به گزارش گروه اقتصادی
خبرگزاری دانشجو به نقل از یوروسیا ریویو، آمریکا تحریمهایی بر چندین شرکت چینی و مقامات ارشدشان برای حمل نفت ایران و نقض تحریم آن اعمال و دهها نفتکش غول پیکر را برای استفاده تاجران انرژی در غرب محدود کرد.
به عنوان یک تاثیر مستقیم تحریم شرکت کشتیرانی چینی کاسکو، ۱۴۵ هزار تن نفت هند در معرض خطر قرار گرفته است.
وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه دو زیرمجموعه شرکت کاسکوی چین که در زمینه حمل نفت و کشتیرانی و لجستیک فعال هستند را تحریم کرد، هرچند شرکت مادر تحریم نشده است.
شرکت پترولیوم کانکورد، پگاسوس ۸۸، شرکت کشتیرانی کانکون و شرکت هلدینگ کانلون نیز تحت تحریم قرار گرفتند.
اریک بروخوزن، رئیس موسسه تحقیقات و مشورتی پوتن و پارترز و دلال انرژی گفت: تحریمهای شعبههای کاسکو به تنهایی میتواند بر ۴۰ تا ۵۰ نفتکش تاثیر بگذارد که نیمی از کشتیهای بسیار بزرگ حمل کننده نفت خام هستند. این نفتکشهای غول پیکر توسط تاجران نفتی بین المللی برای سفرهای با مسافت طولانی استفاده میشوند.
فایننشیال تایمز در ماه آگوست گزارش داد دولت ترامپ حرکت نفتکشها مرتبط با بانک کانلون، که شعبهای از بزرگترین شرکت دولتی نفتی چین یعنی شرکت ملی نفت چین است، را رهیابی میکند، زیرا نشانههایی وجود دارد که این شرکت به انتقال نفت ایران به چین کمک میکند.
بر اساس آمارهای «تَنکِر تِرَکِر» و «مارین تِرَفیک»، در ماه آگوست، حداقل سه تانکر مرتبط با کانلون تشخیص داده شدند که از ماه میبا کشتیهای ایرانی تعامل داشتند.
شرکت «ایندین اویل» نیز در حال بررسی تاثیر تحریمهای آمریکا بر کرایه نفتکشهای متعلق به شعبه شرکت کشتیرانی کاسکو است.
این شرکت در پاسخ به ایمیل رویترز، نوشت: «این موضوع در حال بررسی است.»
ایندین اویل نفتکش «Da Yuan Hu» با مالکیت کاسکو شیپینگ تانکر دالیان را برای حمل ۱۴۵ هزار تن نفت مکزیک کرایه کرده است. این کشتی سفر خود را از بندر پارادیپ در شرق هند در ۱۰ اکتبر آغاز خواهد کرد.
بیش از دو ماه پیش و ۲۰ هزار کیلومتر قبل، نفتکش «Da Yuan H» سنگاپور را به مقصد مکزیک برای دریافت محموله نفت خام ترک کرد. این نفتکش روز پنج شنبه، کمتر از دو هفته مانده بود به مقصد برسد که سفر طولانی اش به خطر افتاده است. این کشتی به همراه دهها کشتی دیگر، اکنون در بن بست میان آمریکا و ایران گیر کرده اند.
بلومبرگ گزارش داد این اعلامیه وزارت خزانه داری آمریکا سبب شد تا واسطهای حمل و کرایه کنندگان کشتی به تقلا بیفتند تا رزروهای خود با شرکتهای مورد تحریم را لغو کنند و اجازه دهند پروانههای موقت منقضی شوند. در مورد محمولههایی که قبلا به وسیله کشتیهای این شرکتها بارگیری شده اند، بلاتکلیفی وجود دارد که آیا اجازه تحویل دارند یا نه یا اینکه مجبور خواهند بود تا محمولههای خود را به نفتکشهای بدون تحریم انتقال دهند.