وزیر آموزش و پرورش گفت: حقوق معلمان نیازمند ترمیم اساسی است و باید به تدریج و گام به گام به سمت بهبود آن برویم که یکی از ملزومات آن برخورداری فرهنگیان از قانون خاص اداری و مالی و خروج آنان از قانون مدیریت خدمات کشوری است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو،
دومین نشست خبری محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش به فاصله ۷۰ روز با اولین نشست خبریاش برگزار شد؛ این نشست خبری در حالی برگزار شد که مدارس استان تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل هستند.
حاجیمیرزایی در این نشست ضمن تبریک هفته بسیج به بسیجیان کشور، اظهار کرد: ۹۰ روز از حضورم در وزارت آموزش و پرورش میگذرد که لازم میدانم فعالیتهای خود را به عموم مردم اطلاعرسانی کنم؛ همچنین هفته گذشته چند موفقیت خوب در اجرای وعدههایم داشتم که اولین آن، آییننامه رتبهبندی است که در هیأت وزیران به تصویب رسید.
وی ادامه داد: بر اساس این آییننامه، معلمان رتبهبندی میشوند که متناسب با رتبههایی که به آنها اختصاص پیدا میکند، از مزایای متفاوتی برخوردار خواهند شد؛ هدف در این آییننامه این است که معلمان با دانش، تجربه و توانمندی مختلف بتوانند از دریافتی متفاوتی بهرهمند میشوند.
* جزئیات رتبهبندی معلمان
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از پیشنیازهای اصلی در کیفیت، پرداخت پاداش به کیفیتهای برتر است، افزود: اگر بخواهیم کیفیت رشد پیدا کند باید بین رفتارها و کارهای کیفی با کارهای غیرکیفی تمایز قائل شویم و کسانی که کار کیفیتری انجام میدهند بتوانند از امتیازات بیشتری برخوردار شوند بنابراین متناسب با اینکه افراد صلاحیت حرفهای و تخصصی بیشتری دارند، دریافتهای بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه منطق اصلی رتبهبندی ارتقای کیفیت و افزایش انگیزه معلمان برای ارائه خدمت باکیفیت بیشتر است، گفت: در سالجاری برای این کار مهم ۲ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۹۸ پیشبینی شده است که اجرای آن در نیمه دوم سال ۹۸ میسر میکند؛ بنابراین با ابلاغ این مصوبه از سوی هیأت دولت، پرونده معلمان در هیأتهای ممیزی که در سطح منطقهای، استانی و منطقهای تشکیل میشود، بررسی و ارزیابی میشود و بر اساس موقعیتی که پیدا میکنند، یکی از رتبههای یک تا ۵ را دریافت میکنند.
حاجیمیرزایی با بیان اینکه این طرح شامل افرادی میشود که حداقل ۲ سال سابقه معلمی داشته باشند، تصریح کرد: معلمان با احراز شرایط در رتبهها قرار میگیرند؛ رتبه اول بعد از ۲ سال، رتبه دوم پس از ۶ سال خدمت و همینطور رتبه سوم بعد از ۱۲ سال خدمت، رتبه چهارم بعد از ۱۸ سال و رتبه پنجم پس از ۲۴ سال خدمت خواهد بود البته ارتقای رتبه به شرط کسب توانمندی است.
وی درباره افراد تحت پوشش رتبهبندی اضافه کرد: تمام آموزگاران، دبیران، مربیان تربیتی، مراقبان سلامت، مربیان ورزش، مشاوران واحدهای آموزشی، مدیر و معاون آموزشی مشمول طرح رتبهبندی قرار میگیرند و فرهنگیان که از گروه آموزشی به اداری رفتند مخیر هستند که کار اداری انجام دهند یا میتوانند به بخش آموزشی برگردند؛ بنابراین کسانی که با ما همکاری میکنند یا مشمول استفاده از امتیاز رتبهبندی هستند یا مشمول استفاده از امتیاز کارکنان اداری هستند.
وی درباره میزان افزایش حقوق معلمان افزود: این موضوع یکی از گامهایی است که برای کیفیتبخشی به نظام تعلیم و تربیت و همچنین تأمین معیشت مناسبتر فرهنگیان در نظر گرفتیم؛ فاصلههای دریافتی معلمان با سایر کارکنان نیازمند ترمیمهای جدی و اساسی است و تلاش داریم متناسب با ظرفیت بودجه کل کشور با حرکتهای تدریجی به سمت بهبود وضعیت دریافتی معلمان برویم، ولی شاید راهحل مناسبتر برای اینکار، خارج کردن معلمان از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری باشد و تدوین یک قانون خاص برای معلمان است، چون معلمی یک شغل مانند دیگر شغلها نیست و اقتضائات خاص خود را دارد لذا یکی از اقدامات ما تأمین معیشت مناسب فرهنگیان است.
* پیشبینی ۱۷۰ هزار مسکن برای فرهنگیان
حاجیمیرزایی اضافه کرد: گام دیگر که برای بهبود معیشت فرهنگیان برداشته شد، تفاهمنامهای با وزارت مسکن برای ساخت مسکن ویژه ۱۷۰ هزار فرهنگی است و همه فرهنگیان فاقد مسکن شهری و روستایی میتوانند متقاضی دریافت آن باشند به شرط آنکه از تسهیلات مسکن استفاده نکرده باشند.
وی با بیان اینکه این طرح ۳ ساله پیشبینی شده است، افزود: بر اساس این تفاهمنامه، متقاضی و افراد تحت تکفل وی باید فاقد زمین یا واحد مسکونی باشند و تاکنون از هیچیک از امکانات دولتی مانند زمین، واحد مسکونی، تسهیلات یارانهای خرید و احداث مسکن استفاده نکرده باشند؛ شرایط دیگری را هم پیشبینی کردیم به عنوان مثال متأهل بوده یا سرپرست خانوار باشد و زنان خودسرپرست مشروط به داشتن ۳۵ سال سن میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند؛ همچنین شرط ۵ سال سکونت در منطقهای که فرهنگیان متقاضی هستند، وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش به جامعه هدف این طرح اشاره کرد و بیان داشت: اولویت ما شامل بانوان فرهنگی سرپرست خانوار، کارکنان شاغل رسمی، پیمانی، قراردادی بالای ۲۰ سال سابقه خدمت، زوجین فرهنگی و بازنشستگان فرهنگی است و اگر سقفی که پیشبینی شده است در این طرح تکمیل نشود، افراد بدو استخدام نیز میتوانند مشمول این تفاهمنامه شوند.
وی درباره هزینه هر واحد مسکونی در این توافقنامه چقدر خواهد شد، گفت: با اختصاص زمین، بخشی از هزینهها کاهش مییابد، اما هزینه اصلی با اینکه واحد مسکونی در کدام منطقه جغرافیایی واقع است و متراژ آن چقدر است، تغییر میکند.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: وظیفه وزارت راه و شهرسازی این است که تسهیل و تسریع در تعیین و تغییر کاربریهای مورد نیاز اراضی برای آموزش و پرورش داشته باشد و همچنین کنترل واجد شرایط بودن افراد را انجام دهد و فهرست و مشخصات واحدهای مسکونی فاقد متقاضی مسکن مهر و سایر پروژههای در دست اقدام که قابلیت انتقال برای کارکنان داشته باشد را به ما اعلام کند؛ ضمن اینکه زمینه اولویت برخورداری فرهنگیان ساکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت از برنامههای حمایتی تأمین مسکن را فراهم کند البته حمایت از فرهنگیانی که در بافتهای فرسوده شهرها ساکن هستند و تمایل دارند که واحدهایشان را نوسازی کنند از دیگر وظایف وزارت مسکن، راه و شهرسازی است.
نحوه اجرای تبدیل وضعیت معلمان حقالتدریس و مربیان پیشدبستانی ابلاغ شد
وزیر آموزش و پرورش به ابلاغ شیوهنامه تبدیل وضعیت مربیان پیشدبستانی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و معلمان حقالتدریس در هفته گذشته خبر داد و گفت: در قانون مجلس شورای اسلامی پیشبینی شده بود که برای تبدیل وضعیت این افراد باید اقدام شود که آییننامهای باید به تصویب میرسید که این آییننامه در هفتههای اول مسؤولیت بنده در هیأت وزیران به تصویب رسید.
وی ادامه داد: باید شیوهنامه این آییننامه ظرف ۳ ماه تهیه و ابلاغ میشد که ما کمتر از ۳ ماه شیوهنامه را تدوین و ابلاغ کردیم؛ کسانی که مشمول این وضعیت باشند، حقالتدریسهای دارای سابقه همکاری قبل از سال ۹۱ و مربیان پیشدبستانی دارای سابقه قبل از سال ۹۱ به استخدام در میآیند البته یک دوره یک ساله باید در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند و در آزمون نهایی پایان دوره شرکت میکنند.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: نکته مورد نظر این است که معیاری که برای بهکارگیری این افراد وجود دارد این است که متناسب با نیاز ما به رشته تحصیلی، دوره تحصیلی و جنسیت، این افراد مورد استخدام قرار میگیرند و به میزان که ظرفیت استخدام از سوی سامان اداری و استخدامی داده شود البته قانون ما را ملکف کرده است که تا پایان برنامه ششم این کار را انجام دهیم و به مرور این افراد به استخدام در میآیند.
وی ادامه داد: گروه دیگر، آموزشیاران نهضت سوادآموزی که قبل از سال ۹۲ با نهضت سوادآموزی همکاری داشتند که باید ابتدا در آزمون ورودی شرکت کنند و اگر بیش از ۵۰ درصد نمره را کسب کنند باید در دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند و پس از آزمون نهایی دوره یکساله، استخدام میشوند.
توزیع شیر در مدارس
وی درباره توزیع شیر در مدارس گفت: باید برای همه دانشآموزان شیر فراهم شود، اما چون اعتبار کافی نیست، اولویت را به استانهای محروم اختصاص دادیم و با افزایش اعتبار سطح پوشش و میزان دفعات توزیع شیر افزایش مییابد.
وی در مورد مطالبات معوق معلمان خارج از کشور اظهار کرد: با تأمین ارز کافی، اعتبارات کلیه حقوق را فراهم کردیم و هیچ نگرانی برای فرهنگیان شاغل وجود ندارد و برای معوقات به تدریج تلاش میکنیم که پرداخت کنیم که بخشی آغاز شد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره بودجه سال آینده آموزش و پرورش گفت: وضع بودجه آموزش و پرورش، خوب نیست البته در مقایسه با سایر دستگاهها بیشتر است، اما این بودجه توان حمایت از آموزش و پرورش را ندارد بنابراین نیازمند توجه عمیقتر هستیم و تلاشمان این است که افزایش یابد.
وی اضافه کرد: پیشبینی ما ۷۳ هزار میلیارد تومان است، اما آنچه در بودجه در نظر گرفته شده ۵۴ هزار میلیارد تومان است. البته هنوز تصویب نشده است.
98 درصد مدارس دولتی هستند
وزیر آموزش و پرورش درباره کاهش تنوع مدارس بیان کرد: ۸۹ درصد مدارس ما دولتی است و ما هم به مدارس دولتی خدمات را ارائه میکنیم و هدف ما افزایش کیفیت آنهاست.
وی درباره اقدامات کارگروه اقتصادی با حضور آقای طیب نیا که جزو وعدههای وزیر در ابتدای حضورش بود گفت: کارگروه اقتصادی از هفتههای اول تشکیل شده است. آموزش و پرورش دارای حدود ۱۱۰ هزار ملک است که بیش از ۵۰ درصد به لحاظ سند دچار مسئله و مشکل است که باید در این باره اقدام شود.
وی افزود: گفت: وگوهایی با میراث فرهنگی درباره تبدیل برخی مدارس در مناطقی که دانش آموز ندارند و خالی افتادهاند صحبت شده تا در طرح بومگردی استفاده شوند. کار با جدیت پیش میرود، اما تجربه موفقی در سطح کشور کمتر در این باره وجود داشته و پیچیدگیهایی دارد. تلاش میکنیم برای تبدیل به احسن این مدارس موقعیتهای مناسبی را ایجاد کنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره تنوع مدارس گفت: تاکید کردیم که ماموریت ما ارائه آموزش با کیفیت به همه مخاطبان است و به اقتضای زمان مدارسی شکل گرفته است و به قوت خود باقی مانده است. اگر اقتضائات گذشته باشد میتوان آن مدارس را حدف کرد. دخالت نهادهایی، چون شورای عالی انقلاب فرهنگی را غیرتخصصی نمیدانم؛ای کاش دخالتها محدود به همین نهادهای تخصصی میشد.
وی افزود: حال آموزش و پرورش خیلی خوب نیست و باید همه جریانهایی که عمیقا به آموزش و پرورش فکر میکنند با جدیت بیشتری وارد شوند و به بهبود حال آموزش و پرورش کمک کنند.
دستگیری دانش آموزان در اغتشاشات صحت ندارد
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره «دستگیری دانشآموزان در حوادث و آشوبهای اخیر» گفت: از آغاز اجتماعات یکی از مراقبتهای ما کسب اطلاع از استانها درباره این بود که دانش آموزی دچار حادثه یا دستگیر شده یا خیر؟. ما گزارش و اطلاعی از دستگیری هیچ دانشآموزی در حوادث اخیر نداشتیم.
وی همچنین درباره فیلم منتشرشدهای در فضای مجازی که حاکی از استفاده از مدرسهای در تهران برای انتقال بازداشتیها بوده و در پاسخ به اینکه آیا نیروهای امنیتی و نظامی میتوانند وارد مدرسه شده و از آن برای عملیات خود استفاده کنند یا خیر؟ گفت: از همکاران خواستم فیلمی که منتشر شد راستی آزمایی شود، هنوز اطلاع دقیقی ندادند؛ البته مدیر مربوطه تکذیب میکرد که فیلم مربوط به اکنون نیست. ضمن آنکه مسئولان امنیتی هم توجه کافی را به احترام و حرمت مدرسه که نهاد آموزشی است دارند.
در ادامه این نشست خبرنگاری پرسید «تعداد زیادی از نوجوانان در سن پایین در اجتماعات اخیر حضور داشتند و حتی یک دختر و پسر ۱۳ و ۱۴ ساله بین کشته شدگان حوادث اخیر بودهاند» او ادامه داد که به اعتقادش «معاونت پرورشی به شکاف نسلی و دغدغههای این نسل توجه ندارد، در این باره چه کردهاید؟» که وزیر پاسخ داد: اینکه تعداد زیادی از دانشآموزان در اجتماعات بودند گزاره تایید شدهای نیست. از استانها اطلاع گرفتیم و گزارش مستند و دقیقی درباره کشتهشدگان هم نداریم.
وزیر آموزش و پرورش در عین حال افزود:، اما قبول داریم که جامعه در معرض تغییرات گسترده و پرشتاب است که روح و ذهن و روان نسل جدید را هم متاثر کرده است. تجهیز جوانان به توانمندیهایی برای مواجهه فعال با این تغییرات از ماموریتهای اصلی ماست. برای این حادثه خاص کمیته و کارگروهی تشکیل نشده، اما در مجموع توجه ویژه به نسل نوجوان در اولویت ماست.
حاجیمیرزایی درباره مدرسه داری مسئولان دولتی و تاثیر لایحه تعارض منافع بر این موضوع با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد مدارس ما دولتی است، گفت: ما هم خود را متعهد میدانیم خدمات لازم را به این مدارس ارائه کنیم و بررسی نتیجه نشان میدهد تفاوت معناداری میان نتایج کنکور دانش آموزان دولتی و غیردولتی وجود ندارد و همواره باید مراقبتهای لازم را از مدارس دولتی داشته باشیم.
وی با اشاره به لایحه تعارض منافع اظهار کرد: این لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شد و قطعا در آموزش و پرورش هم تمام افرادی که مشمول قانون میشوند این تعارض را در نظر میگیرند. افرادی که در جایی فعالیت دارند نباید مدرسه داری کنند، اما اینکه تا چه حد مدرسه داری مسئولان مصداق دارد؛ باید بررسی شود و به جد با آن برخورد میکنیم.
وی درباره اداره شدن مدارس گران غیردولتی که منتسب به رجال سیاسی و شخصیتهای مطرح و شناخته شده هستند نیز گفت: نحوه تاسیس مدارس غیردولتی در قانون آمده و هرکسی مجوز بگیرد، میتواند مدرسه دایر کند، میخواهد مسئول باش، میخواهد نباشد. با قانون تعارض منافع موضوع را کنترل میکنیم. به هرحال این کار غیرقانونی نیست. قانون حمایت میکند ما هم حمایت میکنیم، اما موسسی تخلف کند برخورد میکنیم. حدود شهریهها مشخص است. مدارس متعددی در شورای نظارت بررسی میشوند و مسلط بر موضوع هستیم.
وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک موضوع جدی است، اظهار کرد: ما متعهد هستیم و تمام تلاش خود را میکنیم که نظام تعلیم و تربیت انسانها را برای پذیرش بیشتر دانش آموزان تربیت کند.
حاجی میرزایی در ادامه با اشاره به چالش تراکم بالای دانشآموزان در کلاسهای درس گفت: زیر پوست آموزش و پرورش مسایل مختلفی وجود دارد از جمله تراکم بالا در برخی مدارس و توزیع دانش آموزان در مناطق مختلف. برای احداث مدارس در برخی از مناطق نیز مشکل وجود دارد به گونهای که در تعدادی مدارس با زیر ٢٠ دانش آموز کلاس تشکیل میشود و در برخی مناطق ٣۵ تا ۴٠ دانش آموز در یک کلاس حضور دارند که باید تعادلی برقرار شود.
وضع آموزش و پرورش خوب نیست و،وضعیت نیروی خدماتی بدتر نباشد بهتر هم نیست چرا که نیروی خدماتی آموزش و پرورش هیچ چیز شاملش نشده و نمی شود از افزایش حقوق گرفته تا اعمال مدرک درحالی که این نیرو در تمام سال چو ن یک ربات آهنی سرکار است زودتر از سایرین می آید و دیرتر از سایرین میرود و و اگر کاستی و کمبودی در هر جا داشته باشند از نیروی خدماتی استفاده می کننداز اسکان نوروزی گرفته تا نگهبانی و روز بعد در مدرسه و محل کارش حاضر باید باشد اما زمان افزایش حقوق و یا اعمال مدرک می رسد فاقد ارزش و اهمیت می شود نیروی خدماتی چون نه خانواده دارد و نه مشکلات مالی و غیره اما هنگام کار و یا نظافت و نگهداری دو و یا چند مدرسه به او واگذار می کنند
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.