معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در اطلاعیهای اعلام کرد: ارائه خدمات رفاهی دانشجویی تا زمان اعلام ستاد مبارزه با کرونا امکانپذیر نخواهد بود.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معاونتهای آموزشی و دانشجویی دانشگاه علامه با صدور اطلاعیه مشترک ضمن قدردانی از تلاش اعضای هیات علمی و مشارکت دانشجویان در پیشبرد فرایند آموزش مجازی به تشریح برخی مسائل پیش رو پرداخته و تک تک عزیزان را به تشریک مساعی و تداوم همراهی در این مسیر تا نیل به اهداف غایی آموزش فراخواندند. که در این اطلاعیه آمده است:
۱. آموزش مجازی برای همه ما پدیده نوینی بود که تجربه کافی و لازم برای استفاده بهینه از آن وجود نداشت. اما خوشبختانه با کسب تجربه بیشتر و رفع تدریجی مشکلات، دغدغهها نسبت به روزهای پایانی سال قبل کاهش پیدا کرده و با همکاری دانشجویان عزیز و استادان گرامی گام به گام مشکلات مرتفع شده و روند ارایه خدمات مجازی بهبود مییابد. به طوریکه اینک بیش از ۹۰ درصد کلاسها به صورت مجازی با رضایت نسبی استادان و دانشجویان برگزار میشود (برای سنجش کیفیت و میزان دقیق رضایتمندی استادان و دانشجویان به شیوهای روشمند، طراحی لازم انجام شده و طی روزهای آینده اجرایی میشود و نتایج آن در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.) همچنین از هفته آینده نظارت بر تشکیل مجازی کلاسها به صورت نظاممند توسط معاونت آموزشی صورت گرفته و گزارش روزانه برای پیگیریهای بعدی به دانشکدهها ارسال خواهد شد.
۲. در این سیستم نقش استادان در همه زمینهها پررنگتر از گذشته است و زمان کلاس و حضور و غیاب دانشجویان به استادان واگذار شده است. شایان ذکر است که در کلاسهای مجازی محتوای ارایه شده گاه متنوعتر از کلاسهای حضوری است به طوری که برخی از استادان به استفاده از ابزارهای کمک آموزشی مثل فیلم، موشن گرافی، نمودار، عکس و اسلاید رو آورده و کمتر متکلم وحده هستند، لذا نه تنها از کیفیت آموزش کاسته نشده بلکه در مواردی ارتقا نیز یافته است.
۳. به رغم توفیقات طرح، نمیتوان از مشکلات موجود نیز چشم پوشید. دشواری یا فقدان آموزش مجازی در مورد دروس عملی یا نیاز به برگزاری کلاسهای تکمیلی در مورد برخی دروس نظری در کنار مشکلات ساختاری، چون وضعیت اینترنت کشور از جمله این مشکلات است که با عادی شدن شرایط تا شروع نیمسال بعدی نسبت به جبران خلاهای مربوط به دانشگاه اقدامهای بایسته انجام خواهد شد. حتی اگر به علت تداوم بحران کرونا امکان تشکیل کلاس عملی میسر نباشد، این دروس به صورت ناتمام به نیمسال بعد منتقل شده و نمره آن در نیمسال جاری ثبت میشود.
۴. نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ فعلا به مدت سه هفته برای کلاسهای عملی و جبران خلاءهای موجود در برخی دروس نظری تمدید میشود. بدیهی است استادانی که تعداد سقف مصوب کلاس هایشان را مطابق برنامه اعلامی ترم برگزار کرده باشند نیازی به ادامه کلاسها ندارند و زمان تمدید شده صرف آمادگی برای امتحانات خواهد شد. (نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم متعاقبا اعلام خواهد شد.) همچنین در صورتی که با توجه به شرایط پیش آمده، فراغت از تحصیل دانشجویان دوره کارشناسی با تاخیر مواجه شود، این گروه از دانشجویان با معرفی به استاد به جای دو درس میتوانند حداکثر ۴ درس را در تابستان ۹۹ مشروط به اینکه درس باقی مانده دیگری نداشته باشند، به صورت معرفی به استاد اخذ نموده و در صورت موفقیت، فارغ التحصیل شوند.
۵. حذف درس و حذف ترم برای دانشجویانی که دسترسی به امکانات اینترنتی نداشته باشند، درگیر بیماری خود یا خانواده باشند، در تولید و توزیع اقلام بهداشتی و یا مراکز درمانی اشتغال داشته باشند، با ارایه مدارک و مستندات مجاز شمرده شده و لذا مستندات مذکور را حداکثر تا ۲۵ اردیبهشت به اداره آموزش دانشکده ارسال نمایند. در صورت موافقت با حذف، شهریه دانشجویان شهریه پرداز برای نیمسال بعد ذخیره میشود.
۶. ارزیابی جامع خرداد ماه برای دانشجویان مقطع دکتری به اواخر شهریور ماه با شرایط و ضوابط جاری آن موکول میشود. ضمنا آزمون زبان دانشگاه نیز در دو نوبت تا پیش از ارزیابی جامع برگزار خواهد شد.
۷. ارائه خدمات رفاهی دانشجویی تا زمان اعلام ستاد مبارزه با کرونا امکان پذیر نخواهد بود. مبالغ پرداختی برای خوابگاه برای ترمهای آینده ذخیره میشود و برای دانشجویانی که فارغ التحصیل میشوند عودت داده میشود.
۸. دانشگاه امکان برگزاری جلسات مجازی گروهها و شوراهای آموزشی را برای تصویب طرح نامه ها، تعیین داور و سایر مسائل آموزشی دانشجویان فراهم کرده است. همچنین دانشجویانی که خواهان دفاع از پایان نامه و رساله تحصیلی خود به صورت مجازی هستند، میتوانند براساس اطلاعیه شماره ۲ معاونت آموزشی دانشگاه هماهنگیهای لازم را برای دفاع آنلاین انجام دهند.
۹. در مورد نگرانی دانشجویان برای منابع مورد نیاز پژوهش ها، خوشبختانه زیر ساخت لازم در قالب سامانه مجازی کتابخانه مرکزی دانشگاه و سامانه به پژوه فراهم شده است و معاونت پژوهشی دانشگاه در حال تهیه منابع درخواستی استادان و دانشجویان و هماهنگی با انتشارات مختلف برای استفاده از منابع الکترونیکی است. البته امکان استفاده از منابع بین المللی نیز در سامانه کتابخانه مرکزی فراهم و برای استادان و دانشجویان قابل دسترسی است.
۱۰. در مورد تخفیف یا تقسیط شهریه ها، پیشنهادهایی به هیات امنای محترم دانشگاه داده شده که پس از تصویب به اطلاع دانشجویان گرامی خواهد رسید.
۱۱- معاونتهای آموزشی و دانشجویی پیوسته پذیرای نظرات و پیشنهادهای دانشجویان، استادان و همه ذینفعان دانشگاه هستند. ازاین رو، از دانشجویان و استادان گرامی دعوت میشود سوالات، نظرات، پیشنهادات، انتقادها، مسائل و مشکلات نیمسال جاری تحصیلی در حوزههای آموزشی و دانشجویی را از طریق پست الکترونیکی به نشانیهای ذیل ارسال فرمایند تا به نحو مقتضی پیگیری شود.