی البرز شرقی با مطالبات سازمان تامین اجتماعی دولت، تقاطع شد. این اقدامی بود که ما در آن مبتلا بودیم و پیرو آن دهها مصاحبه داشتیم و در این خصوص تحقیق و تفحص در کمیسیون مطرح است.
وی تصریح کرد: شاید کسانی سکوت کنند، ولی بنده و کمیسیون ما سکوت نکرده است و به جد به دنبال موضوع خصوصی سازیهایی که خسارات بسیار زیادی به کشور وارد کرده و حیاط خلوت دولتها شده است هستیم، به این صورت که ما از دولت گرفته ایم و به شبه دولت داده ایم. تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی و بسیاری از تعاونیها در اختیار دولت هستند، بیش از ۹ درصد به آنها واگذار شده و ۵ درصد به غیر واگذار شده است.