عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز رسالت بزرگ جنبش دانشجویی شناساندن راه از بیراه است و نباید تجربههای تلخ و بی فرجام دوباره تکرار شود.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم مجازی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز با عنوان «هویت آمریکا، از استراتژی نفوذ تا استراتژی مهار جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد، گفت: دانشجو آگاه و بصیر جهت مشخص شدن راه از بیراه فریاد میزند که این همان نقش مهمی است که دانشجو در دانشگاه باید ایفا کند.
جلیلی به هوشیاری دانشجویان در تشخیص آب از سراب اظهار داشت: دانشجو همواره در حرکت است، اما باید این حرکت سنجیده شده باشد که خدایی نکرده پایان ان به سراب ختم نشود؛ اشتباه از کجاست که بعضی مواقع به سراب میخوریم و دچار خطای محاسباتی میشویم و سرمایه خود و سرمایه یک جمعی را به آن سمت میکشیم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تاریخ را پر از خطاهای محاسباتی دانست و افزود: دانشجو باید بیدار باشد و اگر دستگاه محاسباتی دچار اختلال شد، آن دستگاه محاسباتی را رصد کند.
جلیلی با تأکید بر لزوم توصیف دقیق از صحنه، توسط جنبش دانشجویی، گفت: اگر صحنه خوب توصیف نشود، به تبع آن، انتظار نداشته باشید تحلیل صحیح انجام شود و بهتبع آن، تجویز درست داشته باشید لذا همانطور که در پزشکی اگر کسی تشخیص درست ندهد تجویزش هم درست نیست، در عرصه سیاسی هم همینطور است.
وی با یادآوری انتخابات یازدهمین دوره ریاستجمهوری مطرح کرد: سال ۹۲ یک توصیف ناصحیح از صحنه کشور صورت گرفت و ماجرا از این قرار بود که دشمن فشاری را شروع کرده بود که آن را تحریمهای فلجکننده نامیده بود، اما نتیجه فشار دشمن این شد که شوکی به کشور وارد شده بود و کشور در ریل ایستادگی قرار گرفته بود و به موفقیتهایی هم رسیده بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در مرداد ۹۲ که دولت جدید روی کار آمد، کشور فشارها را پشت سر گذاشته بود و فروش نفت ما که تا پیش از آن مانع آن شده بودند، به بیش از یک میلیون بشکه رسیده بود و کالاها تأمین میشد و تولید ما فعال بود و کشور داشت به نقطه خوبی میرسید و این ادعای من نیست بلکه عین اظهارات رئیس جمهور سابق آمریکاست.
جلیلی با بیان اینکه در آن زمان توصیف غلطی از صحنه صورت گرفت، خاطرنشان کرد: توصیف ناصحیح این بود که گفتند نفت دارد صفر میشود و خزانه خالی است یعنی چه که خزانه خالی است؟ کجا خزانه خالی بود؟ دهها میلیارد ذخایر داشتیم چند توصیف غلط صورت گرفت و بعد گفتند توافق شود و بعد توافق لوزان و ژنو و بعد برجام شکل گرفت و در نهایت شد آنچه پیش آمد که میبینید.
وی با یادآوری اظهارات باراک اوباما رئیسجمهور وقت آمریکا گفت: اوباما وقتی با دولت ما به توافق رسید و به اهدافش رسید، علناً گفت که ما در شرایطی بودیم که رژیم تحریمهای ما در حال فروپاشی بود و دیگر تحریمهای ما امکان استمرار نداشت و رژیم تحریمها فرو میپاشید، امّا ما اکنون با این توافق میتوانیم به اهدافی برسیم که با حرکت نظامی هم نمیتوانستیم برسیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر مشکلاتی که توصیف غلط از کشور در سال ۹۲ ایجاد کرد، یادآور شد: میگفتند کشور تنفس میخواهد و باید توافق کنیم و سخنانی از این قبیل ما کاری به تحلیلهای مختلف افراد نداریم، مشکل این است که توصیف، توصیف درستی نبود؛ واقعیتهای صحنه را طوری دیگر توصیف میکردند و اگر یک بار حرکتی را انجام دادید و توانستید دشمن را در معرض ضعف قرار دهید و او اعتراف کرد که در آستانه فروپاشی تحریمها است، به بهانههایی عرصه را عوض کنیم و اتفاقاتی را رقم بزنیم که همه شاهد هستیم.
عضو شورایعالی امنیت ملّی تصریح کرد: گاهی شما به پشت خیمه دشمن میرسید، امّا او با استفاده از توصیف غلط ما از صحنه، ورق را برمیگرداند.
وی رسالت امروز جنبش دانشجویی را اینگونه بیان کرد: امروز رسالت بزرگ جنبش دانشجویی شناساندن راه از بیراه است و نباید تجربههای تلخ و بی فرجام دوباره تکرار شود که لازمه آن سایه به سایه تحولات را جنبش دانشجویی دنبال کند و فهم از حقیقت و داشتههای خود داشته باشد.
جلیلی با اشاره به ترور شهید فخری زاده گفت: تمام خوف دشمن این است که داشتههای شما را بپوشاند و ابزاری جز ترساندن ندارد و موقعی میبید که با دانشمندی رویرو است که نمیترسد و تهدید نمیشود شهید بزرگ فخری زاده را ترور میکند.
عضو شورایعالی امنیت ملّی به حرکت دانشجویی اشاره و بیان داشت: حرکت دانشجویی میتواند واقعیتها را خوب بشناسد و خوب بشناساند که آب را از سرآب تشخیص دهد و رسالت دانشجویی این است که دوگانههای درون جامعه را بشناسد و آگاهسازی کند و حرکت دانشجویی باید پیشگام شود و نسبت به دوگانهها سکوت نکند چرا که بعضی مواقع دوگانههای غلط در جامعه باعث شکست میشود، همان دوگانههای مانند جنگ خوب است یا صلح، که همه میگویند صلح، اما باید ببینیم این صلح چه ارمغانی برای کشور و جامعه دارد یا دوگانهای دیگر که توافق خوب است یا عدم توافق، هر توافقی از توافق نکردن بهتر است، اینها نمونهای از دوگانههای هست که فرصتها و دوگانههای اصلی را به حاشیه کشانده است.
محمد حسین اسفندیاری در نشست مجازی با موضوع رسالت تشکلهای دانشجویی در دهه پنجم انقلاب اسلامی گفت: متاسفانه ۹۸ درصد دانشجویان ما نسبتی با جنبش دانشجویی ندارند و هویت دانشجویی خود را فراموش کردهاند و تنها مانند دانشآموزان به درس خواندن بسنده میکنند.
وی در ادامه دو رسالت را در دهه پنجم انقلاب برای تشکلهای دانشجویی تعریف کرد و افزود: این رسالت یکی انسان سازی یعنی تربیت نیروی طراز انقلاب اسلامی است که الان ما به خاطر همین قضیه دچار بحران هستیم و بحث دوم کنشگری دانشجو است که این کنشگری باید بعد از آسیبشناسی نظام جمهوری اسلامی اتفاق بیافتد یعنی ما باید اولویتسنجی داشته باشیم.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نباید در دانشگاه صرفا شعار آزادی سر دهیم، ولی کف جامعه برای مردم اتفاقات دیگری بیافتد، تصریح کرد: متاسفانه بعضی از تشکلهای دانشجویی فکر میکنند، چون جزو قشر فرهیخته حساب میشوند باید بلندگوی روشنفکران غربزده باشند، دانشجویی که باید کف جامعه باشد و دردهای مردم را لمس کند و فریاد عدالتخواهی مردم باشد به برخی مسائل فلسفی و مکاتب روشنفکری مشغول میشود که این در حالت ایدهآل هست و در حال بد تبدیل به عمله سیاسی میشود.
اسفندیاری بیان کرد: جمهوری اسلامی ما امروز به واسطه برخی اتفاقاتی که افتاده و کم کاریهایی که توسط ما قشر دانشجو شده دچار یک سری بحرانهای جدی است.
وی با اشاره به اینکه رسالت تشکلهای دانشجویی، مطالبه گری، آرمانخواهی و عدالتخواهی است و باید به ساختن و ترویج فرهنگهایی مانند مبارزه با اشرافی گری بپردازند، تصریح کرد: تشکلهای دانشجویی باید در جهت رفع مشکلات نظام و مردم با یکدیگر همسو شوند و نقش آفرینی جهادی در کف دانشگاه و جامعه داشته باشند.
این فعال دانشجویی در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که چرا نقش تشکلهای دانشجویی در دهه اخیر کمرنگ شده و وظیفه این تشکلها در گام دوم انقلاب چیست؟ گفت: گرچه نقش تشکلهای دانشجویی در دهههای اخیر کم رنگ شده، اما در چند سال گذشته این تشکلها مجدد هویت خود را بازیابی کردهاند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در دهههای گذشته دولتهای مختلف با سلیقههای سیاسی مختلف، باعث شده که تشکلهای مختلف فرازوفرودهای زیادی داشته باشند، تصریح کرد: یکی از دلایل این اتفاق برخورد سیاسی با تشکلها است، تشکلی که همسو با جریاناتی باشد که قدرت دست آنهاست جایگاه پیدا میکند و دیگر تشکلها تضعیف میشوند.
اسفندیاری بیان کرد: دلیل دیگر این است که دانشجویان بعد از انقلاب رفته رفته با شروع جنگ تحمیلی که عدهای از دانشجویان مبارز به سمت دفاع مقدس رفتند آن هویت استکبارستیزانه و کنشگری را که اوایل انقلاب داشتند را فراموش کردند و مقصر قسمتی از این اتفاق خود دانشجوها هستند، چون فضای دانشجویی، مطالبه گری و کنشگری را به سمت آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی فراموش کردند، اما کم کم یک سری رفتار سرمایه داری و لیبرالی که توسط دولتهای مختلف ایجاد شد باعث شد دانشجویان مجدد به سمت آرمان خواهی خود برگردند.