گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ افزایش لجام گسیخته ی قیمت خودرو در دو سال اخیر به یک بحران اقتصادی و معیشتی برای مردم و بویژه جوانان تبدیل شده است.
بازار انحصاری خودرو برای شرکت های داخلی با توجه به محدودیت و ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و ناتوانی خودروسازان ایرانی در تامین بازار و سودجویی دلالان باعث این گرانی و نابسامانی است.
با افزایش اعتراضات مردمی و جهش های قیمتی روزانه در بازار خودرو مدیران وزارت صمت و شرکت خصولتی ایران خودرو تصمیم گرفتند با ارائه ی تعدادی محدود از محصولات خود به مصرف کنندگان در جهت افزایش عرضه و تنظیم بازار از این التهاب قیمتی بازار خودرو جلوگیری کنند، به همین منظور با فروش اینترنتی تعداد نامشخصی خودرو به صورت هفتگی مدعی شدند که برای تنظیم بازار قدم برداشته اند.
با شروع فروش های فوری اینترنتی محصولات ایران خودرو اما صدای نارضایتی ها و انتقادات مردم بلند شد چرا که هر بار با مراجعه به سایت در زمان مقرر عملا امکان ثبت نام وجود نداشت و بعد از چند دقیقه یا چند ثانیه با پیغامی پیغامی از سایت با این عنوان " ظرفیت تکمیل شد" روبرو می شدند! و البته این روند معیوب تکمیل شدن ظرفیت ثبت نام خرید خودرو در سایت ایران خودرو از ماه های گذشته تا کنون با آن همه اعتراض و نارضایتی همچنان ادامه دارد.
اما اتفاق جالب توجهی که افتاده این است که بالاخره ایران خودرو بعد از چند ماه صدای معترضان را شنید و در یک تصویر اینفوگرافی، نکات کیدی و راهکار حل مشکل ثبت نام را به متقاضیان معترض ارائه و این دغدغه ی آنان را رفع کرده است.
نکته ی خاص و با اهمیت این راهکار در دو بخش " تهیه ی اینترنت پر سرعت" و " داشتن سرعت عمل بالا " نهفته است!
طبق این توصیه ی رسمی شرکت ایران خودرو متقاضیان محترمی که تا کنون در چند ماه اخیر موفق به ثبت نام خودرو نشده اند باید به این نکته ی کلیدی توجه داشته باشند که حتما اینترنت پر سرعت تهیه کنند ( البته اگر پیدا کردید! اینش دیگه به ما ربط نداره از وزیر جوان ارتباطات پیگیری کنید!). در مورد نکته ی دوم؛ یعنی سرعت عمل بالا در ثبت نام هم مشخص است با تلاش های ناموفق چندین باره ی متقاضیان گرامی بویژه جوانان مستعد و با انگیزه در چند ماه اخیر، قطعا نحوه ی ثبت نام در سایت ملکه ی ذهن آن ها شده و چشم بسته هم می توانند با سرعت نور ثبت نام کنند. ما در شرکت تلاش می کنیم تا با فراهم کردن زیر ساخت های مناسب برای سایت از این سرعت عمل بالای شما در ثبت نام حمایت کنیم. همچنین انتظار می رود آن دسته از متقاضیان با تجربه که چند ثانیه ای زمان اضافه می آورند به منظور دریافت اجر اخروی و کمک به هم نوعان، برای آن دسته از دوستان و اقوامی که از سرعت عمل کافی و اینترنت پر سرعت محروم هستند نیز ثبت نام کنند تا مجموعه ی پرتلاش و نوآور ایرانخودرو بیش از این هزینه های ضعف در زیرساخت های اینترنتی و کاستی های سیستم آموزش شهروندی و مهارت های فردی را به دوش نکشد!
فارق از این شوخی عجیب ایران خودرو با مردم و پاک کردن صورت مساله اما سوال این است که ریشه ی این وضعیت عجیب و سو مدیریت فاحش در فروش محصولات به صورت اینترنتی که موجب نارضایتی گسترده شده را در کجا می توان جستجو کرد؟
به زعم تمام کارشناسان علت اصلی نابسامانی بازار خودرو به انحصار دو خودروساز اصلی کشور بازمی گردد که همواره به دنبال کسب سود بیشتر بوده و در غیاب هرگونه رقیب، شرایط خود را در فروش خودرو به مردم تحمیل کرده اند. ضمن اینکه در هیچ جای دنیا هم چنین انحصاری نمونه ندارد و دولت نیز همیشه برای حفظ منافع خود به اسم "تولید ملی" از این رانت و انحصار دفاع کرده و نتیجه آن ارائه ی محصولات بی کیفیت با قیمت های نجومی نسبت به سایر شرکت های خارجی و حتی معطل کردن مردم با عدم تحویل به موقع و بی اعتمادی و نارضایتی عمومی شده است.
مافیای خودرو با ربات ثبت نام می کنند!
ماه گذشته حجتالاسلام سیدجواد حسینی کیا؛ عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به سوالی درباره اعتراض مردم به خودروسازان در ثبتنامهای اخیر مبنی بر اینکه ظرف چند دقیقه سایتهای ثبتنام بسته شده و امکان خرید خودرو وجود ندارد، گفته است: برای بررسی این موضوع تحقیقاتی انجام دادهم که طی آن به صورت غیررسمی اعلام کردند مافیاهای خودرو با استفاده از ربات اقدام به ثبتنام در سایتها میکنند!
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرده است: باید نهادهای امنیتی به این موضوع ورود کنند و این تذکر به وزارت صمت و دستگاههای امنیتی درباره بکارگیری ربات از سوی مافیای خودرو کاملا وارد است.
در همین رابطه میلاد نوری، کارشناس آیتی به «شهروند» گفته بود: «سایتهای پیشفروش خودرو از نظر امنیتی بسیار ضعیف هستند و به راحتی رباتها میتوانند در کسری از ثانیه اطلاعات دلالان را به سرعت وارد کنند و امکان ثبتنام را از بقیه بگیرند.»
البته ایرانخودرو چندی پیش با انتشار اطلاعیهای مدعی شد که با بکارگیری بهروزترین برنامه ضد ربات امنیت کاربران آن را به حداکثر رسانده است. بنابراین فرض استفاده از ربات با توجه به این اطلاعیه و تامین امنیت سایت های دولتی از سوی وزارت ارتباطات و نظارت سازمان های امنیتی و اطلاعاتی فرضیه ی سودجویی مافیا با ربات را رد می کند.
دست از ما بهتران در کار است؟!
شواهد و اظهارات مردمی نشان می دهد شکاف 10 تا 40 میلیونی بین قیمت خودروها در بازار و کارخانه باعث شده تا بسیاری از مردم حاضر شوند برای ثبت نام به دلالان و کسانی که به هر روشی می توانند ثبت نام خودروهای فروش فوری یا پیش فروش اقساطی را انجام دهند بهایی بین 3 تا 10 میلیون تومان بپردازند!
یک نمایشگاهدار خودرو می گوید: عدهای سودجو به شهرستانها میروند و بابت ثبت نام خودرو کارت ملی اجاره میکنند. این افراد به محض اینکه توانستند خودروهای مورد نظر را ثبت نام کنند همین خودروها را در بازار به قیمت بالا عرضه میکنند و همین موضوع نوسان قیمت را در بازار خودرو افزایش میدهد.
حاجیدلیگانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز ماه گذشته در تذکری به وزیر صنعت نوشت: «اعتماد عمومی نسبت به سامانه فروش اینترنتی خودرو رو به کاهش است و مردم عقیده دارند این نحوه عرضه و تکمیل چند دقیقهای ظرفیت کاملا صوری است و بنابر اخبار واصله، روز قبل از زمان تعیینشده افراد خاص بهطور غیررسمی ثبتنام میکنند و روز بعد از زمان اعلامشده خودرویی برای پیشفروش وجود ندارد. ضروری است برای جلب اعتماد عمومی به سامانه موصوف تدبیری اندیشیده شود».
سعید موتمنی؛ رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه بسیاری از مردم نسبت به عدم امکان ثبت نام خرید خودرو گلایه دارند، گفته است: در اطرافیانم کسی نبوده که به عنوان مصرف کننده واقعی یا همکار موفق به خرید اینترنتی خودرو شده باشد!
شاید تعداد فروش محصولات خیلی کم است! شفاف سازی کنید
چندی پیش و در اوج التهابات بازار خودرو مدیران شرکت ایران خودرو مدعی شدند که با افزایش تعداد تولیدات روزانه علاوه بر تامین تعهدات عقب افتاده بخشی از محصولات را برای افزایش عرضه و تعدیل قیمت ها به جهت تنظیم بازار به صورت اینترنتی ارائه می کنند، در عین حال این شرکت در آگهی های اطلاع رسانی خود جهت فروش فوری و حتی پیش فروش ها از جمله ی "ظرفیت محدود " استفاده می کند! بنابراین مشخص نیست که اصلا این تعداد محدود نامعلوم آیا به اندازه ای هست که بتواند بازار را تنظیم کند یا صرفا یک شوی رسانه ای برای برداشتن فشارها از سوءمدیریت یا سودجویی منافع خود است که نتیجه ی آن چیزی جز رانت، سوداکری، نارضایتی و تشدید تورم قیمتی نبوده و نیست! اگر غیر از این است مدیران محترم ایران خودرو به ویژه مدیرعامل جدید آن جناب آقای مهندس فرشاد مقیمی که فرد خوش نام و متعهدی است و مسئولان مربوطه در وزارت صنعت معدن و تجارت با شفاف سازی لیست محصولات و خریداران آن ها را در هر نوبت فروش منتشر کنند تا تعداد عرضه ی محصولات و اسامی خریداران مشخص شود و شائبهها و بی اعتمادی ها تمام شود!
مگه رانت چیزی غیر از اینه؟
این یه غارت واختلاس اشکاره مسئولینی که ادعا دارن دنبال دزد میگردن ،مگه این دزدی نیست؟
چرا قوه قضاییه ورود نمی کنه؟
من چندماه پیش تصادف کردم ، ماشینم از بین رفت، چندماه هرکاریکردم نتوانستم ثبت نام کنم ،به کافی نت هم مراجعه کردم هیچ فایده ای نداشت،
گفتن دلالان چند میلیون میگیرن ثبت نام می کنن،
اگه مسئولین در فکر مردم هستن و در این ظلم شریک نیستن چرا چند روز واردات را ازاد نمی کنند تا این قیمتها شکسته شود؟
چرا این همه ظلم اشکار وخیانت به مردم؟؟
و کجای دنیا اینقدر اختلاف بین بازار و کارخونه هست که این همه دلال بیاد تو کار
باز هم بگم ؟ ؛-)
امیدواریم پیگیری ها جواب بده
ضمنا خبرهایی به گوش میرسه که ارگانهای دولتی کشور برای مدیران خود، سهمیههای تحویل فوری با قیمت دولتی میگیرن درصورتی که این امکان برای مردم عادی میسر نیست. لطفا درصورت امکان پیگیری کنید. باتشکر
بابا راه حلش خیلی ساده است. ثبت نام از واجدین شرایط به صورت آزاد و بدون محدودیت انجام شود سپس قرعه کشی نمایند. مثل سالهای دهه شصت.
من تا حالا هیچکس را ندیدم از دوستان و آشنایان که موفق به ثبت نام ایران خودرو شده باشه
اقا سایپا هم همین داستان داره پیگیری کنید مردم چه گناهی دارن اخه
اینها بکجا وصل هستند.
هر چه بگندد نمکش می زنند وای بحالی که بگندد نمک