به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری جشنواره مردمی فیلم عمار از صبح امروز (دوشنبه) با حضور نادر طالب زاده، دبیر جشنواره مردمی عمار، وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره و امین سردارآبادی، دبیر اجرایی در حسینیه هنر برگزار شد.
وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار در این نشست خبری گفت: طی 10 سال گذشته ما در جشنواره مردمی فیلم عمار به یک نقطه قابل اتکا دست پیدا کردیم و شاید در روزهای اول کمتر کسی تصور میکرد که این جریان تثبیت و نقطه امیدی برای فیلمسازان انقلاب اسلامی شود.
وی در ادامه به عناوین امسال جشنواره فیلم عمار اشاره کرد و گفت: امسال در جشنواره بخشی شامل «همت مومنانه که به حوزه جنگ اقتصادی و ملت قهرمان»، «بخش پایش و پالایش اجتماعی یا نقد درون گفتمانی» که شاید برخی صراحت آنها را دوست نداشته باشند اما باید در جریان فیلمسازی انقلابی به امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم، در بخش حافظه ملی چه تاریخ سیاسی، اجتماعی، دفاع مقدس و نگاه ایرانیها آثاری متعددی داریم و بخش ویژه ما «رویای ایرانی» است زیرا متاسفانه هرچقدر کشور پیشرفت میکند، انعکاسش در آینه سینما برعکس میشود. قاتلها، قاچاقچیها، کارتن خوابها و مفسدین سهم خود را دارند اما دانشمندان ایرانی سهمی از سینما در بیست سال گذشته ندارند.
وحید جلیلی در خصوص ارائه مفاهیم قرآنی در آثار جشنواره خاطرنشان کرد: هر فیلمی که عمل صالح یا صبر را ترویج کند در واقع روایتگر یک اثر قرآنی است زیرا کل جشنواره عمار قرآنی است البته اینطور نیست که اسامی قرآنی باشد بلکه عناوینی که در بالا ذکر شد به مفاهیم قرآنی بازمیگردد.
پس جلیلی نیز درباره کیفیت آثار گفت: اگر سینما را هنر، صنعت و رسانه تعریف کنیم بخش مهم سینمای ما نواقص زیادی دارد. در یک دوره در دهه شصت سینما را هنر مینامیدند، مرحوم شهید آوینی و دوستانش تلاش کردند سینمای ایران را تکمیل کنند تا وجه صنعتی، قربانی وجه هنری نشود امروز به نظر میرسد که این جریان متفاوت شده است درحالیکه ما معتقدیم باید وجه رسانهای سینما پیشرو باشد. به عنوان مثال فیلم جوکر که در دنیا مورد توجه قرار گرفته است، این فیلم بعد رسانهای و با واقعیتهای جامعه نسبت دارد. به نظر من کیفیت سینمای ایران زمانی بالا میرود که وجه رسانهای آن جدی گرفته شود در سال های اخیر این اتفاق در حال رخ دادن است . خیلیها به ما خرده میگیرند که ما فرم را جدی نگرفتهایم درحالیکه ما به وجه رسانهای سینما توجه داریم.
جلیلی درباره بودجه جشنواره عمار گفت: جایزه عمار حتی دیگر یک ربع سکه هم نیست، سال گذشته کارت بانکی هفتصد تومانی به برگزیدگان دادیم همان هم با پول رهن خانه آقای بامروت جور شد، یا یکی از جوایز مهم جشنواره دستکش ننه عصمت است. بنابراین ما براساس مسائل مالی جلو نرفتیم هرچند سالهایی کمکهایی از مجلس یا وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات به ما رسید که همانها هم قطع شد.
وی افزود: برای ما امکاناتی که مردم برای سینما داوطلبانه آوردهاند، مهم است ، مردم امکاناتی در اختیار اکران میگذارند آن هم برای فیلمهایی که مهجوراند. این روزها جشنواره عمار تلاش میکند از مخاطب یابی به پیوستن به اقتصاد نیز نزدیک شود همین تجربه پرواز ممنوع که الان پنج میلیارد فروش کرده چنین چیزی را نشان میدهد.
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار «دانشجو» مبنی بر اینکه برخی معتقدند جشنواره عمار با اکران های مردمی به فرهنگ سینما رفتن مردم کمک نمیکند، گفت: اتفاقا ما با اکران های مردمی در وهله نخست به دنبال آشتی و نزدیکی مخاطبان عام با آثار سینمایی هستیم که در نتیجه این آشتی به فرهنگ سینما رفتن مردم کمک میکند زیرا با به میدان آمدن مخاطبان جدید به سینمای ایران، این سینما تکیه گاه خوبی برای مخاطبان و سینما خواهد شد، طبق آمار رسمی تنها پنج درصد مردم ایران مخاطب ثابت سینما هستند و این رقم خیلی ناچیز است و ما تلاش میکنیم آنهایی که با سینما قهر هستند یا آنهایی که ترجیح میدهند پول برای سینما ندهند را به هم به سمت سینمای شایسته بکشانیم.
وی در پایان در خصوص نکوداشتهای جشنواره امسال گفت: امسال دو نکوداشت اصلی از محمدرضا سرشار نویسنده و یک تجلیل ویژه از عوامل و دست اندرکاران سریال گاندو خواهیم داشت.