جزئیات احداث پروژه ملی جاده ساحلی اهواز - ملاثانی به صورت کامل شفافسازی نشده و در جریان این طرح، اختلاف بودجه کلانی به چشم میخورد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ زمان زیادی از مطرح شدن موضوع احداث پروژه ملی جاده ساحلی اهواز - ملاثانی میگذرد و هر بار به دلیلی، اجرای این طرح به تعویق میافتاد تا اینکه از هفت سال پیش، مطالعات جدی روی این پروژه انجام شد و این مهم پنج سال به طول انجامید.
از سال ۹۶ مرحله اجرایی این پروژه شروع شد. هر چند این روند به کندی طی شد، اما از دی ۹۷ اجرای این طرح با سرعت بیشتری دنبال شد. جزئیات طرح احداث پروژه ملی جاده ساحلی اهواز - ملاثانی به صورت کامل شفاف سازی نشده و طبق کلیاتی که از سوی مسئولان مربوط مطرح شده، این طرح در مساحتی به متراژ حدود ۳۵ تا ۴۸ کیلومتر طول و ۳۵ متر عرض به بهره برداری خواهد رسید.
به گفته یکی از فعالان دانشجویی استان خوزستان، هزینه کلی طرح ۸۰ میلیارد تومان اعلام شده، اما طبق قراردادهای منعقد شده برای اجرای پروژه در سه شهر شهرستان باوی (شیبان، ویس و ملاثانی) حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده و در اینجا اختلاف بودجه کلانی به چشم میخورد.
قطع درختان نارنج و خرما در جریان احداث جاده ساحلی اهواز - ملاثانی آنچه مسلم است، شفاف سازیهای لازم در مورد این طرح صورت نگرفته و بعد از آخرین پیگیریهایی که فعالان دانشجویی استان انجام دادند و خواستار شفاف سازی در این مورد شدند، دادستان شهرستان باوی دستور شفاف سازی قراردادها را صادر میکند، اما هنوز یکسری ابهامات در این باره باقی مانده و اقدام خاصی در این خصوص انجام نشده است.
علاوه بر ابهاماتی که در جریان احداث پروژه ملی جاده ساحلی اهواز - ملاثانی وجود دارد و با توجه به اینکه بخشی از دانشگاه رامین خوزستان در شهر ملاثانی واقع شده، یکسری از درختان دانشگاه نیز قطع شده اند و طبق گفتههای دانشجویان، مسئله قطع شدن این درختان در کمیسیون ماده هفت مطرح نشده در حالی که در قرارداد منعقده، آمده است که ۳۰۰ اصله درخت در جریان این پروژه در ملاثانی قطع خواهند شد و این نشان میدهد که قطع این درختان با برنامه ریزی قبلی صورت گرفته و بدون ارائه مجوز قطعی درخت از سوی شهرداری و کمیسیون ماده هفت، این مهم انجام شده و همین موضوع باعث وارد آمدن خسارات زیست محیطی به شهر ملاثانی شده است چرا که این درختان، درخت نارنج بوده اند و وجود آنها برای خوزستان حیاتی است.
البته به گفته مسئولان دانشگاه، این درختان متعلق به دانشگاه نبودند؛ این در حالی است که این درختان در اراضی دانشگاه واقع شده اند! به گفته یکی از فعالان دانشجویی استان خوزستان، دانشگاه رامین خوزستان در قبال قطع این درختان، یکسری امتیازات (همچون دیوارکشی دور تا دور دانشگاه) را کسب کرده است. ناگفته نماند که دیوار کنونی این مجموعه دانشگاهی، موقت است و ریاست دانشگاه در جلسهای که چند ماه پیش با دانشجویان داشته به این موضوع اشاره کرده که در قبال همکاری با عوامل پروژه ملی جاده ساحلی اهواز - ملاثانی، مجوز ساخت دیوار برای دانشگاه را اخذ خواهد کرد!
نیازی به احداث جاده ساحلی اهواز - ملاثانی نیست عدم رعایت مسائل زیست محیطی، یکی از اصلیترین موضوعاتی است که در اجرای این پروژه به آن توجه نشده است. قطع درختان نارنج اطراف دانشگاه رامین خوزستان و از بین رفتن چند باغ و زمین کشاورزی در روستای ندافیه شهر ملاثانی، گواهی بر این ادعا است که در جریان اجرای این پروژه اتفاق افتاده است.
مالکان باغها و زمینهای کشاورزی روستای ندافیه که باغات آنان در جریان طرح احداث جاده ساحلی نابود شده اند، با وعده دریافت مبالغی در ازای واگذاری زمین هایشان، راضی به قطع درختان خرمای خود شدند و این مسئله باعث وارد آمدن ضربهای اساسی به اقتصاد خوزستان شده چرا که پرورش درخت خرما و برداشت این محصول یکی از اصلیترین منابع درآمدی مردم استان است.
به گفته عوامل اجرایی پروژه احداث جاده ساحلی اهواز - ملاثانی، یکی از دلایل احداث این پروژه، کاهش بار ترافیکی این محدوده است در صورتی که با ایجاد کمربندی این مسئله حل میشود و دیگر نیازی به احداث این جاده آن هم با چنین هزینههای گزافی نبود!
ایجاد پل ثابت؛ راهکار جایگزین احداث جاده ساحلی! یکی دیگر از دلایلی که در این باره مطرح شده، پدافند غیرعامل است. به گفته مسئولان امر، احداث این جاده باعث میشود ساکنان روستاهای شرق کارون در مواقع بحرانی به سرعت منطقه را تخلیه کنند و به سمت اهواز و سایر خروجیها سوق داده شوند؛ این در حالی است که با ایجاد پل ثابت، این مسئله نیز حل میشد. هر چند که فرماندار شهرستان باوی به نقل از استاندار در بهمن ۹۷ قول احداث این پل ثابت را ظرف ۲ ماه داده بود، ولی هنوز خبری از این احداث نیست!
از سویی، اشتغال زایی یکی دیگر از دلایلی است در جریان احداث این پروژه از سوی مسئولان مربوط مطرح شده است؛ در صورتی که کشاورزی، اشتغال مولد است و مشاغل تولیدی به مشاغل خدماتی، ارجحیت دارند و اولویت سیاستها بر ارتقای بخش کشاورزی است. اما احداث این طرح باعث ایجاد مشاغل خدماتی میشود.
زمینهای کشاورزی که در محدوده جاده شوشتر در حال تخریب هستند، در شهرستان باوی جزو مرغوبترین زمینها بوده و شغل اصلی مردم این منطقه، کشاورزی است، اما متاسفانه با پرداخت مبلغی، مردم راضی به واگذاری این زمینها در جریان اجرای این طرح شده اند و بخاطر ناآگاهی از عواقب آن، مخالفتی با اجرای این طرح نداشته اند و همین مسئله باعث سوء استفاده مدیران اجرایی طرح از ناآگاهی مردم شده و زمینها و باغات این محدوده در معرض نابودی قرار گرفته اند که این مسئله آسیب جدی به محیط زیست منطقه وارد میکند.
احداث جاده ساحلی اهواز - ملاثانی توجیه اقتصادی و زیست محیطی ندارد البته آسیبهای این پروژه محدود به تخریب زمینها و باغات کشاورزی نبوده و در جریان آن، واحدهای مسکونی که در بستر رودخانه شهرستان ملاثانی واقع شده اند نیز تخریب شده اند و مبلغ کمی در قبال آن به مالکان پرداخت شده که باعث نارضایتی مردم شده است.
به طور کلی احداث جاده ساحلی اهواز - ملاثانی توجیه اقتصادی و زیست محیطی ندارد و سوء استفاده از ناآگاهی مردم در جریان واگذاری این زمینها برای ایجاد جاده ساحلی، امر صحیحی نیست و اثرات بلندمدت آن، از بین رفتن اراضی کشاورزی است و احداث این پروژه هیچکدام از مشکلات ترافیکی و پدافند غیرعامل و اشتغال زایی استان خوزستان را حل نمیکند.
خبرگزاری دانشجو، تا حل این مسئله در کنار دانشجویان دغدغهمند استان خوزستان خواهد بود و پیگیر آن میشود.