به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد اسلامی بعدازظهر امروز در حاشیه بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی کشور اظهار داشت: افتخار میکنیم که در جمع دست اندرکاران ارگانهای دریایی کشور حضور داریم؛ بین ارگانهای دریایی کشور هماهنگی مطلوبی وجود دارد.
وی ادامه داد: به فرموده رهبری همه کشورهایی که دریا دارند پیشرفت کردهاند، اما ما زمانی که به دریا رسیدیم متوقف شدیم.
اسلامی گفت: در حال حاضر به دنبال مقاومسازی اقتصادی هستیم و در این حوزه حتماً به ثروت بیانتهای دریا توجه میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم گفت: این فرصتی کمنظیر است و میتواند ما را به تلاش وادارد تا گامهای بلندتری برداریم.
* ۳۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد برای ساخت شناور داریم
وی با بیان اینکه برای توسعه صنعت دریایی سرمایهگذاری زیادی کردهایم، اما کمک نکردیم که رشد کند، ادامه داد: ما در بحث شناورهای پرسرعت به تکنولوژی و دستاوردهای خوبی رسیدهایم.
اسلامی گفت: ما نیاز داریم توسعه و تقویت مردم جهت بهبود وضعیت دریانوردی در رستههای گوناگون داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ۳۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد در صنعت دریایی در ساخت شناورها داریم که امیدواریم سازندهها نیز به تعهدات خود خوب عمل کنند.
اسلامی ادامه داد: گردشگری دریایی بین بنادر و جزایر در شمال و جنوب کشور باید توجه شود تا مردم از فرصت سفرهای دریایی بهرهمند شوند و در همین کشور از جذابیتهای دریایی بهره ببرند.
وی ادامه داد: بندر نوشهر در شمال کشور و بنادر بوشهر و شهید باهنر در جنوب کشور استعداد خوبی برای بنادر گردشگری و مسافری دارند.
* سهم ترانزیت باید ۵ برابر شود
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع بنادر کوچک افزود: بنادر کوچک میتوانند در کنار آیتم سرمایهگذاری مثمرثمر واقع شود؛ ما باید در پسکرانههای بنادر کسب و کار شکل دهیم تا در تولید بار ظرفیت ایجاد کنیم و بنادر فقط محل تخلیه و بارگیری نباشد.
اسلامی بیان کرد: سالانه ۶۰۰ میلیون تن بار در جاده و راهآهن و ۱۵۰ میلیون تن توسط حمل و نقل دریایی جابجا میشود. در این حوزه باید به طرح جامع لجستیک و نظام یکپارچه حمل و نقل توجه کرد.
وی با تأکید بر لزوم توسعه حمل و نقل ترکیبی گفت: اتصال بنادر و راهآهن و بنادر و راهداری و توسعه پارک لجستیکها باید مورد توجه واقع شود و به نظام بهینه و اقتصادی توسعه ترانزیت بار و مسافر دست یابیم.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: سهم ترانزیت از ۱۰ میلیون تن باید به ۵۰ هزار تن افزایش یابد.