کش و قوسهای ۳ ساله ساخت یک فرودگاه بینالمللی برای چابهار تمام شده و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار میگوید: عملیات ساخت این فرودگاه فردا با حضور وزیر راه با ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبارات داخلی منطقه آزاد؛ آغاز میشود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، چابهار بهصرفهترین بندر ایران، قلب سواحل مکران و کانون توسعه طرح استراتژیک نظام در توسعه سواحل مکران و کمهزینهترین و سریعترین مسیر ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا ست.
چابهار یک چهارراه ارتباطیست و چهارراههای ارتباطی ابزارهای حمل و نقل میخواهند، بندر، راهآهن، جاده و فرودگاه ابزارهای حمل و نقل است که چابهار حالا با آغاز فرودگاه بینالمللیاش ابزارها را تکمیل میکند.
فرودگاهی که هماکنون در چابهار مورداستفاده و بهرهبرداری قرار گرفته یک فرودگاه نظامی متعلق نیروی هوایی ارتش (پایگاه دهم شکاری) است که چند سالی است با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری به دلیل نیاز مبرم چابهار به ارتباط هوایی امکان حضور پروازهای داخلی و بینالمللی را یافته است.
فرودگاه بینالمللی چابهار اقتصادیترین فرودگاه فعلی ایران
احداث فرودگاه بینالمللی برای چابهار از سالها پیش و از زمان دولت سازندگی دنبال میشد، اما مجوز آن اردیبهشتماه ۹۵ از سوی شورای عالی فضایی ایران صادر شد؛ اصولاً شورای عالی فضایی و سازمان هواپیمایی با ساخت هر فرودگاه جدید در ایران به دلیل اقتصادی نبودن مخالفت میکنند، اما چابهار بهواسطه موقعیتش قرار بود اقتصادیترین فرودگاه ایران را در خود جای دهد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار میگوید: اردیبهشت ماه ۹۵ مجوز فرودگاه بینالمللی چابهار صادر شد و اوایل سال ۹۷ بهدلیل تاخیر در اجرای این فرودگاه مجوز از سوی شورای عالی فضایی لغو شد، پس از آن پیگیریهای مستمری برای احیای مجوز انجام شد و نهایتا دوباره مجوز احیا شد.
عبدالرحیم کردی در گفتگو با تسنیم میافزاید: پس از احیای مجوز، در تفاهمنامهای با وزارت راه احداث فرودگاه بینالمللی چابهار به منطقه آزاد چابهار سپرده شد، البته ما قبلا هم در سال ۹۶ اعلام آمادگی برای احداث کرده بودیم و حتی منابع مورد نیاز را در بودجه سالانهمان پیشبینی کرده بودیم، در هر صورت با پیگیری استانداری تفاهمنامه منعقد شد و اینبار رسما منطقه آزاد چابهار وارد فاز عملیاتی احداث فرودگاه بینالمللی چابهار شد.
وی تصریح میکند: ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع داخلی سازمان منطقه آزاد برای احداث فاز اول فرودگاه در نظر گرفتیم و بخشی از آنرا عملیاتی کردهایم، در فاز اول در مدت ۲۴ ماه فرودگاهی با ظرفیت پذیرش ۸۱۷ هزار و ششصد مسافر ساخته میشود.
یک شهر فرودگاهی در سطح شهر فرودگاهی امام خمینی برای چابهار درست میشود
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار میگوید: در مجموع قرار است یک شهر فرودگاهی در سطح شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با توجه به اهمیت چابهار در چشم انداز ایجاد شود که در فاز اول آن ۴ هزار متر باند با عرض ۶۰ متر با توانایی لندینگ هواپیماهای پهنپیکر و یک ترمینال ۱۳ هزار مترمربعی احداث خواهد شد.
وی میگوید: تجهیز کارگاه احداث فرودگاه بینالمللی چابهار با پیمانکاران داخلی و مشاورت شرکتهای قدر خارجی درحال تکمیل است و فرودگاه فردا با حضور وزیر راه و شهرساری رسما وارد پروسه آغاز عملیات میشود.
کردی خاطرنشان میکند: ما علاوهبر منابع داخلی سازمان منطقه آزاد چابهار، مذاکراتی هم برای یک خط اعتباری فایناس با چین آغاز کردیم که حدود ۴۵۰ میلیون دلار است و امیداوریم این فایناس را هم در اجرای فرودگاه عملیاتی کنیم هرچند به هیچ عنوان به این فایناس دل نبستیم و تاکید ما احداث فرودگاه با توجه به نیاز مبرم چابهار در بازه همین ۲ ساله با منابع داخلی منطقه آزاد چابهار است.