به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دانشآموزان با رعایت اصول بهداشت فردی و جمعی وبا کمک مدیران، معلمان ووالدین میتوانند از ابتلا به کرونا ویروس در امان بمانند.
۱- چک لیست اقدامات دانش آموزان در مدرسه
در چنین موقعیتی، طبیعی است که احساس ناراحتی، نگرانی، سردرگمی، ترس یا خشم داشته باشید.
بدانید که تنها نیستید و با کسی که به او اعتماد دارید، صحبت کنید مثلا یکی از والدین یا معلمهایتان
با صحبت کردن درباره احساساتی که دارید، میتوانید نقش بیشتری در حفظ سالمت و ایمنی خود و مدرسه اتان داشته باشید
سوالاتی که در ذهن دارید را مطرح کنید، به خودتان فرصت بدهید درباره این بیماری یاد بگیرید و از منابع معتبر اطلاعات دریافت کنید
از خود و دیگران محافظت کنید
دستهای خود را مرتباً با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید
به یاد داشته باشید که به صورت خود دست نزنید
لیوان، بشقاب و قاشق و چنگال، غذا و نوشیدنی خود را با دیگران به صورت مشترک استفاده نکنید
در حفظ سلامت خود، مدرسه، خانوداه و جامعه پیشرو باشید
آنچه درباره پیشگیری از بیماری یاد میگیرید را با خانواده و دوستانتان، و به خصوص با کودکان کم سنتر از خود، به اشتراک بگذارید
در رعایت نکات بهداشتی از جمله سرفه یا عطسه کردن در دستمال یا آرنج خود و شستشوی دست ها، الگو باشید، به خصوص برای اعضای کم سن و سالتر خانواد
به همکلاسیها و دوستانتان و یا هرکس دیگری، برچسبهای مرتبط با بیماری نسبت ندهید و کسی را به این خاطر اذیت نکنید
به یاد داشته باشید که این ویروس به هیچ عنوان به مرزهای جغرافیایی، قومیت، سن، وضعیت توانایی یا جنسیت فرد ربطی ندارد.
به همراه داشتن صابون جیبی، اسپری الکل ومحافظ صورت توصیه میشود
اگر با وسایل حمل ونقل عمومی به مدرسه میروید از ماسک اسنقاده نمایید وفاصله خود را بادیگران رعایت کنیدوحتی المقدوراز دست زدن به سطوح عمومی بپرهیزید
یک ماسک اضافه به همراه داشته باشید تا در صورت نمناک یاخیس شدن آن رانعویض نمایید
از قبول کردن یا تعارف غذا با دوستانتان بپرهیزید
از تجمع ودورهمیهای دوستانه در زنگ تفریح خودداری کنید
اگر احساس بیماری میکنید، به والدین یا دیگر اعضای خانواده یا سرپرست خود بگویید و درخواست کن که در خانه بمانید.
دستان خود را قبل از ورود به مدرسه و همچنین قبل و بعد از پایان هر کلاس به مدت یک دقیقه با آب و صابون بشویید.
قبل از شستن دست ها، از دست زدن به چشم، دهان و بینی پرهیز کنید.
از لوازم التحریر شخصی خود استفاده کنید و از دیگران ابزاری قرض نگیرید.
بعد از استفاده ماسک و دستکش به هیچ عنوان آنها را در محیط مدرسه یا کلاس رها نکنید. حتما آنها را در کیسه پلاستیکی بگذارید و سپس در یک سطل زباله دردار بیندازید.
با خود بطری آب به همراه داشته باشید تا در صورت تشنگی از آبخوری مدرسه استفاده نکنید
قانون «فاصله گذاری اجتماعی» را رعایت کنند و حداقل یک و نیم تا دو متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.
۲- چک لیست اقدامات مدیران و کادر اجرایی در مدرسه
تمامی پنجرهها و درهای کلاس باز باشند تا با جریان هوا در داخل کلاس از مبتلا شدن افراد به ویروس کرونا جلوگیری شود.
رعایت موارد بهداشتی دیگر مانند استفاده از ماسک و دستکش، پرهیز از روبوسی و دست دادن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ... برای تمامی افراد به خصوص دانش آموزان الزامی است
دانش آموزان، معلمان، و دیگر کارکنان درصورت داشتن بیماری، نباید به مدرسه بیایند
تمامی کادر مدرسه از قبیل مدیر، ناظم، معلم، دانش آموز، دفترداران، سرایدار و ... باید حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند و در صورت نداشتن، مدرسه باید در اختیار آنها قرار دهد تا شانس ابتلا به ویروس کرونا را تا حداقل کاهش دهند.
ایستگاههایی برای شستشوی دست با آب و صابون آماده کنید، و درصورت امکان، ژل و محلول الکلی ضدعفونی دست را در همه کلاسهای درس، ورودیها و خروجیها و نزدیک ناهارخوری و سرویسهای بهداشتی قرار دهید
ساختمان مدرسه، کلاسها و به خصوص آبخوریها و سرویسهای بهداشتی، به ویژه سطوحی که توسط افراد زیادی لمس میشوند باید گندزدایی گردد
نرده ها، میزهای ناهارخوری، لوازم ورزشی، دستگیرههای در و پنجره، اسباببازیها، ابزار کمک آموزشی و ... را حداقل یکبار در روز تمیز و ضدعفونی کنید.
ساعت شروع و پایان مدرسه را به گونهای بچینید که از همزمانی رفت و آمد دانش آموزان و ازدحام جلوگیری شود؛
دورهمی ها، بازیهای ورزشی و دیگر رویدادهایی را که موجب تجمع و ازدحام میشود، لغو کنید
در صورت امکان، میزهای دانش آموزان را با حداقل یک متر فاصله از یکدیگر، بچینید
حفظ فاصله از یکدیگر و اجتناب از تماسهای فیزیکی غیرضروری را به دانش آموزان آموزش دهید و در این زمینه، الگوی مناسبی برای آنها باشید
مقرراتی برای رسیدگی به دانش آموزان و کارکنان بیمار تعیین وبرای اجرای آن برنامه ریزی کنید
شماره تماسهای اضطراری مدرسه را به روزرسانی نمایید.
فرآیندی برای جدا کردن دانش آموزان و کارکنان علائم دار از افراد سالم تعیین کنید، بدون اینکه زمینهای برای برچسب زدن ایجاد کنید.
از قبل شیوهای برای اطلاع رسانی به والدین در نظر داشته باشید.
با توجه به موقعیت، شاید لازم باشد دانش آموزان/کارکنان را مستقیم به مراکز بهداشتی ارجاع دهید یا آنها را به خانه بفرستید.
از قبل این دستورالعملها مقررات را به اطلاع کارکنان، والدین و دانش آموزان برسانید
به دستورالعملهای وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش کشور عمل کرده و از آنها پیروی کنید.
اطلاعات موثق را با کارکنان، والدین و دانش آموزان به اشتراک بگذارید، و به آنها اخبار به روز درباره وضعیت مواجهه با بیماری در مدرسه، شامل شیوههای پیشگیری و کنترل بیماری، ارائه دهید.
والدین را توجیه کنید که چنانچه فردی در منزلشان به بیماری کرونا مبتلا شد، موضوع را به مدرسه اطالع دهند و فرزند خود را به مدرسه نفرستند.
حتما به پرسشها و نگرانیهای دانش آموزان توجه کنید و به آنها پاسخ دهید
میتوان از راههای مختلفی از جمله تولید محتوای متناسب با سن کودک، در قالبهای مختلفی مثل پوسترهای نصب شده بر روی تخته اعلانات، دستشوییها و دیگر مکانهای پررفت وآمد، سوالات دانش آموزان را پاسخ داد
درصورت نیاز، روالهای جاری مدرسه را تغییر و با وضعیت موجود، انطباق دهید مقرراتی منعطف برای حضور در مدرسه و درخواست مرخصی استعالجی، تدوین کنید تا دانش آموزان و کارکنان ترغیب شوند هنگام بیماری خودشان یا برای نگهداری از اعضای بیمار خانواده، در خانه بمانند و در مدرسه حاضر نشوند.
از تشویق برای حضور کامل افراد در مدرسه، خودداری کنید.
سمتها و مسئولیتهای شغلی کلیدی را در مدرسه شناسایی کنید، و برای آموزش سایر کارکنان جهت پوشش این مسئولیتهای کلیدی، برنامه ریزی کنید.
برای تغییرات احتمالی در تقویم آموزشی، به خصوص تغییر در زمان امتحانات و تعطیلات، آمادگی و برنامه داشته باشید
وضعیت حضور دانش اموزان و کارکنان را پایش کنید
روالی برای پایش دانش آموزان و کارکنان غایب در مدرسه داشته باشید و آمار غیبت در مدرسه را با الگوی غیبت در شرایط عادی مدرسه، مقایسه کنید.
چنانچه افزایش قابل توجهی در روند غیبت دانش آموزان و کارکنان به دلیل بیماریهای تنفسی مشاهده کردید، به مسئولین وزارت بهداشت منطقه اطلاع دهید
برای تداوم روند یادگیری دانش آموزان برنامه ریزی کنید درصورت غیبت یا مرخصی استعلاجی دانش آموزان و کارکنان یا تعطیلی موقت مدرسه، از تداوم دسترسی دانش آموزان به آموزش باکیفیت پشتیبانی کنید.
از جمله از طریق - استفاده از استراتژیهای آموزش مجازی؛ تعیین تمارین، تکالیف و مطالبی برای مطالعه در منزل؛ استفاده از ظرفیت پخش برنامههایی با محتوای درسی از طریق رادیو، تلویزیون، یا پادکست؛ تعیین معلمانی برای تماس از راه دور روزانه یا هفتگی با دانش آموزان و پیگیری وضعیت آنها؛ بازنگری/تدوین استراتژیهای آموزشی فشرده، متناسب با شرایط جدید؛
برنامهای هدفمند برای آموزش سلامت/بهداشت، تدوین و اجرا کنید
آموزش نحوه پیشگیری از بیماری و کنترل آن را در فعالیتها و طرح درسهای روزانه دانش آموزان تلفیق کنید.
اطمینان حاصل کنید که محتوای انتخابی شما، نه تنها نسبت به عواملی مثل سن، جنسبت، قومیت و معلولیت حساس است، بلکه به آن پاسخگوست و متناسب با نیازهای گروههای مختلف، تدوین شده است.
دقت کنید که این فعالیتهای هدفمند در برنامه درسهای موجود گنجانده شوند.
به نیازهای حوزه سلامت روان و حمایت روانی- اجتماعی توجه کنید
کودکان و دانش آموزان را تشویق کنید که درباره سوالات و نگرانیهای خود با شما صحبت کنند.
به آنها توضیح دهید که داشتن واکنشهای متفاوت در این شرایط، کاملاً طبیعی است.
کودکان را به صحبت با معلمان درباره پرسشها یا نگرانیهای شان تشویق کنید.
اطلاعات مربوط به بیماری و شرایط حاصل از آن را صادقانه، ولی متناسب با سن دانش آموزان به آنها ارائه دهید
به دانش آموزان یاد بدهید چگونه حامی همکلاسی هایشان باشند و چطور جلوی قلدری و اذیت همکلاسیهای خود را بگیرند و در مقابل آن واکنش نشان دهند.
اطمینان حاصل کنید که معلمان از منابع موجود برای حمایت از تندرستی و سلامتشان (به خصوص در حوزه حمایت روانی-اجتماعی) آگاه هستند.
با همکاری مربیان بهداشت مدارس یا مددکاران اجتماعی همکار با مدرسه، برای شناسایی و حمایت از دانش آموزان و کارکنان دارای علائم استرس و اضطراب، اقدام کنید
از گروههای آسیب پذیر حمایت کنید با همکاری با نظام ارائه خدمات اجتماعی (یا هر گونه ارائه دهنده خدمات به مدارس)، از تداوم ارائه خدمات اساسی که تا کنون در مدارس انجام میگرفت، از جمله غربالگری سلامت، برنامه تغذیه، یا انواع برنامه درمانی برای کودکان با نیازهای ویژه، اطمینان حاصل کنید.
به نیازهای خاص کودکان دارای معلولیت، و پیامدهای جدی این بیماری یا تاثیرات ثانویه آن بر گروههای به حاشیه رانده شده، توجه کنید.
۳- چک لیست اقدامات معلمان در مدرسه
شستشوی مداوم دستها و دیگر رفتارهای تقویت کننده بهداشت را ترویج دهید و شیوه درست انجام آن را به دانش آموزان نشان دهید.
فهم و درک دانش آموزان را در این باره بسنجید و بدفهمیهای احتمالی شان را اصلاح کنید.
از وجود سرویسهای بهداشتی کافی، تمیز، اطمینان حاصل کنید.
از دسترسی به آب و صابون در روشوییهای مناسب برای هر گروه سنی، تشویق به شستشوی مرتب و کامل دست (حداقل ۲۰ ثانیه)، قراردادن ضدعفونی کننده دست به اندازه کافی در دستشویی ها، کلاسها، راهروها و نزدیک درهای خروجی) در صورت امکان (اطمینان حاصل کنید
ازنظافت و ضدعفونی کردن ساختمان مدرسه، کلاسها و به خصوص آبخوریها و سرویسهای بهداشتی، به ویژه سطوحی که توسط افراد زیادی لمس میشوند مطمئن شوید
به دانش آموزان یاداوری نمایید نردهها، میزهای ناهارخوری، لوازم ورزشی، دستگیرههای در و پنجره، اسباب بازیها، ابزار کمک آموزشی و ... را لمس نکنند و بعد از آن دستهایشان را بشویند
افزایش تهویه و گردش هوا، بازکردن پنجره ها، استفاده از دستگاه تهویه هوا درصورت وجود، و ... فراموش کنید.
نصب پوسترهایی که شسشتوی صحیح دستها و رعایت بهداشت تنفسی را تشویق کنندضروری است
از تخلیه روزانه و ایمن زبالهها مطمئن شوید
۴- چک لیست اقدامات والدین دانش آموز
والدین باید به سلامت جسمانی فرزندان خود و همکلاسیهای آنان توجه ویژه داشته باشند. در صورت مشاهده هرگونه علائم شبیه به کرونا مانند تب، سرفه، تنگی نفس و ... از ورود آنان به مدرسه جلوگیری کنند.
اگر کودک شما بیمار است، او را در منزل نگه دارید و به مدرسه نفرستید
غیبت فرزندتان و علائم بیماری اش را به مدرسه اطلاع دهید
درخواست کنید که مطالب خواندنی و تکالیف درسی را برای شما ارسال کنند تا فرزندتان بتواند از خانه به یادگیری درسهای خود ادامه دهد.
با جمالتی ساده به فرزند خود توضیح دهید چه اتفاقی رخ داده و به او اطمینان دهید که در امنیت است و جای نگرانی نیست
اگر فرزندتان سالم است، او را به مدرسه بفرستید
اگر فرزند شما هیچ علامتی مانند تب یا سرفه ندارد بهتر است به مدرسه برود؛ مگر اینکه توصیه بهداشتی عمومی یا اخطاریهای درخصوص عدم حضور در مدرسه منتشر شده باشد
به جای نفرستادن کودکان به مدرسه، به آنها رعایت بهداشت دستها و بهداشت تنفسی را (چه در مدرسه و چه در جاهای دیگر) آموزش بدهید
به عنوان مثال نحوه شستشوی مرتب دستها یا پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه یا عطسه با دستمال یا با آرنج خم شده، و سپس دورانداختن دستمال در سطل زباله سرپوشیده و دردار، و دست نزدن به چشمها، دهان و بینی درصورتی که دستها کامالً شسته نشده باشند
به فرزندتان کمک کنید تا بر استرس خود غلبه کند کودکان ممکن است به صورتهای متفاوتی به استرس پاسخ دهند.
به واکنشهای کودکان به صورت حمایتگرانه پاسخ دهید و به آنان توضیح دهید که در شرایط غیرطبیعی این واکنشها عادی و طبیعی است.
به نگرانیهای آنان گوش دهید و برای آرام کردن شان وقت بگذارید
به آنها محبت کرده و به طور مداوم به آنها اطمینان دهید که در امنیت هستند و از رفتار آنها درست آنها تعریف و تمجید کنید.
درصورت امکان برای کودکان فرصتهای بازی و استراحت ایجاد کنید.
نظم و ترتیب برنامهها و فعالیتهای روزمره، به خصوص برنامه پیش از خوابیدن را در حد امکان حفظ کنید
درباره آنچه رخ داده، اطلاعات متناسب با گروه سنی فرزندتان به او بدهید
به او بگویید که چه میگذرد و در توضیح کارهایی که آنها میتواند برای محافظت از خود و دیگران از ابتال به بیماری انجام دهد
با لحنی اطمینان بخش و دلگرم کننده درباره آنچه ممکن است در ادامه رخ دهد، به فرزندتان اطلاعات بدهید.
اگر فرزند خردسال شما احساس بیماری میکند و در منزل یا بیمارستان است، شما میتوانید به او بگویید:» تو به این خاطر باید خونه/ بیمارستان بمونی که اینطوری هم برای خودت و هم دوستات بهتر و امنتره. همه چی به زودی به حالت عادی برمیگرده.
به فرزندتان یادآوری کنید که نسبت به یکدیگر با ملاحظه و مهربان باشند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر با مدرسه هماهنگ کنید و بپرسید چطور میتوانید از اقدامات مدرسه در راستای حفظ سالمت و ایمنی کودکتان پشتیبانی کنید
کودکان و نوجوانان باید اطلاعات پایه مربوط به بیماری کرونا را متناسب با سن خود، بدانند و بفهمند از جمله اطلاعات پایه علائم بیماری، عوارض آن، نحوه انتقال و چگونگی پیشگیری از انتقال بیماری به آنها اطلاع رسانی کنید ورفتار درست را به آنها یاد داده و اقدامات شان درمدرسه را پایش کنید.