رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگوی زنده اینستاگرامی با مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمان به سوالات دانشجویان در خصوص مسائل فعلی آموزشی کشور پاسخ داد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و وتحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگوی زنده اینستاگرامی با مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمان به سوالات دانشجویان در خصوص مسائل فعلی آموزشی کشور پاسخ داد.
زاهدی در خصوص اختلالات اپلیکیشن شاد در کرمان و عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم به تلفنهای همراه هوشمند گفت: اینکه طبق گفته وزیر آموزش و پرورش ۹۰ درصد از دانش آموزان ثبت نام کردند را نمیپذیرم؛ چراکه تعداد زیادی در نقاط محروم زندگی میکنند و گوشی هوشمند ندارند. حاشیه نشین ها، مردم مناطق محروم و عشایر و... در این آمار محاسبه نشدند. البته به صورت سوری ممکن است ۱۰۰ درصد دانشجویان به واسطه مدارس ثبت نام شده باشند، اما اینکه دانش آموزان مستقیما اقدام کرده باشند، خیر چنین نیست. کشور به آموزش مجازی احتیاح دارد. من از سال پیش و قبل از این جریانات تاکید به این امر داشتم، اما متاسفانه توجه نشد و حالا با گذشت چند ماه از تعطیلی مدارس و دانشگاهها اختلالات حل نشده است.
زاهدی در خصوص تکلیف نهایی دانش آموزان مناطق محروم در این مسئله گقت: اگر اخبار را پیگیری کرده باشید من در جلسه هفته پیش مجلس اعتراض خود را اعلام کردم و در هفته آینده از وزیر علوم و آموزس و پرورش مجددا این مشکلات را پیگیری کرده و جمع بندی کرده را خدمت مردم اعلام میکنیم. معمولا شیوه تدریس در آموزش و پرورش به این شکل است که تا پایان اسفند ۸۰ یا ۱۰۰ درصد دروس تدریس شده و درسی برای بعد عید نمیماند. نظر صریح کمیسیون این است که ۸۰ درصد کتب درسی ملاک عمل برای سنجش باش. البته مدارسی که درس را تمام کردند میتواند از سوالات اختیاری در امتحانات استفاده کنند. با این تصمیم دانش آموزان مناطق محروم از دیگر مناطق عقب نمیمانند.
رئیس کمیسیون آموزش و وتحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص سوال تعداد زیادی از دانشجویان مبنی بر اینکه زیرساختهای آموزش مجازی هنور به صورت درست راه اندازی نشده و همچنین پولی بودن حجم اینترنت مصرفی در سامانه آموزش مجازی گفت: من در صحبتی که با وزیر علوم داشتم به او عرض کردم که دانشجویان غالبا توان مالی برای آموزش آنلاین ندارند و نظر آنها بر این بود که وزارت ارتباطات آموزش مجازی را به صورت رایگان در اختیار دانشجویان بگذارد که تا امروز چنین نبوده است. در خصوص پرداخت شهریه هم دانشگاه هم دانشجو صاحب حق هستند. دانشگاه باید حقوق اساتید را پرداخت کند. از طرفی گلایه دانشجویان بر تشکیل نشدن کلاسهای حضوری است. طی مذاکراتی که صورت گرفته درخواست اعطای تسهیلات با سود کم به موسسات آموزش عالی را از هیات دولت کرده ایم که دانشگاهها نیز بتوانند بخشی از مطالبات به حق دانشجویان را پوشش بدهند.
وی در این خصوص که امکان گذراندن واحدهایی که دانشجویان در این ترم قادر به گذراندن آنها نیستند در ترم آینده بدون لحاظ شهریه وجود دارد یا خیر عنوان کرد: به این خاطر که دانشگاهها داری هیات امنا و شورای تصمیم گیری هستند نمیتوان در این خصوص به آنها حرفی زد.
زاهدی در جواب سوال دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان درباره تکلیف واحدهای عملی رشتههای معماری و... خاطرنشان کرد: یکی از دغدغههای ما همین است و صحبتهای زیادی با وزارت علوم در این باره انجام دادیم و قرار شد که ستاد کرونا هر زمان اجازه بازگشایی کارگاهها با رعایت بهداشت را صادر کرد، کارگاهها باز شوند؛ ولی زمان دقیقش مشخص نیست.
رئیس کمیسیون آموزش و وتحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تاریخ تعیین شده امتحانات نهایی مدارس، امتحانات پایان ترم دانشگاهی و آزمون سراسری تاکید کرد: نظر کمیسیون بر این است که حتما باید میان دانش آموزان ابتدایی و کلاسهای دهم و یازدهم تمییز قائل بشویم. زیرا امتحانات نهایی این دو پایه در ورود به دانشگاه تاثیر گذار بوده و پیشنهاد ما این است که با حفظ فاصله اجتماعی امتحانات به صورت حضوری برگزار شده و بعد از ۲۰ روز کنکور سراسری نیز برپا شود. در خصوص دانشگاهها شرایط کمی فرق میکند. نیمسال دوم طبیعتا از اول اسفند شروع میشود و باتوجه به شرایط پیش آمده دانشگاها تا قبل از نوروز ۲ هفته کلاسها را برگزار کردند وعمده درسهای آموزش مجازی از ۲۰ فروردین شروع شد. همچنین شرایط هر دانشگاه متفاوت است برخی تمام زیرساختها به راحتی فراهم کرده و برخی نه. اینجا اختیار با دانشگاه است که ترم را ادامه بدهد یا خیر، یا اینکه امتحانات در شهریور ماه برگزار بشود که صاحب اختیار شورای دانشگاه است.
وی در جواب سوالی که در خصوص طرح خرید خدمت و واگذاری آموزش و پرورش به کارفرما پرسیده شد، گفت: سیاست دولت آقای روحانی در مورد آموزش پرورش نگاه مصرفی است نه تولیدی. در لایحهای که از طرف هیات دولت به مجلس داده شد، آموزش پرورش طی ده سال آینده به به بخش خصوصی واگذار میشود. گلایهای که از وزارت آموزش و پرورش داریم این است که چرا طرح خرید خدمت را به شهرهایی امکان حضور معلم را داشت نیز تعمیم دادند. همچنین در زمان وزارت آقای فانی، موضوع بسته حمایتی مطرح شد که طی آن مدرسه دولتی برای آبادی بیشتر به بخش خصوصی واگذار میشد. مجلس این مسئله را پیگیری میکند و پرونده آن همچنان در جریان است.
زاهدی در پایان در خصوص سوال عدهای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مبنی بر افزایش شرط سنی در ورود به دانشگهه فرهنگیان گفت: این مسئله در حوزه اختیارات مجلس نیتس و از احتیارات شورای عالی اداری با ریاست رئیس جمهور است.