وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ابلاغ کردیم آزمونها غیرحضوری و با استفاه از ظرفیتهای مختلفی که وجود دارد برگزار شود گفت: درباره برخی دروس هنرستانی و پایههای اول و دوم ابتدایی به دلیل ویژگیهای خاصی که دارد اجازه دادیم اگر ...
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجی میرزایی در حاشیه پانزدهمین نشست گفت وگوی هفته که با حضور مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور برگزار شد درباره ورند برگزاری امتحانات دی ماه دانش آموزان گفت: ابلاغ کردیم آزمونها غیرحضوری و با استفاه از ظرفیتهای مختلفی که وجود دارد برگزار شود.
وی افزود: درباره برخی دروس هنرستانی و پایههای اول و دوم ابتدایی به دلیل ویژگیهای خاصی که دارد اجازه دادیم اگر با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا مشکلی وجود نداشته باشد و با رعایت همه دستورالعملهای بهداشتی به صورت حضوری آزمون برگزار کنند، البته رعایت مقررات و اخذ مجوز از ستاد ضرورت دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قصد داشتیم به صورت عمومی مجوز را بگیریم که ستاد مجوز عمومی نداده است که آزمونها حضوری برگزار شوند اظهار کرد: لذا قالب آزمونهای ما امسال به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد و همه دانش آموزان باید امتحان غیر حضوری بدهند.
حاجی میرزایی ادامه داد: منحصرا برای هنرستانیها و ابتداییها که باید تواناییهای آنها احراز شود اگر ستاد اجازه دهد میتوانند حضوری برگزار کنند. اگر ستاد اجازه نداد آنها هم غیرحضوری است. تا در اولین فرصتی که امکان برگزاری حضوری باشد به صورت حضوری ارزشیابی شوند.
وی درباره فروش آزمون ساز در شبکههای اجتماعی و دریافت وجه از معلمها در قبال آن گفت: وقتی وارد زیست بوم جدید میشویم اقتضائات خاص خودش را دارد و در این زیست بوم فعالان بخش خصوصی تلاش میکنند راه حلهایی را پیشنهاد دهند ما در شاد برای آزمون امکانات لازم را پیش بینی کردیم و ظرف ۱۰ روز آینده این ظرفیتها توسعه خواهد یافت و کیفیت برگزاری آزمون ارتقاء مییابد و نیاز به استفاده از پیشنهادهای بیرونی نیست.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته به مدرسه اجازه دادیم در شرایطی که بخواهد اطمینان یابد، اگر راه حلهای دیگری هم وجود دارد استفاده کند. شاد از روز اول هرهفته ظرفیت هایش راتوسعه داده و در ۱۰ روز آینده چند ظرفیت جدید دیگر رونمایی خواهد شد که قابلیتهای ممتازی در اختیار معلمان قرار میدهد.
حاجی میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره سهمیه جذب دانشجو در دانشگاه شهید رجایی گفت: به میزان سهمیه اختصاصی از دانشگاه تربیت دبیر رجایی و فرهنگیان نیرو استخدام میکنیم. گاهی اوقات دانشگاه رجایی مازاد بر سهمیه دانشجوی آزاد هم گرفته، اما آنها که بر اساس سهمیه اختصاص داده شده وارد شده اند استخدام میشوند.
وی درباره وضعیت استخدامی خرید خدماتیها و نهضتیها گفت: قانون تا قبل از ۹۱ برای حق التدریسیها و قبل از ۹۲ برای نهضتیها تعیین تکلیف کرده و طبق مقررات اقدام خواهد شد. برای آنها که بعد از سال ۹۲ با آموزش و پرورش همکاری کرده اند مسیر، دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ اساسنامه است. البته سنشان اگر زیاد باشد به سقف مجاز شرکت در آزمون اضافه میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره هزینه آب و برق و گاز مدارس نیز گفت: در قانون بودجه چندسال اخیر پیش بینی شده که بهای آب و برق و گاز با رعایت الگوی مصرف رایگان است. ممکن است برخی مدارس با افزایش جمعیت دانش آموز روبه رو شده باشند که با وزارت نیرو و نفت تفاهم کردیم که الگوی جدید را متناسب با تعداد دانش آموزان تعیین کنند. آب و برق و گاز هیچ مدرسهای نباید به علت عدم پرداخت هزینه قطع شود. برخی موراد مربوط به مطالبه سالهای گذشته است که برنامه ریزی شده تا پرداخت شود.
حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه حضور مدیر حوزههای علمیه در جلسه امروز رویداد بسیار مبارکی است و همه مناطق و مدیران کل از راهنماییهای ایشان بهرهمند شدند گفت: آموزش و پرورش مسئولیت تربیت نسل نو و آماده کردن آنها برای قبول مسئولیتهای اجتماعی برای زندگی باکیفیت تر، مشارکت فعالتر برای سازندگی و پیشرفت جامعه و مصونیت بخشی در برابر مخاطرات برعهده دارد.
وی افزود: این افراد باید در وجوه مختلفی پرورش یابند. نسل نو باید به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و اخلاقی، عبادی و دینی پرورش یابند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نهاد آموزش و پرورش با بخشهای مختلف کشور دارای پیوند مشترک است گفت: بناست افرادی برای زندگی آماده شوند که نقش موثر و فعالی ایفا کنند. در سندتحول بنیادین پیش بینی شده است که تربیت در شش ساحت انجام شود که ساحتهای متوازنی است و یکی از آنها ساحتهای عبادی و اخلاقی است که حوزه مشترک فعالیت ما و حوزههای علمیه است. تجربیات خوبی در سالهای گذشته شکل گرفته و تلاش میکنیم به نحو مناسبی استمرار یابد.
به گزارش ایسنا، آیت الله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه ما میدانیم آموزش و پرورش یک نهاد بخشی نیست، بلکه نهاد فرابخشی است که همه نهادها باید در تعامل و همگرایی با آن باشند گفت: حوزههای علمیه وظیفه خود میدانند که در خدمت معلمان و دانش آموزان و پاسخگوی نیازهایی باشند که وجود دارد.
وی افزود: طی یک دهه گذشته ستاد همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش شکل گرفته و هر روز ارتقا پیدا کرده است. در سالهای اخیر این ارتباط به شکل یک برنامه پنجساله در آمد که ۴۰ محور دارد.
اعرافی با بیان اینکه از سوی حوزه علمیه از خدمات آموزش و پرورش و تلاش هایش در ایام کرونا تشکر میکنم گفت: کرونا سختیهای بسیاری به وجود آورد و تلاش همکاران در آموزش و پرورش برای به حداقل رساندن آسیبها قابل تحسین است و ما هم صمیمانه تشکر میکنیم و امید است به علت اهمیت راهبردی و استراتژیک آموزش و پرورش همه ما نهایت تعامل و همکاری را به عمل بیاوریم تا فرزندان عزیز بتوانند قلههای علم، معرفت، اخلاق و بصیرت را فتح کنند.
وی با اشاره به اینکه چندسالی است طرح امین در دست اجراست افزود: شاهد حضور سنجیده و با آمادگی قبلی و با هماهنگی کامل طلاب برادر و خواهر جوان در مدارس برای تبیین مسائل دینی و معارف الهی هستیم و حدود ۳۰۰۰ مدرسه در شمول این طرح قرار دارند. طرح روشنا نیز در حال اجراست و اخیرا طرح مشترکی در دانشگاه فرهنگیان شکل گرفته و واحدی در قم فعال شده و چندصدنفر از طلاب در حال تحصیل هستند و قرار است با مدارک رسمی که دانشگاه فرهنگیان میدهد در آموزش و پرورش حضور یابند.