ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پژوهشکده علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران را به دستگاه «تحریک الکتریکی فراجمجمهای» مجهز کرد.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات موثری انجام داده است تا شاهد پیشرفت این حوزه نوپا و تاثیرگذار در کشور باشیم.
در این راستا به تازگی پژوهشکده علوم اعصاب «بازتوانی عصبی» دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران به دستگاه «تحریک الکتریکی فراجمجمهای» تجهیز شد. البته سال گذشته نیز ۶ مرکز دانشگاهی و درمانی با حمایت ستاد به سیستمها و تجهیزات پیشرفته درحوزههای شناختی مجهز شدند. تجهیزاتی که این مراکز با آن مجهز میشوند ساخت محققان داخلی است که با تلاش و همت خود نسبت به ساخت آنها اقدام کرده اند.
ستاد توسعه علوم شناختی از یک سو سیاست تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی سازی تجهیزات درحوزه علوم شناختی را مورد حمایت و پشتیبانی قرار میدهد و از طرف دیگر برای توسعه و گسترش دانش علوم شناختی درمراکز علمی و دانشگاهی فعالیت دارد.
روش تحریک الکتریکی فراجمجمهای دارای کاربردهای بالینی و توانبخشی بوده و با توجه به نتایج حاصل از تاثیر مثبت این روش درمانی، امروزه تحقیقات گستردهای در شناخت نحوه اثر این شیوه، افزایش کارایی و اثرگذاری و همچنین امکان بکارگیری آن برای درمان دیگر بیماریها و اختلالهای عصبی-شناختی درحال اجرا است.
طرح ساخت دستگاه تحریک الکتریکی متمرکز فراجمجمهای با حمایت ستاد علوم شناختی، در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد و یکی از روشهای مورد مطالعه برای درمان اختلالات شناختی و انواع بیماریها است.
عباس نوروزیان معاون تحقیقاتی پژوهشکده علوم اعصاب «بازتوانی عصبی» دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران گفت: این مرکز یک دهه پیش فعالیت درمانی و تحقیقاتی خود را آغاز کرد و درحال حاضر با برخورداری از مراکز تحقیقات «الکتروفیزولوژی»، «مغز و اعصاب»، «ضایعات مغزی و نخاعی»، «ام اس» و «پزشکی ورزشی» سالانه به ۵۰ هزار مراجعه کننده خدمات ارائه میدهد.
وی ادامه داد: ستاد میکوشد با فراهم آوردن زمینههای حمایتی، فرصتهای مطالعاتی و تحقیقاتی گسترده تری را برای دانشجویان، اساتید و متخصصان در حوزههای علوم شناختی مهیا کند و گامی عملی در امر تربیت کارشناسان در حوزههای علوم شناختی برداشته شود.