معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: وضعیت امتحانات و پایان سال دانشآموزان تابع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کروناست.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه «در انتهای الوند» درباره تعطیلی مدارس به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا و آموزش در این ایام، اظهار کرد: آموزش و پرورش با توجه به مأموریت ذاتیاش که تداوم جریان آموزش است، از همان زمان ابتدای بحران کرونا ویروس، مدارس را به خاطر حفظ سلامتی دانشآموزان تعطیل کرد و از همان ابتدا هم تلاش کرد که همه امکانات را به کار بگیرد تا آموزش تعطیل نشود و در کوتاهترین زمان ممکن تلویزیون آموزشی با همکاری صدا و سیما راه افتاد.
وی با بیان اینکه ظرف یک هفته کارها انجام شد و آموزش تلویزیونی شروع شد، گفت: در جامعه فرهنگی، گنجینه بسیار ارزشمند معلمان پرتلاش و باانگیزه را داریم و زمانی که اعلام کردیم این برنامه را داریم، همکاران ما در شهر تهران در کوتاهترین زمان ممکن تعدادی از معلمان را که در گروههای آموزشی همکاری میکردند، هماهنگ کردند و ما جلسه گذاشتیم و ظرف دو روز آماده شدند تا به صورت زنده جلوی دوربین بروند.
حکیمزاده با بیان اینکه معلمان و همکاران صدا و سیما به صورت جهادی وارد کار شدند، گفت: بعد از آن، برای حضور همه همکاران علاقهمند، فراخوان دادیم البته به خاطر محدودیت تردد فقط از شهر تهران و شهرستانهای استان تهران فراخوان دادیم و مصاحبهای انجام شد و به رغم زمان محدود، از همه معلمان به تناوب استفاده شد.
وی در پاسخ به این پرسش که همه بچهها برای آموزش مجازی تلفن همراه ندارند، چه باید کرد، گفت: معلمان به صورت خودجوش از ابتدا پای کار آمدند یعنی از درِ یخچال خانه برای آموزش استفاده کردند و تلاشهای ارزشمندی بود، اما با توجه به اینکه ضرورت داشت آموزشها منسجم باشد و هم امکان نظارت وجود داشته باشد ضمن اینکه آموزش و پرورش باید به خانوادهها اطمینان دهد که دانشآموزان در محیط امن آموزش میبینند و کاربری آموزشی دارد؛ بر اساس آن پیگیریها انجام شد که منجر به ایجاد اپلیکیشن شاد شد که شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: شبکه شاد اختصاصاً کاربری آموزشی دارد و روی تلفن همراه والدین نصب میشود؛ الان آموزش انجام میشود، اما رسماً از روز اول اردیبهشت در دوره ابتدایی کلاس مدرسه «شاد» را خواهیم داشت.
وی درباره دانشآموزانی که دسترسی به اینترنت ندارند، گفت: دستورالعملی را با استفاده از تجارب استانها تهیه کردیم و از طریق راهبران آموزشی، درسنامه تهیه شده و از طرق مختلف مانند رادیو و شبکه استانی، آموزش ارائه میشود.
حکیمزاده در واکنش به این جمله که «در حال حاضر بچهها عادت کردند که در خانه بنشینند بعد از جریان کرونا چه کسی زورش میرسد که آنها را پشت نیمکت بنشاند»، اظهار کرد: بچهها دلشان برای مدرسه و بودن با دوستانشان تنگ شده است شاید قبلاً دو سه روز که تعطیل میشدند احساس خوبی داشتند، اما چون طولانی شده است به ارزشها و اهمیتی که مدرسه داشته، پی میبرند؛ کلاسهای مجازی که شروع شده است اولین پیام خیلی از دانشآموزان دبستانی این بود که خانم معلم خیلی دلمان برایتان تنگ شده است؛ پیامهایی که از خانوادهها داریم این است که بچهها به دلیل روابط عاطفی که با آموزگاران و دوستانشان دارند بعد از هفته دوم احساس دلتنگی داشتند؛ فکر میکنم از این جهت بعد از این دوران قدر دوستیها را بیشتر بدانیم.
وی درباره زمان پایان سال و امتحانات دانشآموزان اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط قابل پیشبینی نیست، در این خصوص آموزش و پرورش تابع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کروناست؛ نکته حائز اهمیت این است که سلامت دانشآموزان در اولویت است؛ دو اصل را وزارت آموزش و پرورش تأکید دارد اول اینکه در هر شرایطی متناسب با آن، آموزش را از طریق تلویزیون، فضای مجازی و راهبران آموزشی تداوم ببخشیم و نگذاریم که آموزش تعطیل شود و دومین موضوع به خانوادهها اطمینان دهیم که شرایط را طوری فراهم میکنیم که کمبودهای آموزشی که دانش دارند جبران شود و نگران ضعف آموزشی و تحصیلی فرزندانشان نباشند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: متناسب با وضعیتی که ممکن است برای ما پیش بیاید، برای زمانهای مختلف سناریوهای مختلف پیشبینی کردیم تا اجرا کنیم.
وی درباره تداوم آموزش مجازی گفت: بعد از اینکه مدارس باز شد، آموزش مجازی حتما به عنوان یک یادگیری مکمل ادامه دارد و از این آموزش استفاده کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از خانوادهها خواست با در امر آموزش به عنوان شریک اصلی تعلیم و تربیت همکاری کنند تا یادگیری محقق شود.