دبیر ستاد نقشه جامع عملی کشور گفت: مشکل مدرک معادل دانشجویان دکتری با همکاری وزارت علوم برطرف شد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور کبگانیان در حاشیه جلسه یکصدوسیوچهارم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران، گفت: در این جلسه تسری مصوبه مدرک معادل به برخی مشمولین بود که برخی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ستاد نقشه جامع علمی کشور برای تصویب این موضوع برای مقاطع دکتری اقدام کردند بودند.برخی شاید به علت عدم آگاهی از مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در مضیقه قرار گرفته بودند و امکان تکمیل تحصیلات تا مقطع دکتری برایشان وجود نداشت.
کبگانیان با اشاره به اینکه، در جلسات قبل موضوع با دو شرط تصویب شده بود، نخستین شرط را بازخوانی شرح مذاکرات شورای عالی و شورای معین انقلاب فرهنگی عنوان کرد و افزود:دومین شرط نیز بررسی و تحقیق تعداد و حداکثر مشمولین بود که هر دوموضوع انجام شد.بند اول توسط دبیرخانه ستاد نقشه جامع علمی انجام شد و خوشبختانه مذاکرات دقیقا پیادهسازی شده بود که مطالعه و بررسی شد.
وی در ادامه گفت: بخشی که بازخوانی مذاکرات شورای معین و شورای عالی انقلاب فرهنگی بود به صورت دقیق بررسی شد که اکثر اعضا در صحن شورا با آن موافق بودند.در آن زمان وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری نکتهای داشتند که خوشبختانه در این مرحله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت کتبی درخواست چنین موضوعی را ارائه کردند که با نظر مساعد اعضاء موافقت کردند و این بند مرتفع شد.
گبگانیان گفت: موضوع بعدی تعداد و نگرانی در این مصوبه بود که شاید این مصوبه شامل تعداد زیادی از دانشجویان دکتری شود. وزارت علوم به صورت کتبی به ما اعلام کرد که حداکثر ۳۵۰ نفر شامل این موضوع میشود، مصوبه در دوره زمانی خاصی بود و در آن چند سال که این مشکل ایجاد شده بود این مصوبه وجود دارد و شامل بعد از آن سالها هم نخواهد شد.
وی به بند دوم گزارش اشاره کرد و گفت: در این بند گزارش علمی و فناوری را داشتیم که پیشنهاد شده بود و مدیرعامل شرکت مپنا گزارش بسیار خوبی در ارتباط با خودروی برقی ارائه دادند؛ البته این شرکت از اهم فعالیتهای خود در حوزههای هواپیمایی، توربینها، تجهیزات نیروگاهی، راهآهن، سلامت و صنعت نیز گزارشی ارائه کرد.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: شرکت مپنا تاکید داشتند که در حوزه خودروی برقی موفق شدهاند به صورت نمونه یک ایستگاه شارژ الکتریکی خودرو را هم داشته باشند و به دلیل اینکه چنین زیرساختی در شهرهای ما وجود ندارد خود آنها اقدام به این کار کردهاند و اولویت کار را به مدیرعامل مپنا اعلام کردهاند.
وی در عین حال افزود: در حال حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور اولویت تبدیل به خودروهای بنزینی و سوخت فسیلی به خودروهای برقی است نه اینکه از صفر تا صد خودروهای برقی ساخته شود که چنین کاری عاقلانه و اقتصادی است.
کبگانیان در ادامه با بیان اینکه، مشکل اساسی این حوزه بحث انرژی است. متاسفانه یا خوشبختانه، چون به صرفه بودن انرژیهای فسیلی در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه ارزان تراست؛ بنابراین این موضوع یک چالشی برای خودروهای الکتریکی است که این مسئله در زمان خودش که در سند انرژی جزو وظایف ستاد نیز میباشد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: گزارش اصلی نهایی این جلسه که بخشی از آن به جلسه بعد موکول شد، گزارش ملی بنیاد نخبگان بود که ریاست بنیاد درخواست کرده بودند این گزارش ارائه شود.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: امروز به یک بخش این موضوع رسیدگی کردیم که چه ترفندهایی برای راهوری و اجراییسازی سند راهبردی امور نخبگان انجام شده است.
به گفته قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، این سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در سند بنیاد نخبگان موظف شده که سالانه گزارشی به ستاد ارائه کند که مقداری به تاخیر افتاده بود، اما بالاخره این گزارش ارائه شد.
وی گفت: در راستای این گزارش برخی از دستگاهها به درستی عمل کردند و همکاری نسبتا خوب و قابل قبولی داشتند؛ البته برخی دستگاهها هم همکاری مناسبی نداشتند و از ما خواسته شده که دستگاههایی که همکاری ضعیفی داشتند فعالتر شوند.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: همکاری مناسب دستگاههایی مانند کتابخانه ملی و فرهنگستان علوم قابل قدردانی است.
وی گفت:متاسفانه انتقاد و گلایههایی از دستگاههایی همچون امور نخبگان که عدم همکاری یا همکاری ضیعفی داشتند، وزارت علوم که بسیاری از نخبگان در این حوزه حضور دارند، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور خارجه که این وزارت در خروج نخبگان هستند از طرف عزیزان مطرح شد.
کبگانیان همچنین از وزارت آموزش و پرورش درخواست کرد با توجه به اینکه نخبگان بسیاری در مدارس و دانشگاهها وجود دارد این بحث در این حوزه تقویت شود تا در سالهای آتی شاهد گزارشات بهتری از این مجموعه باشیم.