مدیرکل سازمان تبلیغات تهران گفت: : امروزه در این فضای آشفته فرهنگی، هر نهادی برای خودش یک قلمرو حکمرانی دارد و به استناد خودش مشغول انجام وظیفه و در این راه هیچ انسجام و هم افزایی و یکپارچگی وجود ندارد.
حجت الاسلام سهرابی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران به بهانه سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی گفتگویی با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو داشته است که در ادامه از نظرتان میگذرد. حجت الاسلام سهرابی در خصوص جایگاه این سازمان در بین سایر نهادهای فرهنگی گفت: اینکه سازمان تبلیغات دقیقا در میان سازمان های دیگری که کار فرهنگی دینی انجام می دهند، دقیقا چه جایگاهی دارد و نسبت آن با مجموعه های دیگر چیست؟ هنوز به یک تعریف مشخص و دقیقی نرسیده است و نهاد هایی که هر روز در جامعه اضافه می شوند و بخشی از کارهای رسمی و محوله سازمان تبلیغات را انجام می دهند؛ این کار را به مراتب سخت تر و پیچیده تر می کند. وی در ادامه افزود: امروزه در این فضای آشفته فرهنگی، هر نهادی برای خودش یک قلمرو حکمرانی دارد و به استناد خودش مشغول انجام وظیفه و در این راه هیچ انسجام و هم افزایی و یکپارچگی وجود ندارد. متولی رسمی و حاکمیتی امور قرآنی در کشور، سازمان تبلیغات اسلامی است ولی این وسط وزارت ارشاد دوست دارد کار قرآنی انجام دهد، آموزش و پرورش گاها همین طور، امور مساجد و ... و این همه تکثر به کار ضربه می زند. مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران هم افزایی و کمک به سایر نهادها را از وظایف این سازمان دانست و گفت: سازمان تبلیغات در عمل باید جایگاه خود را دراین میدان به گونه ای تعریف کند که هم افزا و کمک یار همه این نهاد ها باشد. نمی شود کار را به امید ادغام و یا تغییر این نهادها زمین گذاشت. ما به دنبال نقش و جایگاهی برای سازمان تبلیغات هستیم که یک جریان قوی طلبگی و غیر طلبگی ایجاد کنیم که هر کس می خواهد کار فرهنگی انجام دهد، بتواند از این نیرو استفاده کند. حجت الاسلام سهرابی با اهمت دانستن جایگاه آموزش و ایجاد یک جریان قوی طلبگی؛ افزود: آموزش تخصصی و شکل دادن گروه های خودجوش طلبگی که واقعا در یک عرصه ای تخصص دارند، مزیت است. و هرکسی در فضای فرهنگی بخواهد کار کند، می تواند از این نیروهای آموزش دیده استفاده کند. ما به چنین جایگاهی فکر می کنیم که در این نقش رقیب هیچ نهاد و تشکیلات حکومتی و مردمی نباشیم. وی ادامه داد: اساسا تبلیغ دین یک پدیده و امر اجتماعی است و باری است که باید به صورت جمعی برداشته شود و تا مردم نپذیرند به سمت این آرمان ها باید حرکت کنند، هرچه قدر ما شیوه ها و ابزارهایمان را تقویت کنیم، فایده ای ندارد و کاری جلو نمی رود. وقتی مردم آمدند و این حرف را قبول کردند و پای آن ایستادند، آن وقت اثرگذار است و به جلو حرکت می کنیم. سازمان های حکومتی نیز باید این رویکرد مردمی را خوب فهم کنند و خود را با آن ویرایش کنند. ما الان در این مرحله قرار داریم و سعی داریم سازمان تبلیغات را با نگاه مردمی بازخوانی کنیم.