در مجلس دهم کمیسیون آموزش و تحقیقات کمتر تاثیرگذاریی بر روی مسائل دو وزارتخانه تخصصی خود یعنی علوم و آموزش و پرورش داشت. شاید بزرگترین علت آن نبوده افراد دارای نگاه تحولی و انقلابی به دو دستگاه آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور بوده است.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی خیراندیش؛ در مجلس دهم شاهد بودیم که کمیسیون آموزش و تحقیقات کمتر تاثیرگذاریی بر روی مسائل دو وزارتخانه تخصصی خود یعنی علوم و آموزش و پرورش داشت. شاید بزرگترین علت آن نبوده افراد دارای نگاه تحولی و نگاه انقلابی به دو دستگاه آموزش عالی و آموزش و پرورش کشور و از طرفی نبود جهت دهی صحیح از طرف روسای کمیسیون بوده است؛ لذا آنچه که مهم است اینکه اگر مبنای این مجلس بر مجلس انقلابی و مجلس کارآمد است افراد اصلی کمیسیون و از جمله خود رئیس کمیسیونها باید از نمایندگانی باشند که در کنار احصاء مسائل حیطه کمیسیون خود، ازنگاه تحول خواهانه هم برخوردار باشند.
جایگاه دو نظام مهم کشور، آموزش عالی و آموزش و پرورش که در این کمیسیون واقع شده است و نکتهای که معمولاً کمیسیون آموزش در چند دوره خود در آن مشکل داشته مسئله اولویت بندی بوده است. در مجلس یازدهم و البته کمیسیون آموزش اولویت خود را باید برمبنای مطالبات و بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با قشر دانشگاهیان و فرهنگیان قرار دهد.
مسئله دیگری که در مجلس دهم و مجلسهای قبلتر در آن دیده نمیشد، عدم استفاده از ظرفیت کارشناسان متعهد و مجرب بیرون از مجلس در مسائل تخصصی این کمیسیون بوده حقیقتاً اگر روسای کمیسیونها تخصصی از افراد دغدغهمند باشد و نه صرفاً افرادی که دارای تجربه کاری هستد، باعث میشود تا این کمیسیون برای مسائل کارشناسی و ریل گذاریهای خود از صاحب نظران حوزههای تخصصی این کمیسیون استفاده کنند.
با این که مجلس ذاتاً عمود بر فرد است، ولی مسئول یا رئیس کمیسیون در درجه اول بایستی کمیسیون خود و در درجه دوم به واسطه اعضای کمیسیون، سایر نمایندگان را با تصمیمات کارشناسی این کمیسیون جهت منافع دو وزارتخانه بنیادی نظام همراه و همدل کند. وجود فردی در راس این کمیسیون این که هم به مسائل و مشکلات نظام آموزش و پرورش به عنوان زیرساختیترین و بنیادیترین نظام کشور و هم به نظام آموزش عالی به مسائل آن آشنا باشد میتواند باعث کنترل و جهت دهی صحیح دولت سمت مسیر ترسیم شده در اسناد بالادستی بکشاند.
سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش که به گفته کارشناسان یکی از اسناد کامل، مبنایی و قابل اجرایی شدن کشور است، متاسفانه در این چند سال به شدت مهجور مانده است. لذا همان طوری که مقام معظم رهبری فرمودند باید به عنوان مهمترین اولویت این کمیسیون پیمودن مسیر تحول در نظام آموزش و پرورش کشور با توجه و عنایت به سند تحول باشد.
علی خیراندیش، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان یزد
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.