محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ارزیابی فنی هدهای چاپگر دیجیتال شدند که این اقدام به انتخاب بهتر، برای خرید چاپگرها کمک میکند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سمیرا موحدی، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ارزیابی فنی هدهای جدید چاپگرهای دیجیتال چاپ منسوجات با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی» گفت: این طرح با هدف اولویت بندی معیارهای فنی هدهای چاپگر دیجیتال منسوجات برای شناسایی نیاز این بخش، اجرایی شده است.
موحدی افزود: انتخاب هدهای جدید ارائه شده در بازار جهانی و ورود به بازار ایران از دیگر اهداف اجرایی شدن این پروژه به شمار میرود.
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه هد، مهمترین قطعه یک ماشین چاپگر دیجیتال است که ویژگی ها، سرعت و کیفیت چاپ را تعیین میکند، گفت: اجرای این طرح میتواند تا حدودی از نظر معرفی و بررسی ویژگیهای چند نمونه از هدهای جدید و به روز دنیا و شناخت اولویتهای موردنظر صنعتگران در انتخاب آنها، مؤثر باشد.
وی با اشاره به فرآیند اجرای پروژه عنوان کرد: در ابتدا چند نمونه از جدیدترین هدهای ارائه شده در بازار روز دنیا توسط بهترین کمپانیهای تولیدکننده آنها، شناسایی و با مطالعه تکنولوژی آنها، ویژگیهای فنی پراهمیتشان بررسی و به عنوان معیارهای تعیین کننده، مورد نظر قرار گرفت.
موحدی ادامه داد: سپس از طریق طراحی پرسشنامه و جمعآوری اطلاعات بر مبنای مصاحبه با صنعتگران چاپ دیجیتال پارچه و استفاده از روش تصمیمگیری تحلیل سلسله مراتبی، معیارهای موجود، با توجه به اولویتهای موردنظر صنعتگران در انتخاب هد، رتبه بندی شدند. نهایتاً اولویت بندی هدهای موجود براساس ویژگیها و معیارهای بررسی شده، ارائه و بهترین گزینه از بین هدهای موجود، انتخاب و پیشنهاد شد.
وی با بیان اینکه تهیه دیتاشیتها و اطلاعات فنی و تجاری هدها از کمپانیهای سازنده آنها در کشورهای خارجی از چالشهای این طرح بوده، بیان کرد: مخاطب این طرح، میتواند صنعت چاپ دیجیتال باشد.
موحدی خاطرنشان کرد: از نتایج بررسیهای این طرح میتوان برای کمک به انتخاب بهتر هد چاپگر در صنعت اشاره کرد. همچنین تاکنون از این روش برای اولویت بندی معیارهای فنی در صنعت چاپ دیجیتال استفاده نشده است.
وی اظهار کرد: نهایتاً با تحلیلهای انجام شدهی آماری و ریاضی و نتایج به دست آمده در این زمینه، شرکتهای مهندسی و بازرگانی واردکننده و فروشندهی هدهای چاپگر دیجیتال، میتوانند تا حدودی با نمونههایی از اولویتهای خریداران این هدها، آشناتر شده و با شناسایی آنها، از بین گزینههای جدید موجود در بازار جهانی، بهترین هد متناسب با اولویتهای مصرف کنندگان را وارد کرده و به خریداران خود، پیشنهاد دهند.
گفتنی است، استاد راهنمای این پروژه محمدرضا بابائی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.