روابط عمومی شرکت عمران صدرا در پاسخ به نامه تشکل آرمان (عدالتخواه) دانشگاه شیراز پیرامون ایرادات پروژههای مورد نظر این شهر توضیحاتی منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، روابط عمومی شرکت عمران صدرا در پاسخ به نامه سرگشاده تشکل آرمان (عدالتخواه) دانشگاه شیراز پیرامون ایرادات پروژههای مورد نظر این شهر توضیحاتی در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کرد.
متن توضیحات شرکت عمران صدرا به شرح زیر است:
بازگشت به نامه ارسالی از سوی مجمع دانشجویی آرمان (عدالتخواه) دانشگاه شیراز و ضمن تشکر از دغدغه مندی و پیگیری این دانشجویان فعال و انقلابی، روابط عمومی شرکت عمران شهرجدید صدرا به منظور تنویر افکار عمومی و تبری جستن از هرگونه عدول از قانون، ارائه پارهای از توضیحات را بر خود لازم میداند.
در وهله اول به اطلاع میرساند، طبق اساسنامه شهرهای جدید، این شرکت در ارائه خدمات به شهروندان شهرجدید صدرا هیچ گونه رقابتی با شهرداری این شهر نداشته و هدف این دو نهاد صرفا ارائه بهترین و با کیفیتترین خدمات میباشد؛ لذا این شرکت طبق قوانین و مقررات و در راستای همکاری حداکثری با شهرداری شهرجدید صدرا، از ظرفیتهای قانونی خود به منظور افزایش توان خدمات دهی شهرداری این شهر دریغ نکرده است؛ از این جمله میتوان به تهیه طرح ساماندهی (جامع) حمل و نقل و ترافیک شهرجدید صدرا اشاره کرد که مطالعاتی در راستای سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه حمل و نقل درون شهری بوده و با هدف تسریع در حل معضلات ترافیکی اعم افزایش ایمنی و سهولت عبور و مرور شهروندان و به منظور ارائه به شهرداری شهرجدید صدرا جهت اجرا درحال تهیه است.
اما در ارتباط با موضوعات اشاره شده در نامه دانشجویان و تصمیم شهرداری و شورای شهرجدید صدرا برای احداث تقاطعهای غیرهمسطح اشاره شده توضیحات ذیل قابل ذکر است:
شرکت عمران شهر جدید صدرا پس از اطلاع از آگهی شماره ۲۶۶۴ مورخ ۲۰/۰۱/۹۸ شرکت ساختمان و عمران شهر پایدار در روزنامه مناقصه مزایده، با نامهای به شماره ۱۶۵۵/۱۳۹۸/۱۰۰ در دوم اردیبهشت امسال خطاب به ملک زاده شهردار شهرجدید صدرا، نظرات و مواضع این شرکت را در خصوص بازتابهای اجرای چنین طرحهای شهری انتقال داده است و موارد لازم جهت استحضار و تصمصیم گیری به مدیرکل دفترفنی و امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری و همچنین دبیر شورای حمل و نقل و هماهنگی ترافیک استان قرار گرفته که با توجه به صلاحدید ایشان از نمایندگان این شرکت به عنوان متولی و سازنده شهر جدید در جلسه بررسی طرح تقاطعهای غیرهم سطح مورد اشاره دعوت به عمل نیامده است!
شایانذکر است، شرکت عمران شهرجدید صدرا طبق قراردادی از سال ۱۳۹۶ منعقد با کنسرسیومی متشکل از سه مشاور برتر در حوزه مطالعات حمل و نقل ریلی، با مبلغی بالغبر ۱۰ میلیارد ریال در حال تهیه طرح قطاربرقی شهرجدید صدرا در امتداد خط ۳ مترو شهر شیراز میباشد که در مرحله نهایی شدن پلان و پروفیل مسیر میباشد.
لیکن شهرداری شهرجدید صدرا با آگاهی از درحال تهیه بودن طرح قطاربرقی صدرا توسط این شرکت، بدون استعلام از مسیر قطاربرقی مذکور نسبت به انجام مناقصه اجرای طرح تقاطع غیرهم سطح موصوف اقدام نموده است و همچنان به شیوهای غیر منطقی اصرار بر اجرای پروژههایی دارد که از حداقل پشتوانه مطالعاتی و کار کارشناسی برخوردار نیست.
با توجه به بررسیهای انجامشده بر طرح اولیهای که این شرکت از طریق آگهی مناقصه از آن مطلع شده است؛ طرح مسیر قطار برقی شهرجدید صدرا با تقاطع غیرهم سطح موردنظر آن شهرداری تداخل داشته و در نتیجه اجرای طرح قطاربرقی صدرا را مختل و هزینههای اجرای آن را افزایش خواهد داد.
از سویی دیگر طبق ردیف ۲۶ از آییننامه بهبود تردد در معابر شهری و حومه (شماره ۶۱۵۶۳/ت۴۲۵۹۷ک مورخ ۲۰/۰۳/۸۸)، شهرداری شهرجدید صدرا (گروه ج– شهرهای یکصدهزار تا سیصد هزار نفر) موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به طراحی آرامسازی و ایمنسازی معابر، رفع نقاط حادثهخیز در معابر درونشهری و مبادی ورودی شهرها برای کاهش سرعت و تصادفات اقدام نماید.
از اینرو ضمن تاکید بر نیازسنجی دقیق و رعایت اولویت بندی در تعریف پروژههای عمرانی مشروط بر انجام مطالعات پیش نیاز و اخذ مصوبات لازم از تمامی مراجع ذیربط، طبق قوانین و مقررات، احداث تقاطع غیرهم سطح در مکان موردنظر آن شهرداری قابل بررسی و اظهار نظر خواهد بود.
لازم به ذکر است که تا به امروز نه از طرف شهرداری و یا دیگر دستگاهها، درخواستی مبنی بر صدور مجوزهای لازم و انطباق با طرح فرادست و طرح جامع مطالعات حمل و نقل و ترافیک صدرا در خصوص تقاطعهای فوق الذکر ارایه نشده است.
در انتها پیشنهاد میشود شهرداری شهرجدید صدرا با توجه به اصول شهرسازی پای دار و انسانگرا پس از طی نمودن مراحل اصلی فرایندهای مطالعات (۱ – شناخت وضع موجود، ۲ – پیشبینی عرضه، پیشبینی تقاضا، ۳ – نیازسنجی عرضه، ۴- برنامهریزی و امکانسنجی، ۵- طراحی و پیادهسازی و ۶- اجرا)، طرحهای شهری دیگر با اولویت حمل و نقل عمومی و پیاده را به منظور افزایش رفاه عمومی و بهبود وضعیت ایمنی حملونقل و ترافیک شهر در اولویت اجرا قرار دهد تا از اتلاف منابع ملی و سلب اعتماد عمومی جلوگیری به عمل آید.