دومین همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا برگزار شد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، دومین همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا برگزار شد.
این همایش که در ساعت ۲۱ مورخ ۲۹ آذر ماه از صفحات رسمی نهضت مردمی ممانعت از ربا پخش شد، تا ۵ دی ماه ادامه داشت. از محور های اصلی این همایش، در اولین روز برگزاری؛ بررسی چگونگی رقم خوردن انقلاب های متعدد برای شکل گیری تمدن غرب و بزرگداشت آیت الله محیالدین حائری شیرازی بعنوان مبارز عرصه مبارزه با ربا در سالگرد ارتحال ایشان بود. در افتتاحیه این مراسم حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین، ضمن بیان این نکته که برگزاری همایش هایی با موضوع ربازدایی گامی مثبت برای زدودن ربا از بدنه ی اقتصاد است؛ اظهار کرد، یکی از نقش هایی که بایستی در سال ۱۴۰۰، مجلس و مسئولین انقلابی به آن بپردازند؛ مسئله ربا و ربازدایی است.
وی افزود: جوهره علم اقتصاد مدرن رباست؛ برای تبیین بنیادین تمدن غرب بایستی به سری انقلاب های تمدن ساز تاریخ غرب نگاه داشت، این انقلاب ها که بیش از ۲۰۰ انقلاب بزرگ علمی بوده بخشی از روند تمدن سازی بوده است؛ اگر بناست در جمهوری اسلامی تمدن سازی نوین شکل بگیرد، راه این تمدن سازی از راه انقلاب در فرهنگ، علم، هنر، اقتصاد و... میگذرد. نمیتوان با خوانش دانش تمدن غرب در دانشگاهها به تمدن سازی اسلامی رسید.
رئیس اندیشکده یقین پس از تشریح روند انقلاب های مالی تمدن غرب بیان داشت: نمیتوان نهادهای برآمده این روند مانند بانک بورس، بیمه و ... را با فقه شیعه اسلامی کرد؛ بلکه برای پاسخ به نیازهای تعریف شده جدید نیازمند پاسخ اسلامی و سپس نهادسازی هستیم. وی با بیان ضرورت وجود جنبش ممانعت از ربا برای تقابل با انقلاب ربا در علم اقتصاد در جهت رسیدن به تمدن سازی نوین، به سخنان خود پایان داد.
روز دوم همایش در روز دوم همایش که با حضور دکتر حسین صمصامی هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام و علی رهجو اقتصاددان و عضو هیئت علمی اندیشکده یقین برگزار شد؛ علم اقتصاد و نقش اساتید و دانشگاهها برای باز کردن گره علمی و علم کدآمایی روش معیشت ایرانی محورهای اصلی را تشکیل داد.
دکتر صمصامی با تاکید به این نکته که علم اقتصاد متعارف قابل اسلامی شدن نیست؛ اظهار داشت: باید ابتدا ماهییت علم اقتصاد مشخص شود، وی با واکاوی اقتصاد در سه سطح مکتب، نظام و علم این مسئله را تشریح کرد، در مکتب سرمایهداری اصل بر منفعت شخصی است و بحث طبیعت گرایی و سکولاریسم و... است؛ و این مبانی و قانون این مکتب است در مرحله بعد یعنی نظام سازی این مبانی بایستی پیاده و اجرا شود، بنابراین نهادهای برآمده مانند بانک و بورس و ابزارهای مالی در سازش با همان مکتب فکری سرمایه داری است، لذا اگر ربا در ساز و کار بانک تعریف میشود بخاطر مبانی فکریشان است و تفسیر و تحلیل رفتار افراد در نسبت با نظریههای فکری، علم اقتصاد را تشکیل میدهد.
وی در ادامه افزود: بایدها و نبایدهای اقتصادی اسلام نیز توسط شهید صدر از طریق روش کشف مشخص شده است، اما در مرحله نظامسازی کاری انجام نشده است و تنها از نهادهای غرب استفاده شد و سپس مباحث اسلام را بروی آن سوار کرده ایم. وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه باید برنامه مشخصی در حوزه تدریس علم اقتصاد متعارف در دانشگاهها داشت اظهار کرد: ابتدا ایجاد محدودیت در پذیرش دانشجو است و سپس به سرانجام رساندن دانشجویان فعلی، آنگاه بایستی انقلاب فرهنگی دیگری را در عرصه اقتصاد رقم بزنیم؛ چرا که آنچه در دانشگاههای اقتصادی بعنوان اقتصاد تدریس میشود و چنین دانشگاهی نمیتواند پاسخگوی مطالبات رهبری باشد و الگوی اسلامی ایرانی محقق نمیشود.
همچنین در بخش دوم برنامه علی رهجو به تشریح الگوی اقتصاد مقاومتی و علم کدآمایی پرداخت، وی با در نظر داشتن این نکته که سرمایه مال و نفس در کنار یکدیگر الگوی معیشت را تشکیل میدهند و مقاومت حاصل میشود افزود، دشمن بدنبال عدم انسجام و مقاومت است و آنچه در تحریم و حصر دنبال میکند ایجاد فقر و عدم قیام جامعه است.
سومین روز از همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا با محوریت بررسی مشکلات بانکی، وام و معضلات تولید برگزار شد.
در این همایش، اسماعیل پرویزی مقدم، وکیل دعاوی بانکی دارای سابقه مشاور خصوصی بانکها و شرکتهای تولیدی بیان کرد: حقوق بانکی بین مسائل حقوقی بسیار ناشناخته باقی مانده است حتی در دروس دانشگاهی بطور تخصصی به مسائل حقوقی عقود شرعی بانکها پرداخته نمیشود؛ لذا اگر حقوقدانی هم در حوزه حقوق بانکی دغدغهمند باشد با اتکا بر تجربیات خود به آن میرسد. وی افزود: بواسطه مشاوره به چندین تولید کننده؛ متوجه شدم که تسهیلات بانکی به مثابه باتلاقیست که هرچقدر تلاش میکنند بیشتر در آن گرفتار میشوند، یکی از مشکلات شرکتهای تولیدی نحوه مشارکتها و انعقاد عقود و نحوه تصویه این عقود با بانکها است. متاسفانه تولید کننده و وام گیرنده اطلاعات کافی ندارد و هدف و برنامه ریزی او در بهره وری و تولید است، همچنین در ذهن خود نیز اولین کمک را در بانک میبیند و نگاه وی معطوف به مسائل حقوقی نمیشود. پرویزی ادامه داد: در حال حاضر اصول و مبنا عقود بانکی همان قانون بانکداری بدون رباست و از طرفی تمامی بخش نامههای بانک مرکزی نیز برای بانک ها لازم اجراست، بطور مثال یکی ازین بخش نامهها تعیین نرخ سود بانکی است؛ اما مسئله اینجاست که با وجود این قوانین، بانکها از چه طریقی تخلف میکنند؟ مسیر تخلف از همین قوانین و حقوق آمر به بانکها رقم میخورد. تولید کننده به علت اقتضای شغلش و نیازش به تسهیلات از بانک کمک میگیرد و بانک با شرط سود ۲۵ درصد با او همراهی میکند؛ در اینجا قانون گفته است آقای بانک بر اساس نرخ اعلامی بایستی وام بدهید و آقای مشتری یا تولید کننده آیا ازین نرخ اطلاع دارید؟! پاسخ خیر است چرا که تولید کننده در جایگاه حقوقدان نیست که بخواهد هم در حرفه خود متخصص باشد و هم در حوزه مسائل حقوق وارد شود؛ لذا همین حس خلاء موجب شد تا تصمیم بگیریم مردم در حوزه مبارزه با ربا نیاز به آگاهی های اولیه حقوق بانکی نیز دارند، همچنین پرویزی مقدم در بخش دیگر سخنان خود به شرح این حقوق و سودهای مضاعف و ربای مرکب پرداخت.
چهارمین روز از همایش ملی نهضت ممانعت از ربا با بحث پیرامون مطالعات مالی آمریکا،بورس، سوداگری و طمع با حضور ابراهیم نجفی معاون اندیشه اندیشکده یقین و حسابدار و مشاور مالی، گذشت.
ابراهیم نجفی ناظر به اساس شکل گیری بورس با گذری بر تاریخ این نهاد، ماهیت و تاریخچه شکل گیری بورس را ابتکار هلندی ها در تشکیل شرکتهای سهامی با مسئولیت محدود دانست.
وی افزود: جان لئو متاثر از ابتکار عمل هلندی ها به فرانسه رفت و ابتدا با به عهده گرفتن مدیریت بانک فرانسه اقدام به چاپ پول بدون پشتوانه کرد تا بنوعی با ایجاد رونق از ورشکستگی دولت جلوگیری کند و از طرفی با به عهده گرفتن مدیریت شرکت انحصاری و امتیاز تجاری لوئیزیانا سهام شرکت رو به افراد و مردم میفروخت. و از طرفی در صورت نیاز به پول، سهام بیشتری عرضه میکرد. لئو توانست تا چند سال با چاپ پول و عرضه سهام فرانسه را نجات دهد اما سرانجام دولت را تا آستانه سقوط پیش میبرد. لئو ناچارا پس از بی ارزش شدن سهام می سی سی پی و هجوم مردم برای فروش سهامها به ونیز فرار میکند. و در واقع بورس با این روند شکل گرفته است. نجفی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: قالب تراکنشها و معاملات داخل بورس تابع وضع اقتصادی و داخلی شرکتها نیست. و غالبا با تحلیلهای تکنیکال خرید و فروش سهام ها انجام میگیرد تا اینکه ناظر به تحلیلهای فاندامنتال باشد. بطور مثال در سال اخیر که کشور دچار بحران اقتصادی و وضعیت بدی بوده، شاهد رشد بورس بوده ایم. چرا و چطور زمانی که وضع تولید وخیم است شاخص تا این حد بالا رفته؟ به دلیل اینکه سازکار بورس از بخش اقتصاد واقعی جدا است
پنجمین روز از همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از ربا با محوریت جنگ ارزی با حضور در ادامه بخشی از سخنان امیر حسینی کارشناس جنگ ارزی و داوود نصر آبادی معاون قرارگاه اقتصادی پدافند غیرعامل برگزار شد.
از آنجایی که بنیاد جنگ ارزی نرخ تسعیر ارزها و ارزش شناور پولها بوده و علت این شناوری نیز خلق پول بانکها میباشد. طبق صحبتهای دکتر صمصامی هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در دومین روز همایش، خلق پول رباست و ازاین منظر میتوان با برچیدن ربا علیه جنگ ارزی اقدام کرد.
امیر حسینی با توضیحی درباره بحران بدهی آمریکا گفت: بنا بر گفته جیمز ریکاردز (استراتژیست ارشد ایالات متحده در جنگ ارزی) دلار، همان بدهی فدرال رزرو به مردم در قالب یک اعتبار و قرارداد است؛ امروز این پول فیات (بدون پشتوانه) ارز مرجع جهان شده است و به تبع شوک نیکسون سایر ارزها مانند دلار فاقد پشتوانه شدند، لذا اکنون بانکها دارای قدرت خلق پول بدون پشتوانه ودرحال ایجاد بدهی هستند، این بدهی عظیم و جهانی اساس بی عدالتی و یک ربای سازمان یافته است.
در بخش دوم همایش داوود نصرآبادی در رابطه با جنگ ارزی بعنوان یکی از خطرناکترین جنگ های معاصر در دنیا گفت: امروز جنگ ارزی ابزاری برای یک کشور به جهت تهاجم و به زانو در آوردن کشور مقابل است، تاکتیک این ابزارِ ذیل جنگ اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی کشور مقابل با هدف تضعیف بنیان های اقتصادی است.
وی در ادامه به ببرسی سه نوع جنگ اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: یک حمله به زیرساختهای اقتصادی کشور هدف دو، حمله نظامی کامل جهت تضعیف کشور هدف که ضعف اقتصادی را رقم میزند سه، حمله بواسطهی ابزارهای اقتصادی به کشور هدف. حال یکی از این ابزارهای اقتصادی، ارز است و جنگ ارزی اینجا معنا مییابد و بعنوان یکی از جنگهای نوین بشمار میآید. برخی از هدف های جنگ ارزی عبارت است از، تنبیه اقتصادی برای ساکن و محدود کردن کشور هدف برای جلوگیری از پیشرفت، فروپاشی اقتصادی کشور هدف بعلت تفاوت در ایدئولوژی برای براندازی سیاسی. وی تاکید کرد: امروز هدف جنگ ارزی علیه ایران بعلت تفاوت در ایدئولوژی است. نصرآبادی در ادامه بیانات خود با اعلام تاسف به اینکه امروز برای مقابله به مثل با اتاق جنگ ارزی آمریکا علیه ایران هیچ نهادی با این عنوان موجود نیست تصریح داشت: تنها ستادی فرمالیته تحت عنوان ستاد مقابله با تحریم های اقتصادی تشکیل شده است و هیچ اقدام موثری انجام نمیشود. وی افزود: استراتژی و راهبرد مسئولان اقتصادی در این زمینه بایستی حذف دلار از تبادلات و معاملات خارجی باشد. همچنین نصرآبادی با اشاره به نقش مردم در جنگ اقتصادی گفت: مردم نیز در این شرایط نباید به بهانه کاهش ارزش پول، سرمایه خود را به سمت خرید ارز خصوصا دلار ببرند. چرا که این یک بازی دو سر باخت است شاید در کوتاه مدت منجر به سود شود اما نتایج بلند مدت آن منفی است چرا که تنها اقتصاد را تضعیف میکند تا دشمن توان برنامهریزی برای تهاجم داشته باشد. از طرف دیگر زمانی که سرمایه به دلار تبدیل شود عملا تولید را تضعیف میکند.
نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا در ششمین روز از برگزاری همایش ملی مبارزه با ربا به بررسی مشکلات و مسائل شهرستانها در حوزه جنبش سازی و زکات مولفه تمدن اسلامی و راهکار اسلام برای خروج از ربا پرداخت.
سید عرفان حسینی بعنوان نماینده نهضت در شمال غرب کشور و رئیس اندیشکده هجر، به بیان چگونگی فعالیت های میدانی نهضت و مشکلات و تجربیات حاصل از این فعالیتها پرداخت.
رئیس اندیشکده هجر بیان داشت: برای همراه کردن افراد در شهرستانها راههای مختلفی وجود دارد، بخشی از تیم فعالین در طول فعالیتهای جاری نهضت شکل میگیرد. اما اگر کسی بناست اولین بار اقدام به فعالیت نهضتی در شهر خود بکند، همین برگزاری همایشها و برنامهها باعث میشود افراد مستعد شناسایی شوند و به یک محتوای اولیه و کلی از نهضت دست پیدا کنند. افراد در شهرستانها باید پایگاهها و مکانهای همگانی و دانشگاههای شاخص را شناسایی کرده و با توجه به مناسبات مختلف دست به برپایی غرفه و برنامه های بومی برای آگاهی بخشی به مردم بزنند. همچنین بایستی اعضا در نظر داشته باشند که متناسب با استعداد های موجود هزینه کنند و کار را پیش ببرند. بطور مثال گنجایش یک شهری صرفا پخش تراکت است و گنجایش شهر دیگری برپایی غرفه ای عریض و طویل، در واقع آنچه اهمیت دارد پیشیرد کار و فعالیت متناسب با ظرفیت موجود است البته بایستی به فکر توسعه کار در آینده نیز بود. فرد نهضتی نیروی ویژه جنگ نرم در حوزه انقلاب اسلامی است و فرد بایستی در کنار تقویت محتوایی، تلاش کند در حوزههای مختلفی کسب توانایی های لازم را بکند و مدیریت استراتژیک یعنی به میدان آوردن نیروها برای پیشبرد اهداف سیستم از حوزههای مختلف را کسب کند. و در پایان تاکید کرد: پاشنه آشیل در کار نیروی نهضتی عجله و اهمال کاری است و بایستی تکلیف محور به کارها نگریست.
در ادامه محمد گلیج دبیر جنبش احیاء زکات و کارشناس پولی و بانکی، در بخش دوم همایش به صحبت درباره زکات بعنوان مولفهای ایجابی در برابر ربا بعنوان مولفهای سلبی پرداخت. دبیر جنبش احیاء زکات بیان کرد: پس از پروسه رواج ربا و قبحزدایی از ربا، سعی شد تا تغییراتی در نگاه دینی ایجاد شود و بنوعی دین را از ساحت اجتماعی اش دور کنند به هر حال نگاه ما به ربا نگاهی سلبی است و بایستی منع ربا را رقم بزنیم، اما امروز میبینید بجای اینکه منع ربا در دستور کار قرار بگیرد ما شاهد منع زکات هستیم. وی در ادامه یاداور شد: زکات بعنوان تامین اجتماعی سراسری، حداکثری و موجبات تامین مالی افراد ناتوان مالی را فراهم میآورد؛ بطور مثال امروز ما چیزی تحت عنوان وام ازدواج داریم و فرد از ابتدای شروع زندگی مشترک بدهکار و وامدار میشود و شاید بواسطه وام نیز ناچار به پرداخت بهره و جریمه دیرکرد شود، در اسلام و نگاه توحیدی چنین موردی وجود ندارد و خداوند رزاق این فقرهای مالی را بواسطه زکات پوشش داده است یعنی مالی که در ثروت ثروتمندان قرار دارد و فقرا در آن شریکاند و بایستی پرداخت شود، بنابراین اگر زکات احیاء و اجرا شود نه تنها هیچ مالی تلف نخواهد شد، مشکلاتی مانند مسکن و مشکل تامین مالی زندگی افراد هم رفع خواهد شد و دیگر سازوکاری به نام وام نداریم. دبیر جنبش احیاء زکات تاکید کرد: اگر بدنبال رشد اقتصادی چند برابری هستیم، بایستی جامعه را مبتنی بر زکات ساخت نه مبتنی بر ربا. وی در ادامه اظهار داشت: در رابطه با زکات دو تصور وجود دارد، یک اینکه فرد به عنوان انسانی متدین و متعهد به پرداخت واجبات شرعی، هنگام پرداخت زکات، متعلقات نهگانه زکات را در نظر میگیرد، لذا خود را مبرا از پرداخت زکات میداند درحالی که بفرض دارای چند ملک و زمین و سایر اقلام باشد و خب این نگاه عامیانه است که مورد پذیرش نمیباشد چرا که دین را فروکاست داده است، تصور دیگر این است که برای زندگی و موفقیت در سطح فردی و اجتماعی بخصوص در حوزه اقتصادی، بایستی از زکات استفاده کرد. محمد گلیج در پایان افزود: جامعه به دوسته تقسیم میشود، مالدار بمعنای توانایی برای برقراری زندگی آبرومند و برخی مال ندارند به این معنا که ثروتی که در دست دارند کفاف معیشت راحت را نمیدهد. وی تاکید کرد: این مرز میشود حد غنا و مشخص میکند چه بخشی از جامعه اغنیاء هستند و چه بخشی جز این اغنیاء نیستند که به این افراد فقرا گفته میشود به معنای ناتوانی مالی یعنی شاید این افراد خانه و ماشین و غیره داشته باشند اما نتوانند به میزان نیاز برای خانواده گوشت تهیه کنند.
اختتامیه همایش ملی نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا، مصادف با میلاد حضرت مسیح(س)، با محوریت تمدن سازی و ربا با حضور حجتالاسلام متولی امام رئیس موسسه تحقیقات تمدنی(متا) و حسامالدین حائری زاده معاون انگیزه اندیشکده یقین برگزار شد.
در ابتدای این برنامه، حجت الاسلام متولی امامی با اشاره به مستندات متعدد، به بیان شیوه برخورد و مبارزه با ربا و رباخواری توسط پیامبران در همه عصرها پرداخت و از ربا در کنار زنا بهعنوان عاملی که موجب فساد و نابودی جامعه میشود؛ نام برد. وی افزود: شدت برخورد حضرت مسیح عیسی بن مریم با رباخوران موجب از بین بردن و در تضاد با وجهه رحمت و برکت این پیامبر الهی نیست، کلیه ادیان آسمانی ربا را عاملی برای محو دین و روحانیت و تمدن می دانستند لذا برخورد انبیاء در مبارزه با ربا خواران از ادبیات مشترکی جاری میشود. رئیس موسسه تحقیقات تمدنی(متا) در ادامه یاداور شد: بزرگترین مانع حرکت بسوی تمدن نوین اسلامی، رباست؛ چراکه اهمیت ترک ربا و درجه غلظت حرمت ربا نسبت به سایر احکام در نظام اقتصادی بیشتر است و از طرفی بی اعتمادی جامعه نیز یکی دیگر از مانعین حرکت به سمت تمدن نوین اسلامیست چراکه پایگاه یک انقلاب و تمدن مردم هستند و اگر این اعتماد شکسته شود مشروعیت نظام به خطر میافتد. در ادامه حجت الاسلام متولی امامی گفت: اگر به فقه به عنوان فقه حاکم و جایگاه ولایت فقه دیده شود، به هنگام مشکلات بایستی به منابع فقهی و راهکارها با بینش و عینک تمدنی رجوع کرد، در شرایط فعلی ناظر به پول اعتباری و نهاد بانک نمیتوان گام دوم انقلاب را محقق کرد چراکه اساسا با بانک نمیتوان عدالت را رقم زد و روز به روز بی اعتمادی و فاصله طبقاتی بیشتر میشود لذا نظام بانکی و پول اعتباری نامشروع است اما در مقابل فقه تمدنی بایستی طرح جایگزینی را رقم بزند که تصرف در شرایط ایجاد کند و ازطرفی منضبط و دارای مبنا و روش باشد،
وی افزود: میتوان از کلیات اسلام متوجه شد که پول اسلام که بطور مثال مبنای مالیات و یا بستر اجرای احکامی مانند زکات قرار گرفته، پولی ثابت یا به عبارتی پول کالایی یا همان پول طلا است، امروز به علت نوسان در ارزش پول، قرض امری ناممکن شده است، لذا پولطلا نه تنها در تناسب با اجرای احکام است بلکه ربای سیستمی را از بین میبرد. وی در پایان تاکید کرد: طبق قاعده نفی سبیل نباستی سلطه کفار راپذیرفت اما امروز با سلطه دلار برریال و سلطه بانک جهانی بر بانک مرکزی ما این اتفاق افتاده وچنان وابستگی ایجاد کرده که امکان تحریم را توسط دشمن فراهم آورده
در بخش دوم همایش حسام الدین حائری زاده ناظر به اینکه اصلاح شرایط جامعه وظیفه هر فرد مومنی است؛ بیان کرد: دو حالت کلی وجود دارد، یا فسادی در جامعه وجود دارد و فرد مصلح بایستی آن را بزداید و یا اگر فسادی وجود ندارد؛ رفتار او منجر به فساد نشود، لذا در معرفت توحیدی موظف به اصلاح هستیم. وی در اداکه یاداور شد: برای اصلاح اقتصادی لازم است اصلاح معرفت و آگاهی جامعه است و نیاز به تولید علم و نظریه پردازی از ملزومات رقم زدن تغییر است که از طرفی گاهی نیز اصلاح یک جامعه منوط به اصلاح افکار، اندیشه و باورهای مردم آن جامعه است، لذا حرکت صرفا از حالتی ساختاری و اصلاح در ساختارها به حرکت در جنبشهای اجتماعی میرسد. معاون انگیزه اندیشکده یقین در پایان اظهار داشت: برای تحقق انقلاب اقتصادی در گام دوم انقلاب، بایستی جنبشهایی با انگیزهای چون نهضت مردمی ممانعت از ربا باشد که با سلب مولفه های باطل مانند ربا و ایجاب مولفههایی همچون زکات، اربعین، اقتصادی مقاومتی این انقلاب اقتصادی را رقم بزنند.