رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر اینکه دوره پیشدبستانی در مناطق دوزبانه باید اجباری شود، گفت: مهارت و توانایی معلمان مناطق دوزبانه باید افزایش یابد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالشهای آموزش زبان فارسی در نظام آموزشی اظهار کرد: در برخی مدارس مناطق دوزبانه، آموزش زبان فارسی دچار چالش جدی است که دارای جنبههای فرهنگی، علمی و اجتماعی است و باید روی پشتیبانی علمی و زمینهسازی فرهنگی سرمایهگذاری بیشتری انجام داد.
وی افزود: همکاران این مدارس مسؤولیت سنگینی دارند و باید دانشآموزان در بهرهمندی و فهم درست زبان فارسی از سهم یکسان و عدالت برخوردار باشند.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به اینکه در مناطق دوزبانه شاهد هستیم که زبان محلی در محیط آموزشی هم غلبه مییابد و حتی خود درس ادبیات فارسی هم به زبان محلی تدریس میشود که باعث ایجاد مشکلاتی میشود، گفت: از همکاران میخواهیم به این موضوع اهتمام جدی داشته باشند و روشهای تدریس متناسب با محیط را بهکاربگیرند تا آموزش زبان فارسی دچار لطمه نشود.
وی با اشاره به پیشنهاد الزامی شدن دوره پیشدبستانی در مناطق دوزبانه، افزود: اگر بتوانیم این دوره را نهادینه کنیم دیگر نیازی به تغییر کتابها و چندکتابه شدن دوره ابتدایی و تغییر شیوه در دوره ابتدایی نیست، ولی به دلیل مضیقههای مالی این مسأله تا کنون محقق نشده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اضافه کرد: برای برخی مسائل پنهان در آموزش و پرورش مانند همین مورد اقدام چندانی صورت نمیگیرد؛ تکثر کتاب ممکن است راه حل نهایی نباشد. البته اگر زمانی به این نتیجه برسیم که باید کتابها برای کودکان دو زبانه تغییر کنند امر غیر ممکنی نیست و همه راهها را نمیبندیم؛ به هرحال راهکارهای متفاوتی وجود دارد و باید درباره آنها بررسیهای لازم را انجام داد.
وی درباره عملیاتی که تا کنون آموزش و پرورش برای حل این مشکل دنبال کرده است، گفت: لازم است خود مدارس و مناطق به این موضوع جدیتر بیندیشند و اگر زمان بیشتری لازم است، مدارس زمان آموزش بیشتری درنظر بگیرند. راهکار متمرکزی قابل ارائه نیست و شهرها با همدیگر متفاوتند، اما مهم نگاه مدرسه محورانه به مسأله است.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: در آینده به علت آنکه حوزههای تربیت و یادگیری دارد شکل میگیرد، این امکان برایمان فراهم میشود که جدیتری به موضوع زبان فارسی بپردازیم، اما هنوز به راهکار موثر متناسب با همه اقتضائات نرسیدهایم.
وی افزود: ما هم قبول داریم که باید استانداردهای حوزه یادگیری را تدوین و بر اساس آن تولید بستههای یادگیری را انجام دهیم. ایجاد زمینههای لازم برای افزایش مهارت و توانایی معلمان مناطق دوزبانه را نیز دنبال میکنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه چهار مهارت اساسی زبانی خواندن، نوشتن، شنیدن و بیان کردن حتما باید تقویت شود، اظهار کرد: با مشکلات زیرساختی، چون تراکم بالای کلاسی، معلمان آموزش ندیده به علت برخی مصوبات تحمیلی به آموزش و پرورش، محدودیتی که در تربیت معلم داریم روبه رو هستیم.
وی ادامه داد: بدون اعتبارات ویژه برای اینکار برنامهها به خوبی قابل اجرا نیستند و باید آموزش و پرورش هم به دغدغه ملی تبدیل شود. باید به تدریج معلمان توانمند شوند و دوره پیشدبستانی هم در مناطق دوزبانه اجباری شود؛ در نظام بروکراتیک اداری ما این مسأله مغفول واقع میشود.
وی درباره بودجه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: پیشنهاد بودجه سازمان پژوهش برای سال ۹۹ کم شده و ما را با مشکل رو به رو خواهد کرد. وضع بودجه سال آینده کشور عادی نخواهد بود، اما آموزش و پرورش مانند مزرعهای است که باید مراقب بود محصولاتش خشک نشود، زیرا جبران آن زمانبر است. بحث کردیم و پیشنهادات خود را داده ایم، اما اصل مسأله این است که هنوز آموزش و پرورش مسأله کل جامعه نشده است.