رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در چهارمین دوره حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید با اشاره به مفهوم ولایت گفت: اگر ولایت الهی پذیرفته نشود ولایت طاغوت را پذیرفتهایم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، چهارمین جلسه درسی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید کشور به صورت وبیناری با حضور مسئولان و اعضای کانونها، کارگروه های مطالعات راهبردی، اندیشکده ها و گروه های علمی مسأله محور بسیج اساتید سراسر کشور برگزار شد.
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه استاد دانشگاه و رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در این جلسه تخصصی ضمن تسلیت شهادت شهید محسن فخری زاده به ارائه بحث پیرامون موضوع "حکمرانی اسلامی و ولایی" پرداخت و سپس تلقی و استنباط خویش از حکمرانی را بیان کرد.
خسروپناه حکمرانی را کاربرد عملیاتی، مجموعه ابزار، سنتها و قوانینی معرفی کرد که توسط حاکمان در جامعه اجرا میشود و آن را یک روش پیاده سازی قدرت مبتنی بر سنتها و قوانین و ارزشها در ساحتهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی، بهداشتی و سایر عرصهها دانست.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: حکمرانی در حقیقت یک فرایند و پروسه است. آغاز و انجام دارد و به دنبال مقاصدی است که آن مقاصد را ایدئولوژی جامعه مشخص میکند.
وی گفت: همچنین در تعریف، ایدئولوژی مرامنامه زندگی و اصول حاکم بر زندگی اجتماعی است. در حقیقت حکمرانی میخواهد عملیاتی سازی سیاستها و روشها را انجام دهد.
این استاد دانشگاه در ادامه به توصیف برخی ایدئولوژیهای حاکم بر غرب پرداخت و همچنین از محدودیت اصالت آزادی در نظام سرمایهداری سخن گفت.
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در ادامه تاکید کرد: به طور واضح، کاربردی و عینی حکمرانی عبارت است از نظام عملیاتی در سه رکن سیاستگذاری و راهبرد نویسی، تقنین و ساختارسازی در عرصههای مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و غیره.
وی از اساتید حوزه و دانشگاه به خصوص اساتید بسیجی خواست با مشارکت و همفکری خویش بحث حکمرانی را ساختارمند کنند.
خسروپناه در ادامه، حکمرانی اسلامی ولایی را سیاستگذاری و تقنین و ساختارسازی مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی و مبتنی بر حکمت و فقاهت بیان کرد و گفت: حکمرانی اسلامی ولایی یعنی نظام با محوریت ولایت باید اتفاق بیفتد.
وی گفت: مفهوم ولایت یعنی قُرب، نزدیکی دوستی محبت و پیوند ناگسستنی با ولی. در هم تنیدگی یعنی آنقدر بین ولی و مردم پیوند محکمی تنیده شده که جداشدنی نیستند. نمیشود حکمرانی را فرض کرد ولی ولایت را فرض نکرد. ولایت الهی ولایت پیامبر، اهل بیت و فقیه جامع الشرایط است. اگر ولایت الهی پذیرفته نشود ولایت طاغوت را پذیرفتهایم.
وی گفت: سپاهی محمدی لازم است که علوم ناظر بر حکمرانی اسلامی ولایی را کار کند. این بحثها مربوط به رنسانس اسلامی است و تحقق آن زمان بر است.
خسروپناه تصریح کرد: اما باید بدانیم چه کار باید بکنیم تا در مسیر باشیم. اگر انسان هایی دارای مدیریت جهادی پای این کار باشند میانبر اتفاق میافتد مثل کاری که خواجه نصیرالدین طوسی و برخی علمای دیگر انجام دادند و در دوره معاصر هم آنچه در مدیریت جهادی حاج قاسم سلیمانی دیده شد. این یک آدم خود یک عالم شد. یک فرمانده لشکر در دوران دفاع مقدس که میبینیم بعد کل جریان مقاومت در جهان را عامل میشود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین آنچه در کارنامه شهید فخری زاده دیده میشود هم بر همین اساس است. بنابراین در این مسیر نباید خسته و ناامید شد و نباید عقب نشینی کنیم. این مباحث نباید صرفاً متکی به جلسات یک کلاس باشد بلکه باید تلاش کرد این مباحث به مدیریت دانش تبدیل شوند.
گفتنی است، در ابتدای این جلسه وحید آرایی قائممقام اندیشگاه سیاستپژوهی و راهبردنگاری و مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور به بیان اهداف برگزاری دوره تخصصی حکمرانی و سیاستگذاری در سازمان بسیج اساتید کشور پرداخت و عنوان کرد: این دوره آموزشی با این نگاه تدوین شده است که اساتید متعهد و انقلابی هم در حوزه نظری و هم در حوزه عملیاتی بتوانند در زمینه حکمرانی اسلامی، سیاستپژوهی و سیاست گذاری مبتنی بر روش شناختی ظرفیت- راهحل برای شناسایی و حل مسائل در حوزه بینالمللی، ملی، استانی و محلی نقش اساسی ایفا نمایند.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ولایت مطلقه فقیه را بخش اصلی حکمرانی اسلامی دانست و گفت: اساتید متعهد و انقلابی میبایست سیاستپژوهی و ارائه راهکارهای سیاستی در عرصههای مختلف را در چارچوب این مرجعیت کلان انجام دهند.
وی گفت: تعداد 11 درس تخصصی دیگر در حوزه سیاست پژوهی و سیاستگذاری (نظری و عملیاتی) تا پایان سال برگزار خواهد شد.